Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:NAKED LUNCH

NAKED LUNCH

Nagi Lunch

ocena:8
Rok prod.:1991
Reżyser:David Cronenberg
Kraj prod.:Wielka Brytania / Kanada / Japonia
Obsada:Peter Weller, Judy Davis, Ian Holm, Julian Sands, Roy Sheider
Autor recenzji:Shadock
Ocena autora:8
Ocena użytkowników:7.93
Głosów:27
Inne oceny redakcji:

David Cronenberg słynie z wizjonerskich filmów dla wymagającego widza. Warto przypomnieć jego przydomek - "król wenerycznego horroru". W nakręconym w roku 1981 obrazie "Scanners" nawiązywał do powieści "Nagi lunch" autorstwa Williama Burroughsa. Nic dziwnego, że w 1991 roku postanowił zekranizować cały utwór.

Nowy Jork, lata 50-te. William Lee, niespełniony pisarz, pracuje jako tępiciel karaluchów. Ma dość poważne problemy z narkotykami. Wraz z żoną i dwoma przyjaciółmi zaczyna wreszcie zażywać środek owadobójczy. Wkrótce zostaje zatrzymany przez policję. Podczas przesłuchania nawiązuje kontakt z wielkim robalem, agentem Międzystrefy. Stwór nakazuje mu zabić żonę, twierdząc, że jest ona agentem kontrwywiadu, przede wszystkim zaś nie jest człowiekiem. Mężczyzna ucieka przerażony, ale tego samego dnia, przypadkowo doprowadza do śmierci małżonki. Z pomocą przychodzą mu robaki, które ukrywają go w Międzystrefie, gdzie granice między rzeczywistością a wizjami szybko się zacierają.

Trudno jest zekranizować tego typu powieść. William S. Burroughs słynął ze swobodnych obyczajów seksualnych i skłonności do eksperymentowania ze wszystkimi odmianami narkotyków. Doprowadzało to do częstych konfliktów z prawem, to z kolei zmuszało autora do ucieczek ze Stanów. W latach 50-tych ukrył się w Maroku, gdzie stworzył swoją najsłynniejszą powieść - "Nagi lunch". Fakty z życia wymieszał z fantazją i narkotycznymi wizjami. Formalnie, powieść nie do sfilmowania. Nie według Cronenberga.

Król wenerycznego horroru z typowym dla siebie zamiłowaniem do ohydy, wykreował świat Międzystrefy, pełen wyuzdania, homoseksualizmu i... robactwa. A wszystko ściśle ze sobą powiązane i okraszone sporą ilością narkotyków. Nie ma sensu chwalić zdjęć i muzyki, bo w przypadku Cronenberga oczywistym jest zachowanie wysokiego poziomu w tym względzie. Podobnie aktorzy – Julian Sands (Warlock, Gothic), Roy Scheider (Szczęki 1,2), Ian Holm (Władca Pierścieni) i Peter Weller (niezapomniany Robocop) - nazwiska dają do zrozumienia, że mamy do czynienia z wysokiej klasy filmem. Problemem pojawi się, gdy zaczniemy rozpatrywać film jako horror. Fabuła jest dość skomplikowana. Ściera się w niej spisek agentów obcych ras, walka z nałogiem narkotykowym, różne aspekty miłości, potrzeba spełnienia literackiego, poczucie samotności i odrzucenia, a wszystko to tak wymieszane, że trzeba co najmniej dwukrotnego seansu by wyłapać podstawowe niuanse. Milionerzy szukają zapomnienia w ramionach młodych mężczyzn, kobiety-wije produkują narkotyki z obcych przybyszów, a maszyny do pisania zmieniają się w pełne pożądania robale. Film na dobrą sprawę ma tylko jedną wadę - nie straszy. Horror sprowadza się tu do obrzydliwości, typowej dla Cronenberga, lecz strachu widz nie odczuje. Poczucie zagubienia, obcości, owszem Mówiąc innymi słowy - strach jest tu bardziej wysublimowany, podskórny, a całość nieodparcie kojarzy się z twórczością Franza Kafki.

Bardzo dobry film i choć trudny i wymagający, wart polecenia widzowi poszukującemu bardziej ambitnego kina. Niekoniecznie czystego horroru.

Screeny

HO, NAKED LUNCH HO, NAKED LUNCH HO, NAKED LUNCH HO, NAKED LUNCH HO, NAKED LUNCH HO, NAKED LUNCH HO, NAKED LUNCH HO, NAKED LUNCH

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ fabuła
+ niesamowity nastrój
+ znakomite kreacje aktorskie
+ muzyka
+ mistrz Cronenberg i William S. Burroughs składają hołd Franzowi Kafce
+ obrzydliwe sceny z maszynami

Minusy:

- nie straszy
- dla większości może się okazać za trudny i niezrozumiały

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -