Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:LEMORA: A CHILD'S TALE OF THE SUPERNATURAL

LEMORA: A CHILD'S TALE OF THE SUPERNATURAL

Lemora: A Child's Tale Of The Supernatural

ocena:7
Rok prod.:1973
Reżyser:Richard Blackburn
Kraj prod.:USA
Obsada:Lesley Gilb, Cheryl Smith, William Whitton, Hy Pyke, Maxine Ballantyne
Autor recenzji:M@rio
Ocena autora:7
Ocena użytkowników:--
Głosów:0
Inne oceny redakcji:

Filmów o wampirach jest bez liku. Gdyby zapytać przeciętnego wielbiciela horrorów o jego ulubione pozycje wampiryczne, z pewnością jednym tchem wyrzuciłby z siebie „Draculę” Coppoli, „Wywiad z wampirem” i może coś z Hammera. Oczywiście wielu z Was pewnie w tym momencie wali pięścią w stół i żywo protestuje, bo ma zupełnie inne typy. Ale ilu z Was umieściłoby w gronie ulubionych produkcji wampirycznych „Lemorę”? Drogi czytelniku, na to pytanie odpowiedz sobie sam. A pytam o to nieprzypadkowo, ponieważ obraz Richarda Blackburna, mimo że przez wiele lat ciemiężony był przez tzw. Ligę Przyzwoitości, dziś uważany jest za nietuzinkowy horror lat 70-tych.

Trzynastoletnia Lila Lee (Cheryl Smith) nieoczekiwanie otrzymuje list od niejakiej Lemory (Lesley Gilb). Dziewczynka w korespondencji znajduje informację o opłakanym stanie zdrowia ojca, który jest prawie jedną nogą w grobie. Lila, kierowana impulsem, wsiada w autobus i wyrusza w pełną przygód podróż. Jadąc przez mrożącą krew w żyłach leśną głuszę, zostaje zaatakowana przez tajemnicze stwory i wampiry. Gdy w końcu jakimś cudem dociera na miejsce, czeka tu na nią prawdziwa niespodzianka.

Fenomen „Lemora: A Child's Tale of the Supernatural” jest zadziwiający. Z jednej strony, to dzieło praktycznie nieznane i konsekwentnie pomijane we wszelkich zestawieniach, czy rankingach. Z drugiej natomiast, niemal każdy, kto zetknął się z tym unikatowym obrazem, nie jest w stanie odmówić mu uroku. Bo trzeba powiedzieć sobie wprost, że „Lemora” nigdy nie miała szczęścia, jeśli chodzi o dystrybucję. Oryginalne wydanie zostało już na wstępie ograniczone ze względu na rzekome treści lesbijskie i pedofilskie przez Ligę Przyzwoitości. Zarzut, moim zdaniem, nieco absurdalny i wyolbrzymiony. Jedynie Francuzi mogli się w pełni cieszyć z dostępności tego niecodziennego obrazu. Film ponownie pojawił się na amerykańskim i europejskim rynku kaset VHS dopiero w latach 90-tych, a wydanie DVD ujrzało światło dzienne zaledwie cztery lata temu – w 2004 roku. W gruncie rzeczy „Lemora” jest taką mroczną baśnią dla dorosłych, w której pojawiają się wątki wampiryczne, a nawet lesbijskie. Mnogość akcentów symboliczno-kulturowych jest tutaj prawdziwą kopalnią wiedzy dla antropologów kultury i kulturoznawców. Wydarzenia przedstawiane na ekranie widzimy oczami zagubionej trzynastolatki, a tym, co najbardziej rzuca się w oczy, jest właśnie baśniowy klimat, balansujący na pograniczu snu i jawy.

„Lemora: A Child's Tale of the Supernatural” doskonale korzysta z filmowych środków wyrazu, sięgając do tradycyjnej rekwizytorni horroru, równocześnie kreśląc niezapomniany klimat niesamowitości i grozy. Szczególnie jest to widoczne podczas jazdy przez ciemny i mroczny las, który sprawia wrażenie, jakby żył własnym życiem. Złowieszcze odgłosy, wydobywające się z jego wnętrza, ogromne oczy łypiące na podróżnych, a w końcu cała armia potworów, która wyłania się z leśnej otchłani przywołują na myśl stereotypowe wyobrażenie lasu jako źródła zła, które niejednokrotnie przywoływali na kartach swych utworów i taśmach filmowych najzdolniejsi twórcy gatunku grozy. Główna bohaterka zostaje osaczona przez złowrogie istoty niemal ze wszystkich stron. I jakby tego było mało, trafia do świata mroku, z którego nie da się uciec. Rację ma tutaj Adam Lukeman, który na kartach „Fangoria's 101 Best Horror Movies You've Never Seen” nazywa „Lemorę” skrzyżowaniem „Alicji w krainie czarów” z „Nocą żywych trupów”, które polane jest sosem kina wampirycznego. Jest to mieszanka niezwykła, praktycznie niespotykana w filmowym horrorze. Plastyczne zdjęcia, mocno nasycone kolorami, sprawiają, że ten iście bajkowy świat filmowej grozy jest niemal na wyciągnięcie ręki. Pod względem wizualnym jest doskonale! Nieco gorzej wygląda sprawa z charakteryzacją monstrów. Momentami, niczym w hammerowskich produkcjach, spod warstwy makijażu, przebija naturalny kolor skóry aktorów, a całość sprawia wrażenie zwyczajnej amatorki. Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, że „Lemora” jest produkcją niskobudżetową, która w momencie powstawania nie mogła sobie pozwolić na dopieszczone efekty. Wszystko to doskonale rekompensuje oniryczny klimat, któremu nie sposób się oprzeć. Zadziwiające w tym wszystkim jest to, że zarówno reżyser - Richard Blackburn, jak i producent Robert Fern, byli jeszcze studentami, gdy wpadli na pomysł nakręcenia „Lemora: A Child's Tale of the Supernatural”. To świeże spojrzenie na gatunek horroru sprawiło, że produkcja ta po dziś dzień nie pozostawia obojętnym.

„Lemora” to jedna wielka symboliczna odyseja i jednocześnie opowieść o utracie niewinności, dojrzewaniu, ludzkich namiętnościach i kulturowym tabu. Antropologiczny moment przejścia ubrany jest tu w szaty grozy i gotycyzmu. Za ten moment, uważany w wielu kulturach za najważniejszą chwilę w życiu człowieka, odpowiedzialne są tu monstra, wyzwalające lęk i trwogę. Interpretacja śmiała i bez wątpienia nietuzinkowa, która otwiera furtkę do wielu poziomów analizy i interpretacji filmu. Kto lubi kino naszpikowane podtekstami, z pewnością znajdzie tu wiele smaczków dla siebie.

Screeny

HO, LEMORA: A CHILD'S TALE OF THE SUPERNATURAL HO, LEMORA: A CHILD'S TALE OF THE SUPERNATURAL HO, LEMORA: A CHILD'S TALE OF THE SUPERNATURAL HO, LEMORA: A CHILD'S TALE OF THE SUPERNATURAL HO, LEMORA: A CHILD'S TALE OF THE SUPERNATURAL HO, LEMORA: A CHILD'S TALE OF THE SUPERNATURAL HO, LEMORA: A CHILD'S TALE OF THE SUPERNATURAL HO, LEMORA: A CHILD'S TALE OF THE SUPERNATURAL

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ baśniowy klimat
+ niespotykana gra kolorów
+ nietuzinkowe kino wampiryczne

Minusy:

- charakteryzacja schwarzcharakterów

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -