Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:BOWERY AT MIDNIGHT

BOWERY AT MIDNIGHT

Pogrzeb o północy

ocena:8
Rok prod.:1942
Reżyser:Wallace Fox
Kraj prod.:USA
Obsada:Bela Lugosi, John Archer, Wanda McKay, Tom Neal
Autor recenzji:Joanna Konik
Ocena autora:8
Ocena użytkowników:--
Głosów:0
Inne oceny redakcji:

W roku 1942 dzięki wytwórni Monogram Pictures został pokazany szerszej publiczności film “Bowery at Midnight”. Jest to kolejne czarno-białe dzieło, które przetrwało próbę czasu dzięki wspaniałym możliwościom aktorskim Beli Lugosi. Aktor po raz drugi w roku 1942 spotkał się na planie filmowym z reżyserem Wallacem Foxem i po raz kolejny w swojej karierze wzbogacił swoim talentem film nisko budżetowy.

Profesor Frederick Brenner prowadzi spokojne życie u boku rozkochanej w nim małżonki. Jest zarówno wykładowcą kryminologii jak też założycielem jadłodajni dla ubogich. Jednak w wolnych chwilach nasz wzorowy obywatel, jako Karl Wagner, wciela się w rolę szefa gangu dokonującego szeregu rabunków i morderstw. W pewnym momencie podwójne życie bohatera zaczyna się komplikować. Profesor miewa coraz częściej koszmary senne, żona zaczyna się niepokoić jego stanem. W końcu Karl Wagner zaczyna likwidować swoich współpracowników. Tymczasem jadłodajnia, którą opiekuje się młodziutka Judy Malvern, pomaga przeżyć wielu bezdomnym. Sielanka kończy się w momencie, kiedy dziewczyna postanawia sprawdzić, co kryje się w podziemiach budynku i to, gdzie prowadzą niezliczone tajemne przejścia. Jej odkrycie przerasta najśmielsze oczekiwania. Judy odkrywa cmentarzysko, które zamieszkują zombie.

„Bowery at Midnight” jest filmem nisko budżetowym, jednak nie widać w nim żadnych niedociągnięć. Zarówno reżyser jak też aktorzy zrobili wszystko, by obraz opowiadał ciekawą historię. Obecnie jesteśmy przyzwyczajeni do dzieł filmowych traktujących o człowieku prowadzącym podwójne życie. Wzorowy obywatel, który w wolnym czasie jest mordercą, nie dziwi tak bardzo, jak w latach 40-tych, kiedy to bohater był albo dobry, albo zły. Podwójna osobowość profesora podkreślona jest przez samą budowę jadłodajni. Budynek jest zarazem miejscem, gdzie mogą się nasycić bezdomni jak też cmentarzem. Taki sposób ukazania zarówno człowieka jak i miejsca rozbija jedność i jednolitość. Wprowadza zamęt, nie jesteśmy pewni na którą stronę osobowości naszego bohatera patrzymy. Zaczynamy się zastanawiać, na ile kontroluje on swoje dwa oblicza, a na ile on jest kontrolowany. Gdyby dwoistość ta była jego własną projekcją, byłaby czymś budowanym przez lata. Wtedy można tę zdolność rozpatrywać jako swoisty ponadnaturalny rozwój, osiągnięcie czegoś więcej. Natomiast w momencie kiedy jakiś wewnętrzny byt bawi się osobą ukazując na zmianę jej złe i dobre cechy, wtedy zaczynamy w tej istocie widzieć coś, przez co staje się ona ożywioną marionetką. Natomiast to, co ożywia kukiełkę poprzez swoją niewidoczność, czy też chęć zawładnięcia ciałem, staje się poważnym zagrożeniem dla każdego.

Na szczególna uwagę zasługuje również scenografia. Pomimo skromnego budżetu każdy budynek przedstawiony w filmie posiada kilka tajemnych przejść, korytarzy, zakamarków. Można odnieść wrażenie, że w ogóle zapomniano o zamontowaniu klasycznych drzwi, co wprowadza do obrazu klimat zamknięcia, ograniczenia pola manewru. Widz zaczyna się dusić w pomieszczeniach, ale po wyjściu na ulicę nic się nie zmienia. Widzimy mury, dachy zasłaniające niebo i ogromną ilość ludzi, którzy wszędzie zaglądają.

Pomimo całkiem sporej ilości trupów, historia opowiedziana przez Foxa nie jest krwawa. Prawdopodobnie dlatego, że zarówno reżysera jak też scenarzystów klasyczny strzał w klatkę piersiową nie zadowolił. Widzimy fantastyczne zrzucenie mężczyzny z dachu wieżowca czy też martwe ciało wypadające z sejfu jubilera, mimo to nikt nie pokazuje nam ani kropli krwi. Wskazuje to na fakt, że sam moment śmierci, ukazany jako oddzielenie duszy od ciała, może być ciekawszy od tony wnętrzności i hektolitrów krwi rozrzuconych wszędzie. W tym wypadku oznacza to tylko jedno – brak pieniędzy nie zawsze oznacza brak pomysłów i banalne wykonanie. Natomiast wykorzystanie w dziele filmowym postaci, która łączy w sobie wzorowego obywatela z mordercą wydaje się nigdy nie znudzić w kinie.

Screeny

HO, BOWERY AT MIDNIGHT HO, BOWERY AT MIDNIGHT HO, BOWERY AT MIDNIGHT HO, BOWERY AT MIDNIGHT HO, BOWERY AT MIDNIGHT HO, BOWERY AT MIDNIGHT HO, BOWERY AT MIDNIGHT HO, BOWERY AT MIDNIGHT

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ dobór i gra aktorów
+ reżyseria
+ scenariusz
+ scenografia
+ klasyczna budowa filmu

Minusy:

- nie ma

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -