Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:EXORCISMO

EXORCISMO

Noc Szatana

ocena:7
Rok prod.:1975
Reżyser:Juan Bosch
Kraj prod.:Hiszpania
Obsada:Paul Naschy, Maria Perschy, Maria Kosty, Grace Mills
Autor recenzji:Joanna Konik
Ocena autora:7
Ocena użytkowników:3
Głosów:1
Inne oceny redakcji:

W roku 1975 hiszpańscy twórcy filmowi serwują całemu światu film pod tytułem „Exorcismo”. Obraz ten, jak sam tytuł głosi, opowiada historię opętania młodej dziewczyny. I nie byłoby w tym nic egzotycznego, gdyby nie hiszpańskie i afrykańskie plenery urozmaicone nagimi czcicielki szatana, które tańczą wokół satanistycznych posążków podcinając sobie żyły.

Pobyt w Afryce jest dla Leili bardzo znaczący, gdyż wraz ze swoim narzeczonym, Richardem postanawia zostać satanistką. W trakcie powrotu do domu dziewczyna ulega wypadkowi samochodowemu, który mimo jego błahości fakt ten bardzo niepokoi arystokratyczną rodzinę głównej bohaterki. Wzrastają w związku z tym obawy brata, który sprzeciwia się planom matrymonialnym swojej siostry. John jest zaniepokojony zmiennym charakterem i negatywnym podejściem do życia Leili. Wini za to Richarda, z którym dziewczyna spędza większość swojego czasu. John idzie porozmawiać z księdzem Adrianem, który doskonale zna narzeczonych. Kapłan nie widzi żadnego problemu w związku Leili. Wkrótce jednak brat głównej bohaterki zostaje zabity poprzez wykręcenie głowy o 180 stopni. W niewyjaśnionych okolicznościach ginie również służąca Johna. Dziwne zachowanie Leili sprawia, że jej najbliżsi zaczynają podejrzewać, iż jest ona opętana. Ostatnią osobą, która nie może w to uwierzyć jest ksiądz Adrian. Jednak duch zmarłego ojca tak bardzo męczy ciało młodej kobiety, iż w końcu zapada decyzja o przeprowadzeniu egzorcyzmów.

„Exorcismo” traktuje o rzeczach, które przeciętny widz oglądał wiele razy w filmach dotyczących egzorcyzmów. Niemniej jednak obraz posiada kilka nietypowych elementów, które odrobinę wyróżniają go pośród produkcji grozy, jakich wiele nakręcono w latach 70. Nietypowym motywem w całym obrazie jest przede wszystkim samo podejście księdza do egzorcyzmów. Kapłan nie bierze się od razu do dzieła, tylko próbuje badać ten konkretny przypadek. Tymczasem przyzwyczajeni jesteśmy do natychmiastowego odprawiania egzorcyzmów. Zwraca uwagę również sposób zabijania ludzi poprzez wykręcenie głowy, który mimo odniesienia historycznego (w ten właśnie sposób Diabeł miał karać niewierne wiedźmy), popularny w kinematografii tamtych lat nie był. Wyróżnia się też sam sposób grania jaki prezentuje nam Grace Mills (Leila), która doskonale ukazuje cały wachlarz emocji związany z opętaniem. Nie przedstawia nam biednej dziewczynki tylko kobietę, która początkowo chce być wybranką szatana, z czasem jednak zaczyna cierpieć z powodu swojego postanowienia.

Po zapoznaniu się z filmem pozostaje lekki niedosyt. Chciałoby się, by kult szatana był czymś więcej niż pląsami nagich dziewczyn wokół posągu złego bożka. W końcu satanizm jest wierzeniem znanym Kościołowi katolicki. Uderza też ogromna ilość wątków, które niczemu nie służą. Za bardzo rozbijają one motyw przewodni przez co egzorcyzmy, na które czeka każdy widz, są bardzo krótkie. Obraz ten zaraz po nakręceniu zyskał angielski dubbing, co sprawia, że w jakiś sposób odebrano mu egzotykę brzmienia.

Zgłębiając obrazy filmowe traktujące o egzorcyzmach napotykamy szereg kwestii, które wcale nie są w nich wyjaśniane. Przede wszystkim, dlaczego zwykle opętana bywa młoda dziewczyna? Przecież zarówno niewinność, dziewiczość, swoista naiwność czy też szeroko pojęta religijność charakterystyczna jest dla przedstawicieli obu płci. Co prawda kultura europejska od wieków sprzyja myśleniu o podatności na sugestie, zwodzenie płci pięknej, jednakże kino powinno mieć trochę więcej do powiedzenia w tej kwestii. Dlaczego egzorcystą jest przeważnie ksiądz katolicki i co za tym idzie, dlaczego tego typu praktyki dotyczą w zasadzie jednego kręgu religijnego? Przecież dobro i zło w najróżniejszych postaciach dotyczą większości wierzeń. Wszelkiego rodzaju legendy i podania, w których zły lub dobry bożek zrobił coś rękami człowieka, zawładnął nim, miał z nim dzieci itd. nie są charakterystycznym elementem wyróżniającym Kościół katolicki na tle jakiegokolwiek kręgu kulturowego. W związku z tym można by powiedzieć, że film powinien być czymś więcej niż tylko bardzo sugestywną reklamą konkretnego kultu. W końcu dlaczego to właśnie biały mężczyzna europejskiego pochodzenia ma siłę i możliwość wypędzenia złego ducha z niewinnej dziewczyny? Z pewnością bardziej zaskakujące byłoby przerwanie tego schematu.

Tego typu pytania można mnożyć w nieskończoność, a skoro się nasuwają, to dobrze by było, gdyby ktoś spróbował na nie odpowiedzieć przy kręceniu kolejnego filmu. W końcu sam temat opętania jest niesamowicie drażniący przede wszystkim ze względu na to, że coś z zewnątrz jest w stanie posiąść ludzkie ciało i co za tym idzie, doprowadzić je do skrajnego rozpadu. Jest to również spektakularne w swoim wyrazie. Ale mimo to chciałoby się, by kolejny film różnił się od swoich poprzedników czymś więcej, niż charakteryzacją głównej bohaterki i stawianiem na to, kto wcześniej umrze - ksiądz czy dziewczyna.

Screeny

HO, EXORCISMO HO, EXORCISMO HO, EXORCISMO HO, EXORCISMO HO, EXORCISMO HO, EXORCISMO HO, EXORCISMO HO, EXORCISMO

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ dobór i gra aktorów
+ reżyseria
+ podejście księdza do opętania
+ scenografia

Minusy:

- za dużo wątków
- marginalnie potraktowany satanizm

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -