Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:VANISHING,THE  a.k.a Spoorloos

VANISHING,THE a.k.a Spoorloos

Zniknięcie

ocena:8
Rok prod.:1988
Reżyser:George Sluizer
Kraj prod.:Holandia
Obsada:Bernard-Pierre Donnadieu, Gene Bervoets, Johanna ter Steege, Gwen Eckhaus,
Autor recenzji:mihaugal
Ocena autora:8
Ocena użytkowników:9.67
Głosów:3
Inne oceny redakcji:

Horror z Holandii? Czemu nie? W końcu w każdym zakątku Ziemi dzieją się rzeczy przerażające i straszne. Dla odmiany i zaczerpnięcia oddechu od dynamicznego kina amerykańskiego, czy przerażających produkcji z Dalekiego Wschodu, polecam skusić się na seans „Spoorloos” - kino kompozycyjnie spokojne, co wcale nie znaczy, że nudne...

Saskia i Rex, Holendrzy z Amsterdamu, przemierzają samochodem Francję w ramach urlopowej wycieczki. Podczas postoju na jednej ze stacji benzynowych, w niewyjaśnionych okolicznościach dziewczyna nagle znika. Poszukiwania, które rozpoczyna Rex nie przynoszą żadnego efektu. Policja także jest bezradna. Zeznania pojedynczych świadków do niczego się nie przydają. Na miejscu zniknięcia Saski pozostaje jedynie rozgnieciona puszka po coli.
Przez trzy kolejne lata Rex nie ustaje w poszukiwaniach. Chwyta się wszelkich możliwości i próbuje skontaktować się z porywaczem, znaleźć jakikolwiek trop za pośrednictwem prasy i telewizji. Co jakiś czas dostaje tajemnicze kartki od rzekomego kidnapera, w których ten wyznacza mu miejsca spotkań, na których się nie pojawia. Dopiero po trzech latach, nagle staje przed Rexem twarzą w twarz i przyznaje się do uprowadzenia Saski. Mężczyzna pragnie dowiedzieć się, jaki jest, lub był los jego ukochanej. Porywacz godzi się na wyjaśnienie wszelkich pytań Rexa pod warunkiem, że ten zgodzi się przeżyć wszystko w identyczny sposób jak Saskia trzy lata wcześniej...

Fabuła „Spoorloos” nie jest specjalnie skomplikowana. Twórcy filmu nie mnożą wątków pobocznych, nie silą się na zwodzenie widza i gmatwanie akcji. Akcji nota bene dość statycznej. Jednak to nie stopień złożoności obrazu stanowi o jego jakości. O wiele bardziej jest tu istotny aspekt psychologiczny. Otrzymujemy bowiem dwa świetnie skreślone portrety: przestępcy oraz Rexa - pośredniej ofiary uprowadzenia Saski.
Nie znamy losów dziewczyny. Podobnie jak jej chłopak, nagle tracimy ją z oczu na stacji benzynowej. Nie wiemy co się z nią stało, z kim rozmawiała, dokąd poszła. Przez pewną część filmu nie mamy pewności, czy rzeczywiście została porwana. Poznajemy natomiast uczucia Rexa, zagubionego, niepewnego, zrozpaczonego. Mężczyzna próbuje za wszelką cenę odnaleźć swoją ukochaną. Przez trzy lata nie traci nadziei w efekt poszukiwań. Łapie się każdego tropu, stawia się na spotkania z ludźmi, którym wydawało się, że widzieli Saskę w różnych miejscach Francji. Mężczyzna rozwiesza plakaty, występuje w telewizji wygłaszając żarliwe apele, odchodzi od zmysłów. Początkowa wściekłość i nienawiść do porywacza z czasem zmienia się w pragnienie poznania prawdy.

Twórcy „Spoorloos” nie kryją przed nami osoby porywacza. Nie on jest bowiem główną zagadką, lecz los, jaki zgotował uprowadzonej dziewczynie. Poznajemy więc zwyczajnego, przeciętnego mężczyznę, wykładowcę chemii, ojca rodziny i przykładnego męża. Po jego głowie wciąż plączą się jednak zbrodnicze plany. Jego marzeniem jest uprowadzenie kobiety. Do samego końca nie wiemy, w jakim celu chce to zrobić. Poznajemy jego kolejne przygotowania i ćwiczenia. Mężczyzna codziennie symuluje sytuację, w której zamierza dokonać przestępstwa, mierzy czas potrzebny do jego przeprowadzenia. Widzimy metodyczność i wyrachowanie z jakimi podchodzi do realizacji swoich planów, w końcu widzimy jego pierwsze, nieudane próby.

Kiedy porywacz staje przed Rexem, ten reaguje furią. Rzuca się na mężczyznę z pięściami, lecz zmuszony jest do uległości, gdy dowiaduje się o warunkach, jakie stawia przed nim przestępca: wyjawi mu całą tajemnicę uprowadzenia, jeśli Rex zgodzi się podzielić los Saski. Napięcie, jakie wywiązuje się między obydwoma mężczyznami, niepewność targająca Rexem (nie wie przecież, czy Saskia w ogóle żyje!) przedstawiona jest w iście mistrzowski sposób. Nie zaskakuje widza co prawda decyzja Rexa, ale samo zakończenie jest niesłychanie mocnym i wstrząsającym akcentem filmu.

Reżyser pokazuje cierpienie mężczyzny, który nagle zostaje sam, bez wieści o ukochanej. Pokazuje desperację i determinację drzemiącą w Rexie. Jednocześnie rysuje przed nami sylwetkę przestępcy - jednego z tysięcy ludzi, jakich mijamy codziennie na ulicy, niewzbudzającego najmniejszych podejrzeń, a w wielu kręgach stanowiącego przykład głowy rodziny.

Spora część widowni horroru woli zapewne kino dynamiczne, z wartką akcją i wymyślnymi efektami - im „Spoorloos” do gustu raczej nie przypadnie, bo akcji w nim prawie jak na lekarstwo, a o efektach należy w ogóle zapomnieć. Cała groza i tajemniczość w filmie rozgrywa się bowiem w sferze psychiki. Wciąż towarzyszy nam niepewność, czy poznamy losy Saski i wyczekujemy momentu rozwiązania akcji.

Gra aktorska jest na przyzwoitym poziomie, na szczególną uwagę zasługuje Donnadieu genialnie odtwarzający rolę porywacza. Muzyka dobrze komponuje się z obrazem, współtworząc specyficzny nastrój napięcia i ciągłego niepokoju.

To bardzo dobra propozycja dla tych, którzy pragną spędzić sto minut w towarzystwie ciekawego, dobrze zrealizowanego i wymagającego uwagi filmu.

Screeny

HO, VANISHING,THE <br/> a.k.a Spoorloos HO, VANISHING,THE <br/> a.k.a Spoorloos HO, VANISHING,THE <br/> a.k.a Spoorloos HO, VANISHING,THE <br/> a.k.a Spoorloos HO, VANISHING,THE <br/> a.k.a Spoorloos HO, VANISHING,THE <br/> a.k.a Spoorloos HO, VANISHING,THE <br/> a.k.a Spoorloos HO, VANISHING,THE <br/> a.k.a Spoorloos HO, VANISHING,THE <br/> a.k.a Spoorloos

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ studium psychologiczne przestępcy oraz pośredniej ofiary - Rexa
+ przemyślana, wymowna fabuła
+ wstrząsające zakończenie

Minusy:

- dla niektórych - brak dynamicznej akcji i tzw. „dłużyzny”

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -