Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:LONG DREAM a.k.a Nagai yume

LONG DREAM a.k.a Nagai yume

Długi sen

ocena:6
Rok prod.:2000
Reżyser: Higuchinsky
Kraj prod.:Japonia
Obsada:Eriko Hatsune , Masami Horiuchi , Shuuji Kashiwabara , Kenjiro Tsuda , Tsugumi ,
Autor recenzji:Krzysztof Gonerski
Ocena autora:6
Ocena użytkowników:--
Głosów:0
Inne oceny redakcji:

Higuchinsky to artystyczny pseudonim urodzonego na Ukrainie, w 1967 r., Akihiro Higuchiego. Widzom azjatyckiego kina grozy artysta ten znany jest głownie z reżyserii „Spirali”(Uzumaki) z 2000 r.. Surrealistyczny, groteskowy obraz o pewnym mały japońskim miasteczku nawiedzonym przez dziwną epidemię zamieniającą ludzi w ślimaki zwracał na siebie uwagę oryginalnością i niepowtarzalną oniryczną atmosferą. W tym samym, 2000 r., Higuchinsky zrealizował dla japońskiej telewizji KTV krótkometrażowy „Długi sen”. Skromny, trwający 58 minut, obraz potwierdza wyjątkowość talentu reżysera „Spirali”, ale także tezę o hermetyczność uprawianego przez niego kina.

Akcja rozgrywa się w bliżej nieokreślonym szpitalu psychiatrycznym. Dwaj lekarze: starszy - Kuroda oraz młodszy - Yamuichi mają pod opiekę dwójkę pacjentów cierpiących na dziwne schorzenia. Yamuichi zajmuje się młodą kobietą, Mami która panicznie boi się śmierci i wierzy, że wkrótce umrze. Pacjent Kurody, Tetsuoru jest jeszcze bardziej niezwykły: od miesięcy cierpi z powodu „długiego snu”. Gdy tylko zamknie oczy czas zaczyna płynąć znacznie, znacznie wolniej. Jedna sekunda w śnie Tetsuoru trwa miesiące i wciąż się wydłuża. Pacjent stopniowo staje się wrakiem człowieka, bo sny, które śni nie są przyjemne. W jednym z nich, który według Tetsuoru trwał dziewięć lat, mężczyzna zagubił się w dżungli. Aby nie umrzeć z głodu musiała zjeść swoją stopę. Senne koszmary nie tylko wpływają na psychikę pacjenta, ale także na jego wygląd. Tetsuoru stopniowo przekształca się w potwora - istotę coraz mniej przypominającą człowieka. Dr Kuroda nie jest w stanie powstrzymać coraz dłuższych snów nękających Tetsuoru oraz jego psychicznej i fizycznej degrengolady. Sam zaczyna miewać problem z rozróżnieniem jawy od snu. Nawiedza go jego dawno zmarła ukochana, Kana, która popełniła samobójstwo. Źle zaczyna się też dziać się z Mami, pacjentką doktora Yamuichiego - skarży się, że zapadła w trwający wiele miesięcy sen...A tymczasem stan Tetsurou staje się beznadziejny. Jego koniec wydaje się nieunikniony.

Scenariusz „Długiego snu”, autorstwa Higuchunsky`ego oraz Kyochi Nanatsuki („Wizard of Darkness 3”), wykorzystuje wątki popularnej mangi Junji Ito pt. „Itou Junji Kyoufu Collection: Nagai hume”. Reżyser filmu jest także autorem zdjęć i montażystą. „Długi sen” to zatem w pełni autorskie dzieło, które zawiera w sobie wszystkie cechy niepowtarzalnego stylu Higuchunsky`ego. Surrealizm, oniryzm i groteska, podobnie jak w „Spirali”, najbardziej rzucają się w oczy. Różnica jest jedynie w rozmachu niesamowitej wizji reżysera - ta jest bez porównania bardziej widowiskowa w kinowym filmie. Ale nadal pozostajemy w świecie rządzącym się regułami sennego koszmaru. Z pozoru jest to obraz trzymający się schematu medycznego thrillera o tajemniczej zarazie, która rozprzestrzeniając się, niszczy psychicznie i fizycznie chorych, a którą współczesna medycyna nie jest w stanie powstrzymać. Przy wnikliwszym spojrzeniu okazuje się, że choroba „długiego snu” przypomina raczej niezwykle wyczerpującą podróż do innego wymiaru. W tym świecie czas ma właściwość rozciągającej się w wieczność gumy, płynie coraz wolniej a powroty do rzeczywistości są coraz rzadsze i coraz trudniej powracającemu rozpoznać realny świat i samego siebie. Zresztą problemy ze zdefiniowaniem rzeczywistości ma także dr Kuroda oraz widzowie. Choć obraz z początku zachowuje obiektywizm w przedstawianiu filmowych wydarzeń, to wraz z rozwojem akcji staje się on coraz bardziej wątpliwy aż do finału rozstrzygającego co rzeczywiście widzieliśmy na ekranie. Odrealnieniu świata przedstawionego służy także częsta zmiana nośników obrazu. Wiele ujęć filmowanych jest w technice wideo, inne za pomocą telewizji przemysłowej albo kamerą z ręki. Reżyser nie przejmuje się również chronologią wydarzeń, pojawiają się liczne retrospekcje i introspekcje. Całość składa się na sugestywną wizję onirycznej rzeczywistości, nieprzyjemnie klaustrofobicznej i niepokojącej.

Miłośnicy horroru, bo tak klasyfikowany jest „Długi sen”, nie znajdą jednak zbyt wielu typowych atrakcji kina grozy. Są dwie dość krwawe sceny, jest też Tetsuoru-potwór, ale bardziej groteskowy niż przerażający (przypomina nieco Marsjan z filmu Tima Burtona, „Marsjanie atakują!”), pojawia się także duch (a może senny majak) a wraz z nim wątek romansowy. Ale mimo tych atrybutów horroru, grozy jest bardzo niewiele.

„Długi sen” trudno jednoznacznie zinterpretować, choć historia wydaje się być mniej szalona niż ta ukazana w „Spirali”. Wydaje się jednak, że zasadniczym tematem filmu Higuchinsky`ego jest odchodzenie do wieczności, umieranie - zarówno fizyczne, jak mentalne. Jest też w filmie eksponowany motyw lęku przed śmiercią, która choć dla bohaterów jest ostatecznością, jest także (a przynajmniej dla jednego z nich) sposobem na odzyskanie utraconej miłości. Zaletą filmów Higuchińsky`ego jest jednak wielość interpretacji, więc całkiem możliwe, że „Długi sen” jest opowieścią zupełnie o czymś innym.

Niestety, jak mówi przysłowie: każdy kij ma dwa końce. Jeden koniec, to przykład artystycznej kreacji, oryginalnej i intrygującej, na drugim końcu pojawia się jednak hermetyczność dzieła. Wprawdzie „Dlugi sen” jest filmem bardziej przystępnym niż „Spirala”, ale i tak zainteresuje raczej tylko widzów gustujących w dziwnych, zakręconych i niekoniecznie strasznych historiach. Choć i oni mogą czuć niedosyt. Pod względem kreacyjnym „Spirala” ma znacznie więcej do zaoferowania ekstrawagancji i szaleństwa niż „Długi sen”.

Screeny

HO, LONG DREAM <br/>a.k.a Nagai yume HO, LONG DREAM <br/>a.k.a Nagai yume HO, LONG DREAM <br/>a.k.a Nagai yume HO, LONG DREAM <br/>a.k.a Nagai yume HO, LONG DREAM <br/>a.k.a Nagai yume HO, LONG DREAM <br/>a.k.a Nagai yume HO, LONG DREAM <br/>a.k.a Nagai yume HO, LONG DREAM <br/>a.k.a Nagai yume HO, LONG DREAM <br/>a.k.a Nagai yume HO, LONG DREAM <br/>a.k.a Nagai yume

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ oniryczna atmosfera
+ stopniowe odrealnienie filmowej rzeczywistości
+ pomysł na fabułę
+ zakończenie
+ dziwny, groteskowy, niepokojący...

Minusy:

-...ale nie tak bardzo jak „Spirala”
- charakteryzacja Tetsuoru
- wątek romansowy
- mało grozy w czystej postaci
- głownie dla maniaków zakręconych, dziwacznych fabuł

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -