Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:ISLAND OF DEATH

ISLAND OF DEATH

Wyspa śmierci

ocena:8
Rok prod.:1975
Reżyser:Nico Mastorakis
Kraj prod.:Grecja
Obsada:Bob Belling, Jane Ryall
Autor recenzji:Piotr Sawicki
Ocena autora:8
Ocena użytkowników:5.85
Głosów:13
Inne oceny redakcji:
GrzEGOrz - 7

Połowa lat 70. Niskobudżetowy film Tobe Hoopera "Teksaska masakra piłą mechaniczną" przełamał liczne tabu, zaproponował nowy sposób filmowego straszenia i odniósł ogromny sukces komercyjny. Niebawem w ślady Hoopera poszli inni twórcy, skuszeni łatwym zarobkiem przez epatowanie makabrą. Młody Grek, Nico Mastorakis, postanowił pójść dalej i zrobić film jeszcze bardziej prowokujący brutalnością i perwersją. Zamiar się powiódł i do dziś "Island of Death" należy do czołówki najbardziej szokujących obrazów filmowych.

Celia i jej partner sprawiają wrażenie miłej i szczęśliwej amerykańskiej pary małżeńskiej, spędzającej w Grecji miesiąc miodowy. Są młodzi, piękni i - niby przypadkiem - bardzo do siebie podobni; mają tą samą anielską niewinność w oczach. To tylko pozory; w rzeczywistości są wcieleniem najbardziej wyrachowanego, wieloznacznego zła. On prowokuje brutalne morderstwa homoseksualistów i prostytutek, wierząc że uwalnia świat od zepsucia, jednocześnie własny popęd wyładowując na najbardziej skrzywione sposoby, jak gwałty i sodomia. Celia z jednej strony sprawia wrażenie biernej ofiary jego wpływu, z drugiej zaś perwersyjnie rozkoszuje się torturowaniem i mordowaniem ofiar, w czym zresztą bierze czynny udział. Swoje zbrodnie, niby pamiątki z podróży, utrwalają na kliszy fotograficznej...

"Island of Death" jest istnym kalejdoskopem zboczeń i najbardziej przerażających sposobów uśmiercania. Mamy tu m.in. sceny zbliżeń homoseksualnych, kazirodztwa, sodomii, bestialstwa, voyeuryzmu, gwałtów, krzyżowania człowieka na podłodze i zmuszania go do picia farby, odcinania głowy buldożerem, spalania skóry twarzy i wielu innych atrakcji, które z powodzeniem mogłyby obdzielić kilka naprawdę mocnych filmów. Mastorakis wykazał się nie lada inwencją w łamaniu tabu i na pewno w niejednym przebił większość ówczesnych obrazów gore, zresztą do dziś ma niewielu konkurentów. Jednak w formie jaką nadał "Island of Death" jest ten film - wbrew deklaracjom samego reżysera - czymś dużo więcej niż tylko obliczonym na epatowanie przemocą "shockerem". Przede wszystkim zdumiewa autorskie podejście do tematu i niezwykłe wyczucie znaczenia kontrastu dla spotęgowania efektu - dowód, jakiej klasy twórcą mógłby być dzisiaj Mastorakis, gdyby nie rozpłynął się w trzeciorzędnych filmach akcji w rodzaju "Akademii ninja". W "Island of Death", mimo całego nagromadzenia okrucieństwa, nie ma właściwie ani jednej sceny zbliżonej w stylistyce do klasycznego horroru. Dobór scenerii, aktorów, estetyka obrazu i oprawa muzyczna - wszystko to przypomina ówczesne filmy "soft-porno", rozgrywające się w słonecznym egzotycznym świecie, wyabstrahowanym z szarej rzeczywistości. A jakie miejsce nadaje się lepiej do stworzenia takich warunków niż śródziemnomorska miejscowość wypoczynkowa z piaszczystymi plażami i słońcem? Ujęty w tę estetykę jest "Island of Death" filmem wręcz pocztówkowo ładnym: ładne są pejzaże, oszczędne wnętrza domów, piosenki komentujące akcję są prześliczne i łatwo wpadają w ucho. Ładni są też odtwórcy pary protagonistów, zwłaszcza Jane Ryall, która swoją urodą niewiniątka kapitalnie oddała dwuznaczność postaci Celii.
Nie tylko sylwetki bohaterów stają się bardziej niepokojące przez ten dysonans, ale też wzmacnia on grozę całego filmu; ostatecznie właśnie dzięki niemu "Island of Death" jest widowiskiem prawdziwie przerażającym. Słoneczna sceneria greckiej wyspy staje się areną orgii przemocy popełnianej przez dziecięco sympatyczną parę kochanków, którym chciałoby się tylko winszować szczęścia. Melodyjne piosenki, które same z siebie są po prostu pogodnymi kawałkami muzycznymi, nabierają charakteru prześmiewczego głosu fatum. Czegoś takiego nie uświadczymy w "Teksaskiej masakrze", gdzie atmosfera grozy budowana jest klasycznymi środkami, by znaleźć ujście w scenach przemocy. W "Island of Death" przemoc nie wynika z charakteru świata przedstawionego, gdyż ten jest wyjątkowo przyjazny i nieskory do zwady; przeciwnie, przemoc jest tutaj wtłoczona z zewnątrz, właśnie przemocą, kładzie się rysą na pocztówkowej rzeczywistości i brutalnie łamie jej odwieczny spokój. Z drugiej strony Mastorakis stawia pytanie, czy jej zapowiedź nie tkwiła właśnie w nazbyt biernym charakterze tego świata; w końcu kultura grecka była od zarania hedonistyczna i liberalna w traktowaniu odmiennych orientacji seksualnych, a w jej dziełach dość często przewijają się motywy miłości kazirodczej, zbrodni i okaleczeń. Wiele odrażających scen filmu rozgrywa się w otoczeniu sakralnym: w kościele, w otoczeniu ikon bizantyjskich, wśród krzyży, na które pryska mózg z przestrzelonej głowy. Jakby nie patrzeć, "Island of Death" też jest wytworem tej kultury, może nie tej klasy co "Król Edyp", ale dla odbiorcy współczesnego, jako złośliwe podsumowanie dorobku pewnej cywilizacji (co z tego, że jednostronne i bluźniercze!), nawet bardziej prowokującym do refleksji.

"Island of Death" to film okrutny i nie na każde gusta, ale jeżeli ktoś dotrwa do końca nie powinien żałować. Nic nie zdradzę, ale jeśli pomysł wyjściowy - para kochanków dokonująca morderstw - skojarzył Wam się z "Bonnie i Clyde", powiem tylko że film Mastorakisa nie jest plagiatem. Motywy zbrodni bohaterów są zupełnie zatarte, a zakończenie zupełnie inne niż w "Bonnie i Clyde". Lepsze.

Screeny

HO, ISLAND OF DEATH HO, ISLAND OF DEATH HO, ISLAND OF DEATH HO, ISLAND OF DEATH HO, ISLAND OF DEATH HO, ISLAND OF DEATH

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ maksymalnie szokujące sceny przy minimalnym wkładzie krwawych efektów;
+ dobór aktorów;
+ sceneria;
+ piosenki na ścieżce dźwiękowej;
+ dużo erotyki;
+ oryginalne podejście do tematu;
+ zakończenie.

Minusy:

- chwilami trudny do zniesienia.

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -