Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:RETURN, THE

RETURN, THE

Powrót

ocena:7
Rok prod.:2006
Reżyser:Asif Kapadia
Kraj prod.:USA
Obsada:Sarah Michelle Gellar, Peter O'Brien, Sam Shepard , Darrian McClanahan , Wally Welch , J.C. MacKenzie
Autor recenzji:Krzysztof Gonerski
Ocena autora:7
Ocena użytkowników:4.86
Głosów:7
Inne oceny redakcji:

Wiele na to wskazuje, że do najbardziej znanego na świecie hinduskiego reżysera M. Nighta Shyamalana już wkrótce może dołączyć kolejny reżyser, którego korzenie sięgają Indii - Asif Kapadia. "Powrót" to drugi w karierze młodego twórcy film, którym debiutuje na amerykańskim rynku filmowym. Dodajmy od razu, ze debiutuje udanie i wielce obiecująco

Joanna Mills pracuje jako przedstawiciel firmy transportowej. Upór i osobisty wdzięk sprawiają, że jej kariera rozwija się imponująco. Sukcesy w życiu zawodowym nie idą jednak w parze z udanym życiem prywatnym. Od dzieciństwa bohaterkę prześladują niepokojące wizje z przeszłości. Widzi w nich nieznane groźne osoby i tajemnicze miejsca. Każda z wizji kończy się dla bohaterki samookaleczeniem. Joanna nie potrafi wytłumaczyć, dlaczego zadaje sobie ból, ale z pewnością z tego powodu jest samotna. Pewnego razu prowadząc interesy, odkrywa przez przypadek fotografie baru z czerwonej cegły, który pojawiał się w jej wizjach. Dociera do miasteczka, La Salle, w którym widmowy bar faktycznie się znajduje. W miasteczku poznaje młodego mężczyznę, Terry`ego. Choć widzi go po raz pierwszy, odnosi wrażenie, że zna go bardzo dobrze. Wkrótce okazuje się, że coraz bardziej nasilające się wizje mają związek z poznanym mężczyzną i zamordowaną piętnaście lat temu jego dziewczyną, Anie.

Urodzony w Londynie, Asif Kapadia w swojej filmowej twórczości pozostaje wierny kulturze i tradycji ojczyzny swoich rodziców, hinduskich emigrantów. Pochodzący z roku 2001 kinowy debiut Kapadi "Wojownik" zrealizowany w międzynarodowej koprodukcji z udziałem bollywoodzkich gwiazd, rozgrywał się w północnych Indiach, i przepełniony był orientalną mistyką. Wyraźne wpływy Wschodu widoczne są także w drugim w karierze obrazie, "Powrocie". Tym razem reżyser w schemat mrocznego thrillera bardzo zgrabnie wplótł motyw reinkarnacji. Tytułowy "powrót" oznacza nie tylko powrót do miejsc, które bohaterka zna ze swoich wizji, ale tytuł ma także sens metaforyczny - to powrót do poprzedniego życia, powrót do czasów pełnych miłości i szczęścia. Zanim on jednak nastąpi, reżyser zaopatrzony w niezwykle udany scenariusz Adama Sussmana, niedoświadczonego co prawda w pisaniu scenariuszy do filmów kinowych (ma na koncie jedynie skrypt do jednego z odcinków serialu TV, "Night Stalker"), lecz niezmiernie utalentowanego artysty, przeprowadza widza przez pełną niepokojącej atmosfery opowieść z pogranicza grozy. .

Bardzo dobrze wygrany jest motyw osaczenia, dezorientacji, poczucia utraty pewności własnej egzystencji. Wizje pojawiają się bez wyraźnej przyczyny, ich sens pozostaje niejasny. Wytrącają bohaterkę z normalnego życia, wręcz je uniemożliwiają, mają negatywny wpływ na Joanne i jej relacje z najbliższymi- ojcem i najlepszą przyjaciółką. Bohaterka zdaje się znajdować w labiryncie bez wyjścia. Mimo to podejmuje trud rozwikłania od lat dręczącej ją tajemnicy. Trzeba przyznać, że odtwarzająca postać Joanny Mills, Sarah Michelle Gellar, nareszcie otrzymała rolę, która oferuje jej trochę więcej niż udawanie przerażenia i szybką okrutną śmierć. "Powrót" jest rzecz jasna obrazem rozrywkowym, duże znaczenie (choć nie najważniejsze) ma także wartka akacja, toteż Gellar ucieka, ukrywa się, krzyczy itp., ale ma także sceny pozwalające wyjść jej poza czysto fizyczny wymiar postaci. Joanna jest przecież bliska postradania zmysłów i Gellar gra ten stan "na krawędzi" z dużym przekonaniem.

Bez zarzutu spisali się także dwaj inni współtwórcy filmu, stali współpracownicy Kapadi, autor zdjęć, Roman Osin, urodzony we Wschodnich Niemczech, najbardziej znany ze zdjęć do "Dumy i uprzedzenia" z Keira Knightly. Wizualna strona filmu wyraźnie nawiązuje do azjatyckich ghost story. Większość scen rozgrywa się w nocy, albo w miejscach częściowo pozbawionych światła. Amerykańska prowincja filmowana jest w szarych matowych kolorach, podkreślając zwykłość, codzienność miejsca.

Za stronę muzyczną odpowiadał natomiast Dario Marianelli. Włoski kompozytor skomponował muzykę m.in. do "Dumy i uprzedzenia" (nominacja do Oscara), "V jak Vendetta" oraz "Shooting Dogs". W thrillerze Kapadi jego muzyka jest oszczędna, nie wysuwa się przed obraz, ale w subtelny sposób z nim współgra, tworząc sugestywny nastrój zagubienia i narastającego niepokoju.

"Powrót" nie jest klasycznym horrorem, nie straszą w nim żadne zemsty zjawy, a szaleniec z piłą mechaniczną nie biega za swoimi ofiarami. W historii zaprezentowanej przez Kapadię krew, choć się pojawia, nie zaprząta zbytnio uwagi widza. Miłośnicy mocnych wrażeń raczej poczują się rozczarowani. Natomiast śmiało można polecić "Powrót" widzom gustującym w filmowych układankach, w których początkowy niezrozumiały sens scen i postaci, znajduje wytłumaczenie w zaskakującym finale. Z pewnością będą tez zadowoleni wszyscy ci, którzy szukają w kinie interesujących, choć niekoniecznie strasznych, historii.

Screeny

HO, RETURN, THE HO, RETURN, THE HO, RETURN, THE HO, RETURN, THE HO, RETURN, THE

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ scenariusz
+ atmosfera niepokojącej tajemnicy
+ zdjęcia
+ muzyka
+ finał
+ motyw reinkarnacji
+ Sarah Michelle Gellar

Minusy:

- to nie horror, to thriller mystery
- nie straszy
- nie dla wszystkich

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -