Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:FILMS TO KEEP YOU AWAKE: TO LET

FILMS TO KEEP YOU AWAKE: TO LET

Filmy, które nie pozwolą ci zasnąć: Apartament

ocena:7
Rok prod.:2006
Reżyser:Jaume Balagueró
Kraj prod.:Hiszpania
Obsada:Macarena Gómez, Adriá Collado, Nuria González, Ruth Díaz, David Saldaña,
Autor recenzji:Ireneusz Gajek
Ocena autora:7
Ocena użytkowników:6.5
Głosów:4
Inne oceny redakcji:
Adach - 7

Wraz z dziewczyną, która spodziewa się dziecka mieszkasz u swoich rodziców. O jakiejkolwiek intymności nie ma mowy. Ojciec z matką stale podpatrują, podglądają, a co najgorsze, komentują każde wasze zachowanie. Rodzeństwo z uśmieszkiem spogląda na waszą codzienną mordęgę. Chcecie się uwolnić, ale nie możecie, jesteście coraz bardziej stłamszeni i zmuszani do codziennego rytuału rodzinnych obowiązków. Dom rodzinny staje się pułapką, a życie zamienia się w koszmar. Zaczynasz więc szukać jakiegoś lokum, gdzie ze swoją ukochaną będziesz mógł wieść prawdziwe, wolne od codziennych narzekań życie. Odwiedzasz dziesiątki domów i mieszkań, aż wreszcie znajdujesz w skrzynce pocztowej anons o sprzedaży apartamentu. Intuicja podpowiada ci, że to może być rozwiązanie niezwykle trudnej sytuacji.

Tak właśnie przedstawia się sytuacja wyjściowa filmu „Apartament” w reżyserii znanego z takich filmów jak „Delikatna” („Frágiles”) oraz „Ciemność” („Darkness”) hiszpańskiego twórcy Jaume Balagueró. „Apartament” wraz z pięcioma innymi filmami hiszpańskich reżyserów tworzy powstały w 2006 roku cykl „Filmy, które nie pozwolą ci zasnąć” („Películas para no dormir”). Wszystkie obrazy są niezależnymi od siebie, zamkniętymi opowieściami, których jedyną wspólną cechą jest wykorzystanie szeroko pojętej konwencji filmu grozy.

Clara (Macarena Gómez) i Mario (Adrià Collado) przemierzają zalane ulewnym deszczem ulice dużego hiszpańskiego miasta. Są umówienia na spotkanie z agentem, który ma im pokazać mieszkanie. Z czasem bohaterowie zauważają, że dzielnica, w której mieliby w przyszłości zamieszkać jest w opłakanym stanie. Na ulicach i chodnikach nikogo nie widać, większość domostw jest niezamieszkana, a na poboczach stoją wypalone wraki samochodów. Sama kamienica również czasy świetności ma już za sobą. Stoi ogromna, ciemna i dawno opuszczona. Energiczna agentka od nieruchomości każe się jednak bohaterom nie przejmować, bowiem miasto już przedsięwzięło kroki, aby rewitalizować zaniedbaną dzielnicę.

Wewnątrz budynek również sprawia wrażenie wyludnionego i zaniedbanego. W kątach klatki schodowej leżą porozrzucane resztki sklepowych manekinów. Clara i Mario szybko orientują się, iż padli ofiarami jakiegoś nieporozumienia. Jednak dopiero znalezienie w obskurnym i odrażającym mieszkaniu należących do nich przedmiotów, uświadamia bohaterom, że ktoś zastawił na nich pułapkę. Na ucieczkę jest jednak za późno. Uzbrojona w bardzo ciężki przedmiot agentka bez zbędnych ceregieli pozbawia Mario przytomności. Clara, by przeżyć, będzie musiała stawić czoło nie tylko tajemniczej kobiecie, lecz także koszmarom zamieszkującym w opuszczonych apartamentach kamienicy.

Oprócz efektownego prologu wprowadzającego widza w atmosferę filmu, wszystkie jego wydarzenia śledzimy z perspektywy głównych bohaterów. Nie mamy tu bowiem wszechwiedzącego narratora, dzięki któremu dowiadujemy się czegoś, o czym nie wiedzą bohaterowie. Taki zabieg ma na celu identyfikację odbiorcy z znajdującymi się w ekstremalnej sytuacji Clarą i Mario. Początkowo przeżywamy ich ekscytację możliwością uniezależnienia się od rodziców, później już tylko grozę wynikającą z uwięzienia razem z nieprzewidywalnymi, skłonnymi do sadyzmu i okrucieństwa mieszkańcami gmachu.

Nie jest to obraz, w którym za wydarzeniami filmowymi kryje się jakaś głębsza refleksja albo mniej lub bardziej merytoryczna analiza jakiegoś zjawiska. Jego największą zaletą jest akcja, dynamiczna, niezwalniająca tempa ani na moment. Od kiedy bohaterowie zaczynają swoją wędrówkę po przeznaczonej do wyburzenia kamienicy, jedno wydarzenie następuje po drugim z prędkością francuskiego TGV. Dzięki temu film naprawdę wciąga. Ani na moment nie czujemy, iż tak naprawdę wszystko, co widzimy na ekranie, oglądaliśmy w dziesiątkach filmów grozy. Opuszczona i zaniedbana dzielnica na obrzeżach metropolii, stary budynek zamieszkany przez ogarniętego żądzą mordu szaleńca, wreszcie młodzi, niedoświadczeni życiowo bohaterowie, którzy muszą stanąć na wyżynach heroizmu, by uratować życie swoje jak i najbliższych. Znane, zapamiętane i po stokroć widziane.

„Apartament” jest produkcją telewizyjną, a więc z ograniczonym budżetem w porównaniu z obrazami kinowymi. Tym bardziej na szacunek zasługuje dopracowana scenografia, przede wszystkim zaś wnętrza miejsca akcji, czyli opuszczonego budynku. Długie, ciemne korytarze mieszkań przytłaczają, zaś brud i panoszące się wszędzie robactwo sugerują nie tylko stan budzącego grozę gmachu, lecz także psychiki mieszkających w nim głównych lokatorów. Wreszcie panoszące się w każdym zakamarku manekiny wzbudzają lęk nie tylko z powodu swojego odpychającego wyglądu, lecz także jako potencjalne niebezpieczeństwo czyhające na bohaterów.

Pomimo mało oryginalnego pomysłu, film twórcy „Frágiles” prezentuje się całkiem nieźle, a w porównaniu z epizodami bardziej znanej u nas serii, „Masters of Horror”, robi wrażenie swoim rozmachem i tempem akcji. Może więc w niedalekiej przyszłości to Hiszpania, podobnie jak wcześniej Azja, stanie się miejscem twórczego fermentu w dziedzinie kina grozy? Bo na Stany Zjednoczone chyba bym już nie liczył.

Screeny

HO, FILMS TO KEEP YOU AWAKE: TO LET HO, FILMS TO KEEP YOU AWAKE: TO LET HO, FILMS TO KEEP YOU AWAKE: TO LET HO, FILMS TO KEEP YOU AWAKE: TO LET HO, FILMS TO KEEP YOU AWAKE: TO LET HO, FILMS TO KEEP YOU AWAKE: TO LET HO, FILMS TO KEEP YOU AWAKE: TO LET HO, FILMS TO KEEP YOU AWAKE: TO LET

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ wartka akcja,
+ gra aktorów,
+ zdjęcia,
+ scenografia,
+ zakończenie filmu.

Minusy:

- mało oryginalny scenariusz,
- momentami urągające logice zachowanie bohaterów.

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -