Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:CYCLE, THE a.k.a Devil’s Ground, The

CYCLE, THE a.k.a Devil’s Ground, The

Cycle, The

ocena:4
Rok prod.:2008
Reżyser:Michael Bafaro
Kraj prod.:Kanada
Obsada:Daryl Hannah, Leah Gibson, Jeb Beach, Daniel Probert, Luke Camilleri, Twan Holliday, Maria Gruending, Lee Tomaschefski
Autor recenzji:Radosław Mazurek
Ocena autora:4
Ocena użytkowników:6
Głosów:1
Inne oceny redakcji:

Ambicją Michaela Bafaro było stworzenie dobrego filmu grozy. Skorzystał więc z dobrze znanego przepisu i skonstruował historię wykorzystując sprawdzone już składniki. Bohaterami uczynił samotną kobietę, grupę studentów oraz miejscową, odbiegającą od normalności, rodzinę. Akcję umiejscowił w lesie oraz na znajdującej się nieopodal stacji benzynowej. Wszystko doprawił do smaku wplatając tragedię z przeszłości. Czy jego dzieło okazało się zjadliwe?

Marzeniem męża Carrie (Daryl Hannah) była podróż przez Amerykę rzadziej uczęszczanymi drogami. Próbując je urzeczywistnić, znika bez śladu gdzieś w okolicach Bradford, małego miasteczka w stanie Pensylwania. Carrie rusza jego śladem i dociera do znajdującej się na odludziu stacji benzynowej. Spotyka tam Jimmy’ego, długowłosego mężczyznę, który swoim wyglądam i zachowaniem z miejsca wzbudza jej niepokój. Kobieta nie korzysta więc z jego rady, aby dalszą podróż kontynuowała dopiero rano i mimo późnej pory rusza w dalszą drogę. Chwilę później o mały włos nie potrąca Amy, która wybiega z lasu wprost pod jej koła. Dziewczyna opowiada Carrie swoją przerażającą historię. Wraz z czwórką przyjaciół, studentów Uniwersytetu Bostońskiego, szukali w pobliskim lesie śladów starego indiańskiego cmentarzyska. Znalezisko mogłoby pokrzyżować plany związane z wydobyciem węgla w regionie i uchronić tym samym przyrodę przed degradacją. Grupa młodych ekologów natrafia w końcu na szczątki ludzkich szkieletów sprzed setek lat. Radość z odkrycia szybko znika, kiedy okazuje się, że niektóre kości są całkiem świeże. Sporządzają mapę z zaznaczonym miejscem pochówku zamordowanych, jak im się wydaje, ludzi. Nie udaje im się jednak dotrzeć do samochodu – na drodze staje zamaskowany olbrzym. Kiedy ginie jeden z nich, reszta ucieka do lasu. Rozpoczyna się walka o przetrwanie.

Historia jaką serwuje nam w swoim dziele Michael Bafaro, który jest zarówno reżyserem jak i autorem scenariusza, nie należy do oryginalnych. Po raz kolejny dane jest nam oglądać na ekranie poczynania szalonej rodziny z morderczymi zapędami. W przeciwieństwie jednak do takich filmów jak „Teksańska Masakra Piłą Mechaniczną” Hoopera czy „Dom Tysiąca Trupów” Zombiego, członkowie familii wymyślonej przez Bafaro są nudni i jednowymiarowi. Zaśliniony olbrzym Tobey, skrywający swe zdeformowane oblicze za kiczowatą czarną maską, nie wzbudza w widzu strachu, podobnie jak jego okaleczony (nie posiada dłoni) brat Billy. Ich ułomność jest wynikiem skażenia wody, do którego doszło w wyniku największej w tym rejonie katastrofy górniczej. Zginęło w niej kilkaset osób. „Odmieńcem” jest również trzeci z braci – Jimmy, choć ten w trochę inny sposób, o czym przekonamy się w końcówce. Zainteresowania nie wzbudzają też filmowe ofiary - studenci z Bostonu. Nie udało się Bafaro stworzyć postaci wiarygodnych. Ich zachowanie w obliczu śmiertelnego zagrożenia (potrafią na przykład spać w lesie, podczas gdy morderca depcze im po piętach) jest momentami niezrozumiałe i wpływa na realizm oglądanej na ekranie historii. Jest to zasługa zarówno słabego scenariusza, jak i, co najwyżej przeciętnie grających, aktorów. Nie pomogła nawet Daryl Hannah, znana z roli replikantki Pris („Blade Runner” Ridleya Scotta) czy Elle Driver („Kill Bill” Quentina Tarantino”). Tajemnicą pozostanie, jak udało się twórcom namówić ją do udziału w tej produkcji.

„The Cycle” zawodzi również pod względem wizualnym – wyraźnie zabrakło pomysłu na ciekawe pokazanie opisanych w scenariuszu wydarzeń. Obraz potrafi ni stąd, ni zowąd przyśpieszyć (ma to zapewne zwiększyć dynamizm sceny) lub „efekciarsko” wpaść w lekkie drżenia (walka Amy z Billym), co odbiega od stylistyki serwowanej nam do tej pory przez operatora i wyraźnie nie pasuje do reszty filmu. Wypada również żałować, że las, który jest przecież istotnym tłem wydarzeń, u Bafaro pokazano w mało atrakcyjny sposób – nie wzbudza lęku i trudno nam uwierzyć, że jest sprzymierzeńcem (alternatywny tytuł filmu to „The Devil’s Ground”) oprawcy. Irytować mogą również co chwila pokazywane kruki, które pełnią w filmie rolę specjalną - zdają się one być łącznikiem świata żywych ze światem umarłych, przewodnikami duszy do świata umarłych. Nie do końca przekonują też motywy, jakimi kierują się oprawcy (standardowo już niemalże widzimy scenę, w której morderca wprost komunikuje ofierze dlaczego morduje).

Warto zwrócić uwagę na nietypową dla większości slaherów konstrukcję - obraz składa się niejako z dwóch historii, których bohaterkami są odpowiednio: Carrie i Amy. W pewnym momencie oba wątki zbiegają się ze sobą, prowadząc do zakończenia, które może widza zaskoczyć. Nie jest ono jednak w stanie zatrzeć złego wrażenia jakie robi film Michaela Bafaro.

Screeny

HO, CYCLE, THE a.k.a Devil’s Ground, The HO, CYCLE, THE a.k.a Devil’s Ground, The HO, CYCLE, THE a.k.a Devil’s Ground, The HO, CYCLE, THE a.k.a Devil’s Ground, The HO, CYCLE, THE a.k.a Devil’s Ground, The HO, CYCLE, THE a.k.a Devil’s Ground, The HO, CYCLE, THE a.k.a Devil’s Ground, The HO, CYCLE, THE a.k.a Devil’s Ground, The HO, CYCLE, THE a.k.a Devil’s Ground, The HO, CYCLE, THE a.k.a Devil’s Ground, The HO, CYCLE, THE a.k.a Devil’s Ground, The HO, CYCLE, THE a.k.a Devil’s Ground, The

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ nietypowe dla slasherów zakończenie
+ przedstawienie akcji z perspektywy dwóch głównych bohaterek

Minusy:

- historia jakich kino widziało już wiele
- gra aktorów
- nieciekawi bohaterowie, zarówno negatywni, jak i ich ofiary
- momentami niezbyt zrozumiałe reakcje i zachowania postaci
- wizualnie nieciekawy, pozbawiony własnego stylu
- nachalnie pokazywane kruki

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -