Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:PAN`S LABYRINTH a.k.a  Laberinto del Fauno

PAN`S LABYRINTH a.k.a Laberinto del Fauno

Labirynt Fauna

ocena:8
Rok prod.:2006
Reżyser:Guillermo del Toro
Kraj prod.:Hiszpania/ Meksyk/ USA
Obsada:Ariadna Gil, Ivana Baquero, Sergi López, Doug Jones, Maribel Verdú,
Autor recenzji:Alchemik
Ocena autora:8
Ocena użytkowników:3.68
Głosów:87
Inne oceny redakcji:
Skaraś - 7


„Dawno temu, w Świecie Podziemi, gdzie nie było kłamstw oraz bólu, żyła sobie Księżniczka, marząca o świecie ludzi. Tęskniła za niebem, delikatnym wiatrem i światłem słońca. Pewnego dnia, Księżniczka przechytrzyła swoich opiekunów i uciekła. Gdy znalazła się w świecie zewnętrznym, jasność słońca oślepiła ją i wymazała wspomnienia z jej pamięci. Dziewczynka zapomniała kim była i skąd pochodziła. Przez długie dni, jej ciało cierpiało od bólu, chłodu i chorób, aż wreszcie litościwa śmierć skróciła mękę dziecka – Księżniczka zmarła. Jednak jej ojciec – Król - wiedział, że dusza córki wróci, choć może w innym ciele i w innym czasie. Będzie oczekiwał jej powrotu, aż do czasu, gdy przyjdzie zaczerpnąć mu ostatni oddech, do czasu, gdy świat obróci się po raz ostatni...”
(źródło: http://www.imdb.com/title/tt0457430/quotes)

Pewna, młoda dziewczynka, Ofelia, nie miała łatwego dzieciństwa - wojna domowa, tocząca się w Hiszpanii odebrała jej ojca. Matka dziecka, Carmen, aby nie popaść w ubóstwo, wyszła za mąż za bezwzględnego kapitana Vidala. Obie w 1944 roku wyruszyły do północnej Hiszpanii, aby z nim zamieszkać. Nie jest to jednak obszar bezpieczny – kapitan Vidal i jego żołnierze walczą z rebeliantami. Carmen, będąca w zaawansowanej ciąży, wyjątkowo źle zniosła podróż. Jej stan jest tak poważny, że zagrożone jest życie zarówno kobiety jak i nienarodzonego dziecka. Gasnąca w oczach matka, bezwzględny ojczym, okrucieństwa wojny – nie są to doświadczenia dla dziecka, nawet tak pogrążonego we własnym świecie jak Ofelia. Przecież przez każdą zasłonę, nawet tę utkaną z wyobraźni, przenikną brutalne promienie rzeczywistości...

Cóż wspólnego mają obie te postacie? Księżniczka, z pewnością bohaterka baśni i Ofelia, dziecko zbyt ciężko doświadczane przez los? Odpowiedź kryje się w małym znamieniu w kształcie półksiężyca, jakie ta ostatnia ma na ramieniu – oznaka tego, że Ofelia to rodzona córka Podziemnego Króla. Tak oto bajka i rzeczywistość splotły się w jedno, a miejscem ich uścisku jest Labirynt. Tam dziewczynka spotyka Fauna, który zdradzi jej, co należy zrobić, aby mogła wrócić do domu swego ojca.

„Laberinto del Fauno” to produkcja nieco zaskakująca. To niewątpliwie baśń, lecz nie dla dzieci – okrutne sceny wojenne i bestialstwo kapitana sprawiają, że ten film kierowany jest do widzów starszych. Poza tym „Laberinto” to dramat, opowiadający nie tylko o tragediach wojennych, lecz także o tych dużo bardziej prozaicznych – o nieszczęściach, spotykających ludzi w zwykłym życiu (nieszczęśliwe małżeństwo Carmen Vidal). Przez tę realistyczną konwencję przeplata się fantastyczna – świat Fauna oraz Labiryntu.

Najistotniejszym pytaniem jest to, czy „Laberinto del Fauno” jest horrorem. I chociaż są elementy nadprzyrodzone i występują sceny dosyć brutalne – to jednak ta produkcja, filmem grozy stricte nie jest z powodu dosyć banalnego – wśród emocji, jakie ten film może wzbudzić, prawie nie znajdziemy strachu.

Nie oznacza to jednak, że „Laberinto del Fauno” nie jest wart uwagi. Pod wieloma względami zaspokoi on wymagającego widza, który jednak wie, czego się po tym filmie spodziewać. Osoby, liczące na pokonanie granicy strachu, zawiodą się sromotnie. Także miłośnicy kina, w którym ekran zalewają krew i flaki, uznają „Laberinto del Fauno” za poważne rozczarowanie, gdyż posiada on, mimo toczącej się wojny domowej, zaledwie kilka scen, mogących zaspokoić oczekiwania tego rodzaju widza. Moim zdaniem jednak, a podkreślam jestem osobą nie przepadającą za basenem krwi i wnętrznościami, ozdabiającymi każdy kadr filmu, nadmiar tego typu elementów pozbawiłby „Laberinto del Fauno” wyrafinowanego czaru, który zniewala widza i nie pozwala mu oderwać się od ekranu.

W czym właściwie tkwi sekret tego uroku? Według wielu recenzentów film zawdzięcza go przede wszystkim elementom scenograficznym i tym, wykonanym przez komputer. Za przykład może służyć dziwaczna aparycja Fauna, który poza poruszaniem się na dwóch nogach, nie przypomina istoty ludzkiej. Innym elementem, przyciągającym uwagę swoim wyglądem, jest ogromne żabopodobne stworzenie. Zostało ono wykonane bardzo precyzyjnie i chociaż widz świadomy jest obróbki komputerowej, to wygląd tej istoty wzbudza i tak mimowolny podziw.

Strona wizualna jest niewątpliwie największym atutem „Laberinto del Fauno”, choć przyznam szczerze, że mnie bardziej uwiodła muzyka. Motyw główny, nucony przez głos kobiecy lub w innych scenach filmu, grany na skrzypcach, ma w sobie to coś, co wzbudza chęć wielokrotnego odsłuchania, aby w pamięć zapadła każda, najmniejsza nawet nuta.

Aktorstwo w „Laberinto del Fauno” jest na dobrym poziomie. Brak co prawda artysty, którego gra byłaby wybitna, lecz wszyscy zagrali naturalnie i poprawnie. Szczególnie mocną stroną są wyraziste postacie drugoplanowe. Najlepiej zagrał Sergi López jako kapitan Vidal. Bardzo dobrze oddał charakter tej postaci, nie popadając ani w przesadę ani w banał. Mimo braku właściwie błędów w aktorstwie odczuwa się pewien niedosyt, że nie dorównało ono stronie wizualnej i muzycznej filmu.

Fabularnie film jest na dobrym poziomie, mam właściwie jedno tylko zastrzeżenie: wątki realistyczne były nieco zbyt rozwlekłe. Akcja w świecie fantazji zaciekawiała dużo bardziej i można było poświęcić jej nieco więcej uwagi i czasu filmowego.

Mimo to, nikt nie zaprzeczy, że „Laberinto del Fauno” to przede wszystkim baśń, posiadająca jednak elementy horroru, filmu wojennego i fantastycznego. Jest to jednak baśń niezwykle przewrotna, gdyż reżyser stawia widzowi pewne pytanie, które choć głośno nie zadane, jest bardzo łatwo dostrzec. Czy opowieść o Labiryncie Fauna jest historią, snutą przez los czy też przez umysł, pozbawionej ojca dziewczynki? Elementem łączącym wątki fantastyczne i realistyczne jest nikt inny jak Ofelia. I chociaż widz dostrzeże dowody na to, że obie te sfery się przenikają, to w kluczowym momencie filmu, okazuje się, że tylko Ofelia potrafi dostrzec elementy, które nie należą do rzeczywistości, lecz są wytworem wyobraźni. W pewnym momencie oglądania filmu pytanie „Czy Faun powiedział Ofelii prawdę?” zmienia się na takie „Czy Faun w ogóle istnieje?”

Dzięki istnieniu dwóch możliwości interpretacji wątku fantastycznego można dwojako zinterpretować zakończenie tego filmu. Jeśli uznamy, że świat bajki jest prawdziwy i Ofelia to rzeczywiście odrodzona córka Podziemnego Króla, wtedy, jak w klasycznej baśni, dobro zwycięża nad złem i niewinność rzeczywiście ma taką moc, jakiej złe siły sobie nie wyobrażają. Jeśli jednak Świat Fauna będzie dla nas jedynie dziełem zbyt bujnej wyobraźni, zakończenie tchnie pesymizmem. Gdyż żadna zasłona, żaden mur czy pancerz wytworzony przez ludzki umysł, nie ochronią go przed brutalną rzeczywistością. Prędzej czy później nastąpi między nimi konfrontacja i to, co człowieka ochraniało przegra. A jeśli on nie potrafi żyć bez swojej skorupy i okrucieństwo rzeczywistości pochłonie go zbyt mocno...wtedy po prostu umiera.

Czy więc pewien mały półksiężyc jest oznaką niezwykłego pochodzenia czy zwykłym znamieniem, którego jedyną niecodziennością jest kształt? Wstąp w mroczne wrota labiryntu i śledząc, wędrującą nim dziewczynkę – sam poznaj odpowiedź. I nie zdziw się jeśli po prostu jej nie zauważysz

Screeny

HO, PAN`S LABYRINTH <br/>a.k.a  Laberinto del Fauno HO, PAN`S LABYRINTH <br/>a.k.a  Laberinto del Fauno HO, PAN`S LABYRINTH <br/>a.k.a  Laberinto del Fauno HO, PAN`S LABYRINTH <br/>a.k.a  Laberinto del Fauno HO, PAN`S LABYRINTH <br/>a.k.a  Laberinto del Fauno HO, PAN`S LABYRINTH <br/>a.k.a  Laberinto del Fauno

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ muzyka
+ scenografia
+ wysoka jakość komputerowej animacji
+ aktorstwo
+ wyrazistość postaci drugoplanowych
+ przewrotność fabuły

Minusy:

- nie dla wszystkich
- wątek fantastyczny został potraktowany jako poboczny do realistycznego
- można się rozczarować, jeśli nie wie się o specyfice filmu przed jego obejrzeniem

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Ciekawostki:

Zobacz ciekawostki do filmu

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -