Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:FRONTIER(S) a.k.a Frontière(s)

FRONTIER(S) a.k.a Frontière(s)

Frontier(s)

ocena:8
Rok prod.:2007
Reżyser:Xavier Gens
Kraj prod.:Francja
Obsada:Karina Testa, Aurélien Wiik, Patrick Ligardes,, Chems Dahmani, , Maud Forget,, Jean-Pierre Jorris, , Estelle Lefébure.,
Autor recenzji:Ireneusz Gajek
Ocena autora:8
Ocena użytkowników:6.06
Głosów:32
Inne oceny redakcji:
Adach - 6
Krzysztof Gonerski - 8
Lohikaarme - 7
Candy - 6

„Arbeit Macht Frei”
cytat z filmu

Oglądając kolejne produkcje grozy z różnych stron świata, coraz bardziej utwierdzam się w przekonaniu, iż obecnie serce horroru najmocniej bije w Europie. I nie chodzi mi tu o ilość produkowanych filmów, ale przede wszystkim o ich jakość, czyli często oryginalne, a przy tym profesjonalne podejście do znanych już z Ameryki klisz i schematów. Zdecydowanie wyróżniającymi produkcjami na tle pustych amerykańskich masakr spod znaku „Saw” i „Hostel” są równie bezwzględne w ukazywaniu okrucieństwa, ale o niebo lepiej zagrane „Haute Tension”, „Descent” czy „Inside”. Europejskiemu kinu grozy nie brakuje również inteligentnych horrorów bazujących na zaskoczeniu oraz wykorzystaniu u widza wyobraźni i wrażliwości na to, co niedopowiedziane, zasugerowane. Przyznam się, że to kino cieszy się u mnie szczególną estymą, dlatego z wielkim przejęciem śledziłem losy bohaterów takich filmów jak „Ils”, „Dead End” czy „Calvaire”. Wreszcie nadmienić trzeba o kinie, w którym poetyka grozy jest tylko dodatkiem w ukazywaniu ludzkich dramatów. Chodzi mi tu przede wszystkim o filmy, w których mniejszy lub większy wkład miał hiszpański reżyser Guillermo del Toro – „Espinazo del diablo”, „Laberinto del fauno” czy „Orfanato”.

„Frontière(s)” Xaviera Gensa wpisuje się w pierwszy przeze mnie opisywany nurt europejskiego horroru, a więc w kino, które nie zna żadnych ograniczeń w pokazywaniu najokrutniejszych tortur zadawanych człowiekowi. Stężenie bestialstwa, poniżenia oraz makabry zintensyfikowane drapieżnym montażem oraz świdrującą mózg muzyką nie daje chwili wytchnienia, bowiem jedna scena gehenny jest tylko wprowadzeniem do kolejnego, jeszcze okrutniejszego obrazu ludzkiej kaźni.

Wszystko zaczyna się w Paryżu pochłoniętym rozruchami z powodu niezadowolenia z wyników wyborów. Panujący w mieście chaos wykorzystuje pięcioro młodych ludzi, uciekających ze zrabowanymi pieniędzmi. Wśród nich jest śmiertelnie ranny chłopak, brat głównej bohaterki, Yasmine. Kiedy w dramatycznych okolicznościach ów umiera w szpitalu, reszta podejmuje szybką decyzję, by wyjechać z miasta. Rozdzieleni, postanawiają spotkać się w jednym z nadgranicznych zajazdów.

Uważny widz zauważy w tym momencie podobieństwo do innego znakomitego francuskiego horroru, „Inside”. W obu obrazach bardzo ważnym fabularnym czynnikiem są rozróby wywołane na przedmieściach Paryża. Miejski zamęt to nie tylko więc kolejny zabieg zwiększający dramaturgię filmu, ale znak tego, iż nawet w tak ustabilizowanej demokracji jak Francja, pod powłoką spokoju rodzą się demony anarchii. Akcja obu filmów skupia się również wokół kobiet znajdujących się w szczególnym dla nich stanie. Zarówno Sara z „Inside” jak i Yasmine z „Frontière(s)” są w ciąży. To powoduje, iż już na początku wiemy, że cokolwiek stanie na ich drodze, kobiety stoczą heroiczny bój w obronie tego, co dla nich bezcenne – nienarodzonego dziecka.

To nie koniec jednak filmowych inspiracji i twórczych zapożyczeń w produkcji Xaviera Gensa. Młodzi bohaterowie, trafiwszy do motelu, szybko orientują się, że wokół nich zadzierzga się pętla intrygi, której zupełnie nie rozumieją. Właściciele zajazdu nie dają im szans, zarówno na zgłębienie ich tajemnicy, jak i na ucieczkę od jej koszmarów. Są bowiem przygotowani na wizytę gości odwiedzających ich zajad – haki oraz inne instrumentarium charakterystyczne dla rzeźników i oprawców tylko czekają na „twórcze” zastosowanie. Jedynie dla Yasmine prześladowcy szykują inny los, znacznie gorszy od śmierci na skutek bestialskich tortur. Jej nową rolą życiową będzie los żony i matki dla dzieci nowego przywódcy rodu von Geisler.

Kim są von Geislerowie? Jak łatwo się domyślić ich motelowy interes to tylko przykrywka dla dość osobliwych praktyk. Chodzi tu bowiem o kanibalizm. Cała posiadłość von Geislerów położona jest na terenie nieczynnej kopalni. Nieużywane sztolnie, kilometry pustych korytarzy oraz zapomniane wyrobiska są więc idealnym miejscem nie tylko dla praktykowania antropofagii, lecz również dla ukrycia jej niepożądanych efektów ubocznych w postaci resztek ciał. Analogie z filmami „The Hills Have Eyes” oraz „The Texas Chainsaw Massacre” są aż nazbyt widoczne. Gens poszedł jednak dalej i dość odważnie rozwinął pomysły z powyższych filmów. Familia von Geislerów to nie tylko oddający się ćwiartowaniu ludzi kanibale, ale próbujący wskrzesić aryjską rasę wyznawcy Adolfa Hitlera. Dzieci Yasmine mają być początkiem nowego pokolenia rasy panów, którego efektów w postaci kazirodczych monstrów płodzonych dotąd nie będzie trzeba ukrywać w czeluściach kopalnianych korytarzy.

To, że pomysł na film, czy niektóre rozwiązania fabularne mogą wydać się mało oryginalne czy zgoła absurdalne, nie zmienia faktu, iż „Frontière(s)” jest horrorem, który wgniata w fotel przytłaczającą dawką prawdziwego bestialstwa pokazanego bez najmniejszych zahamowań. Ale demonstracja okrucieństwa tylko dla jego widoku w produkcjach amerykańskich okazała się pułapką śmiertelnej nudy („Hostel). Inaczej jest w filmie twórcy „Hitmana”. Gens, jako scenarzysta, zadbał przede wszystkim o sposób dawkowania spływającej krwią makabry. Film swą dramaturgiczną strukturą przypomina kałużę, która na pozór nie kojarzy się z żadnym niebezpieczeństwem. Dopiero pierwszy krok uświadamia, że jest ona niosącą powolną śmierć bagienną pułapką. Zanurzamy się więc razem z bohaterami coraz głębiej w odmęt przemocy nie zdając sobie sprawy z tego, jaka kolejna potworność czeka w piekle posiadłości von Geislerów.
Brawa należą się także za niesamowite zdjęcia, często kręcone „z ręki”, co w wypadku paryskich sekwencji nadaje filmowi charakter quasi-reportażu, a później fantastycznie podkreśla dramaturgię i naturalizm w scenach dziejących się w zapomnianej, nadgranicznej kopalni. Istotnym dopełnieniem efektu wizualnego jest niezwykle dynamiczny montaż, dzięki któremu widz oglądając nawet ujęcia statyczne odznaczające się wszak brakiem ruchu, mimowolnie oczekuje na nagły zwrot akcji.

Europejskie horrory w porównaniu do amerykańskich o wiele lepiej wypadają pod względem tworzenia kreacji aktorskich. Jest to niezwykle ważne, ponieważ to dzięki umiejętnie stworzonej postaci, jej uczucia i emocje udzielają się widzom. A poetyka grozy zakłada przecież w swej elementarnej definicji próbę wprawienia widza w stan lęku, strachu a nawet szoku. Pod tym względem niczego nie można zarzucić filmowi Xaviera Gensa. Szczególnie w pamięć zapada naznaczona tragedią rola Maud Forget jako Evy, porwanej w dzieciństwie dziewczyny, bitej, poniżanej i zmuszanej do ciągłego wydawania na świat potomstwa. Kapitalny jest także Jean-Pierre Jorris jako nazistowski patriarcha rodu von Geislerów.

„Frontière(s)” jest filmem, który powinien usatysfakcjonować nawet wybrednych fanów horroru. Opowiada bowiem nie tylko o nadgranicznym piekle czworga młodych ludzi, ale na marginesie bada granice wpływu skrajnie nacjonalistycznych ruchów i ideologii w przeszłości (nazizm) oraz współcześnie (Jean-Marie Le Pen) na mniejsze lub większe społeczności.

Screeny

HO, FRONTIER(S) a.k.a Frontière(s) HO, FRONTIER(S) a.k.a Frontière(s) HO, FRONTIER(S) a.k.a Frontière(s) HO, FRONTIER(S) a.k.a Frontière(s) HO, FRONTIER(S) a.k.a Frontière(s) HO, FRONTIER(S) a.k.a Frontière(s) HO, FRONTIER(S) a.k.a Frontière(s) HO, FRONTIER(S) a.k.a Frontière(s)

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ gra aktorów
+ zdjęcia
+ montaż
+ rozkład napięcia
+ efekty specjalne
+ atmosfera permanentnego zagrożenia.

Minusy:

- zbyt długie przeciąganie finału filmu

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -