Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:WHO SAW HER DIE? a.k.a. Chi l'ha vista morire?

WHO SAW HER DIE? a.k.a. Chi l'ha vista morire?

Who Saw Her Die?

ocena:6
Rok prod.:1972
Reżyser:Aldo Lado
Kraj prod.:Włochy
Obsada:George Lazenby, Anita Strindberg, Nicoletta Elmi, Adolfo Celi, Dominique Boschero, Rosemarie Lindt, Alessandro Haber, José Quaglio
Autor recenzji:Andmel
Ocena autora:6
Ocena użytkowników:8
Głosów:3
Inne oceny redakcji:

Drogi czytelniku, ubierz się na czarno, nałóż rękawiczki a do dłoni weź sztylet. Wybierz stare, pachnące stuleciami miasto i zmurszałe budynki. A może zaproś do zabawy znajomych, kolegów i koleżanki? Myl tropy, kto jest kto i czyje ręce dzierżą narzędzie zbrodni. Gotowy? Stałeś się w ten sposób bohaterem negatywnym filmu spod skrzydeł włoskiego giallo.

Francja, Megeve, rok 1968. Rozkoszne zabawy na śniegu małej dziewczynki dobiegają tragicznego końca. Gdy mała zjeżdża sankami w las, zostaje pochwycona przez kobiecą postać w czerni i brutalnie zamordowana. Napastnik ciało ukrywa pod świeżym śniegiem. Mija kilka lat i z zimowego krajobrazu Alp przenosimy się do dekadenckiej, spowitą duszną atmosferą Wenecji roku 1972. Poznajemy tam rzeźbiarza Franco Serpieri oraz przybyłą do niego rezolutną, rudą dziewczynkę imieniem Roberta. Małżeństwo artysty z piękną Elizabeth rozpadło się, więc tym bardziej cieszy się on z przybycia dziecka. Gdyby tylko wiedział, że jest ono na celowniku tajemniczego mordercy. Już kilka dni po przybyciu, pętla zdaje się zacieśniać. Budynki stają się chłodne, woda mętna, a powietrze drży od oczekiwania na tragedię. Pewnego popołudnia mała Roberta bawi się z miejscowymi dziećmi, lecz wkrótce zostaje sama pośród zmroku. Tej okazji morderca/morderczyni nie może przegapić. Gdy dziewczynka nie zjawia się w domu, zaniepokojony ojciec rozpoczyna poszukiwania. Nie trwają one jednak długo. Rano, w jednym z kanałów handlujący na łodziach wyławiają zwłoki ukochanej córki. Z Londynu przylatuje natychmiast jej matka. Choć pogrążeni w żałobie i naznaczeniu smutkiem postanawiają rozwikłać tą sprawę. Franco wini siebie za ten mord, że zostawił ją samą na zabawie z dziećmi, więc gdy nawet matka poddaje się, on dalej szuka i bada skrupulatnie każdy ślad. A sprawa nie wydaje się być banalna. Wiele osób ma jakieś powiązania z tajemniczym mordem dokonanym w podobnym stylu, kilka lat wcześniej. Ofiarą także była rudowłosa dziewczynka. W plątaninie intryg trudno odnaleźć się zrozpaczonemu ojcu, a komplikuje to wszystko morderca, który zaczyna usuwać niewygodnych świadków.

Dość interesujące włoskie giallo powstało rok wcześniej niż podobny w treści włosko - brytyjski film Don`t Look Now z 1973 r. Oba mają podobną wymowę i miejsce akcji. Atmosfera Wenecji jest filmem samym w sobie, kanały, wyspy z pochylonymi od starości domami, mgły bezładnie płynące uliczkami i kapiące schodami. Majestatyczne kościoły i szaruga dnia codziennego, coś czego nie zobaczymy na folderze turystycznym, chociażby zalany wodą Plac św. Marka. Wszystko wychwytuje kamera, zdjęcia są bowiem jednym z atutów tego filmu. Osamotnienie bohatera jest tu ładnie ukazane, porusza się w obcym dla siebie świecie, nie wie kto jest teraz wrogiem, kto przyjacielem. Pod obojętną maską, niczym weneckiego karnawału, tętni inne mroczne życie. Sceny zbliżania się niebezpieczeństwa reprezentowane przez ledwo ukazywaną postać mordercy ilustrowane są świetnym, niepokojącym utworem Ennio Morricone. Oczywiście przez zbytnie wykorzystywanie, motyw ten traci na wartości, a nawet zaczyna lekko irytować, ale na początku wrażenie jest wielkie. Film miał potencjał na dzieło wybitne w kategoriach swego gatunku, lecz różne ułomności złożyły się na ostatecznie niższe jego notowania. Przemoc ukazana w filmie jest minimalna i sporadyczna. Jest też nierówno, a nawet dość infantylnie ukazana. Morderstwa dzieci są dla widza trudne odbiorze, ale tylko przez to, że dotyczą tak bezbronnych i niewinnych osób, a nie ze względu na ich przedstawienie. Mimo świetnego pomysłu odnalezienia zwłok Roberty w kanale, między codziennymi sprawami handlowymi, palącymi handlarzami, przekładającymi swe towary, warzywa i owoce, wykonanie pozastawia wiele do życzenia. Zbyt rzucająca się w oczy sztywność manekina osłabia wymowę kadru. Energiczny początek i zawiązanie akcji zaciekawia widza, niestety w miarę upływu czasu, w środku emisji, napięcie opada i zaczyna z kątów wychodzić nuda. Zakończenie też pozostawia lekki niedosyt. Mimo tych mankamentów, omawiane giallo trzyma dobry poziom, wspomagane przez niezłe aktorstwo, nikogo innego jak Jamesa Bonda! Aktor grający rolę Franco to George Lazenby, odtwarzający postać niezniszczalnego i przystojnego agenta w filmie On Her Majesty's Secret Service z 1969 r. Piszę o tym dlatego, iż w tej roli aktor ten jest trudny do rozpoznania. Zatrzymujemy wzrok na jego chorobliwie wręcz szczupłej postaci. Ruda dziewczynka to stały element włoskich horrorów tego okresu. Jest nią Nicoletta Elmi występująca gościnnie w A Bay of Blood; Baron Blood czy w większych rolach w Flesh for Frankenstein; Il Medaglione insanguinato ; Le Orme; Profondo rosso. Anita Strindberg zaś porzuca swój erotyczny wizerunek z innych filmów, by przekonująco zagrać rolę cierpiącej matki.

Screeny

HO, WHO SAW HER DIE?</br> a.k.a. Chi l'ha vista morire? HO, WHO SAW HER DIE?</br> a.k.a. Chi l'ha vista morire? HO, WHO SAW HER DIE?</br> a.k.a. Chi l'ha vista morire? HO, WHO SAW HER DIE?</br> a.k.a. Chi l'ha vista morire? HO, WHO SAW HER DIE?</br> a.k.a. Chi l'ha vista morire? HO, WHO SAW HER DIE?</br> a.k.a. Chi l'ha vista morire? HO, WHO SAW HER DIE?</br> a.k.a. Chi l'ha vista morire? HO, WHO SAW HER DIE?</br> a.k.a. Chi l'ha vista morire?

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ Wenecja
+ atmosfera filmu
+ dobre aktorstwo
+ muzyka Ennio Morricone
+ zdjęcia

Minusy:

- napięcie spada wyraźnie w środku filmu
- naiwności (morderca dusi garotą swą ofiarę w kinie i nikt tego nie zauważa)
- niedopracowane sceny zabójstw

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -