Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:NEIGHBOUR NO. 13 a.k.a. Rinjin 13-go

NEIGHBOUR NO. 13 a.k.a. Rinjin 13-go

Sąsiad z Mieszkania nr 13

ocena:8
Rok prod.:2005
Reżyser:Yasuo Inoue
Kraj prod.:Japonia
Obsada:Shido Nakamura, Shun Oguri , Hirofumi Arai , Yumi Yoshimura, Tomoya Ishii , Takashi Miike
Autor recenzji:Adach
Ocena autora:8
Ocena użytkowników:8.5
Głosów:2
Inne oceny redakcji:

Azjatyckie kino grozy w ostatnich latach opanowały wszelkiego typu zjawy, duchy i długowłose dziewczyny. Jednakże pogląd, że tylko tego typu horrory powstają na tym kontynencie, jest nieprawdziwy i związany zapewne z dużą popularnością takiej tematyki na świecie, a zwłaszcza w USA. “Sąsiad z mieszkania nr 13” jest dobrym przykładem, że Azjaci potrafią straszyć i w inny sposób.

Juzo to nieśmiały chłopak cierpiący na rozdwojenie jaźni, jako skutek traumatycznych doświadczeń z dzieciństwa. Jako uczeń szkoły podstawowej był bowiem prześladowany i torturowany przez grupę wyrostków pod przywództwem Toru. Obecnie młodzieniec rozpoczyna pracę w firmie budowlanej i niedawno wprowadził się do nowego mieszkania nr 13. Któregoś dnia Juzo zauważa, że w jego bloku, piętro wyżej, osiedlił się jego dawny prześladowca. Od tej chwili jego druga osobowość przejmuje kontrolę...

“Sąsiad z mieszkania nr 13” to debiut reżyserski Yasuo Inoue i to bardzo udany. Twórca podjął ograny temat zemsty, który w ostatnich latach znamy choćby dzięki “Kill Billowi” Quentina Tarantino, czy świetnemu “Oldboyowi” Chan-wook Parka. Jednak film japońskiego reżysera w niczym nie przypomina dzieł poprzedników. Nie ma efektownych scen walki, ani dużego rozlewu krwi, w zamian otrzymujemy podróż w głąb dwóch umysłów należących do tej samej osoby. Jednego - spokojnego, miłego i uczynnego, drugiego – bezlitosnego i mściwego. A Yasuo Inoue należy się wielka pochwała za to, że w sposób nietypowy i nieszablonowy wykorzystał poszczególne składniki filmu - fabuła, scenografia, czy muzyka.

Temat odwetu za wyrządzone krzywdy reżyser przedstawił już na początku, w sposób dość prosty i oczywisty, dodatkowo nakładając inny bardzo znany motyw filmowy – Dr Jekyll/ Mr Hyde, czyli wewnętrzną walkę dwóch osobowości Juzo. Akcja rozwija się powoli, w taki sposób, aby widz dostrzegł, zarówno symbolikę poszczególnych scen, czy zachowań bohaterów, jak i rozmyślne błędy w fabule. Taki sposób przedstawienia filmowej historii powoduje, że jesteśmy praktycznie cały czas zaskakiwani i zadziwiani tym, co w danej chwili widzimy. Na przykład, nigdy nie wiemy czy mamy do czynienia z Juzo “grzecznym”, czy też “okrutnym “.

Symbole, to klucz, który umożliwia widzowi zrozumienie filmu, o ile to w ogóle możliwe! Również scenografia jest nimi przepełniona. To bardzo często wystrój wnętrz, czy niektóre przedmioty, a nawet całe budynki.

Bardzo dużym atutem obrazu jest muzyka, która w odróżnieniu od współczesnego kina grozy nie służy do podniesienia nastroju grozy. Tutaj jej prawie nie ma, a nawet kiedy jest, to w zasadzie, na granicy progu słyszalności. Oczywiście, poza kilkoma wyjątkami, występującymi przede wszystkim w scenach, które nakręcono w sposób przypominający teledyski.

No tak, ale czy film straszy? W “Sąsiedzie z mieszkania nr 13” nie ma zjaw, duchów, różnego typu potworów i “jump” efektów. Za to otrzymujemy nastrój grozy i tajemnicy obecny juz od samego początku filmu. Występują też sceny brutalne, a niektóre z nich zadziwią zwłaszcza widza obytego z japońskimi produkcjami. Już w jednej z pierwszych scen mamy do czynienia z widokiem grupki uczniów znęcających się nad kolegą. Obrazy, w których występuje przemoc wobec dzieci to rzadki widok i to niezależnie od tego, czy dokonują ją dorośli, czy rówieśnicy.

“Sąsiad z mieszkania nr 13” to przykład kina intrygującego i bardzo inteligentnego. Często twórcy obrazu pozostawiają widzowi dużą możliwość interpretacji wielu scen. Ten atut, jak i wysoki poziom abstrakcji, czy złożona osobowość głównego bohatera oraz kilka wątków pobocznych sprawiają, że film bywa niekiedy zbyt skomplikowany. To nie jest jednak duża przeszkoda, jeśli jesteśmy widzami lubiącymi artystyczne wyzwania.

Screeny

HO, NEIGHBOUR NO. 13</BR> a.k.a. Rinjin 13-go HO, NEIGHBOUR NO. 13</BR> a.k.a. Rinjin 13-go HO, NEIGHBOUR NO. 13</BR> a.k.a. Rinjin 13-go HO, NEIGHBOUR NO. 13</BR> a.k.a. Rinjin 13-go HO, NEIGHBOUR NO. 13</BR> a.k.a. Rinjin 13-go HO, NEIGHBOUR NO. 13</BR> a.k.a. Rinjin 13-go HO, NEIGHBOUR NO. 13</BR> a.k.a. Rinjin 13-go HO, NEIGHBOUR NO. 13</BR> a.k.a. Rinjin 13-go HO, NEIGHBOUR NO. 13</BR> a.k.a. Rinjin 13-go HO, NEIGHBOUR NO. 13</BR> a.k.a. Rinjin 13-go HO, NEIGHBOUR NO. 13</BR> a.k.a. Rinjin 13-go HO, NEIGHBOUR NO. 13</BR> a.k.a. Rinjin 13-go HO, NEIGHBOUR NO. 13</BR> a.k.a. Rinjin 13-go HO, NEIGHBOUR NO. 13</BR> a.k.a. Rinjin 13-go HO, NEIGHBOUR NO. 13</BR> a.k.a. Rinjin 13-go HO, NEIGHBOUR NO. 13</BR> a.k.a. Rinjin 13-go

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ ciekawa fabuła
+ scenariusz
+ użycie symboli
+ muzyka

Minusy:

- skomplikowany film

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -