Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:BLACKMAIL

BLACKMAIL

Szantaż

ocena:9
Rok prod.:1929
Reżyser:Alfred Hitchcock
Kraj prod.:Wielka Brytania
Obsada:Anny Ondra, Sara Allgood, Charles Paton, John Longden
Autor recenzji:Joanna Konik
Ocena autora:9
Ocena użytkowników:--
Głosów:0
Inne oceny redakcji:

Tytułowy „Szantaż” jest jednym z pierwszych filmów jednego z najlepszych reżyserów - Alfreda Hitchcocka. Wydawać by się mogło, że każdy wielki twórca uczy się na swoich błędach, w związku z tym można sobie podarować zagłębianie się w początki kariery. Nic bardziej mylnego. Obraz zaserwowany przez młodego reżysera jest równie interesujący jak jego późniejsze dzieła. Biało-czarny film, trzymający w napięciu całe 84 minuty, z pewnością zadowoli większość widzów.

Alice White jest córką sklepikarza. Ma narzeczonego Franka Webbera, który pracuje w Scotland Yardzie. Prosta sytuacja zaczyna się komplikować, kiedy Alice poznaje młodego artystę. Dziewczyna zauroczona postacią twórcy zostaje zaproszona do odwiedzenia jego pracowni. Jej ekscytacja sięga zenitu, kiedy odkrywa garderobę pełną sukni, które może przymierzyć. Jednak sielanka nie trwa wiecznie. Oto malarz rzuca się na młodą kobietę i próbuje ją zgwałcić. Ta jednak sięga po nóż. Zdezorientowana Alice ucieka z miejsca zbrodni pozostawiając martwego artystę. Wyjaśnienie sprawy tajemniczego mordercy zostaje przekazane Frankowi, który na miejscu zbrodni znajduje rękawiczkę ukochanej. Jednak jak się szybko okazuje, nie tylko on wie, kto jest zabójcą. Zaczyna się szantaż skierowany w stronę głównej bohaterki.

„Szantaż” jest adaptacją sztuki teatralnej Charlesa Benetta pod tym samym tytułem. Wielki reżyser, Alfred Hitchcock stosunkowo często prezentował widzowi adaptacje prozy czy dramatu. Jest to dosyć wymagające zadanie, gdyż wymaga od twórcy filmowego znalezienia złotego środka pomiędzy wiernością oryginału, a wkładem własnym w konkretne dzieło. Jednak mistrz nie miał z tym nigdy problemu, sam wybierał takie teksty, które pozwalały na to, by mógł wykazać się ogromną inwencją jednocześnie nie ujmując nic oryginalnemu przekazowi. Co sprawdza się doskonale w „Szantażu” i wielu innych dziełach.

Patrząc na film z perspektywy czasu, można zapytać o temat przewodni dzieła. Z jednej strony widzimy filmowy szantaż, który jest o tyle ciekawszy od klasycznego, że w pewnym momencie gubimy się w stwierdzeniu tego, kto kogo szantażuje. Mimo to jednak, wydaje się, że Hitchcock pokazuje nam niesamowicie rozbudowane studium strachu podyscanego piętrzącymi się wyrzutami sumienia młodej dziewczyny. Alice broniąc się, zabija człowieka. Ten fakt według niej jest haniebny. Bohaterka nie dopuszcza do siebie myśli o tym, że działała w samoobronie. Paraliżujące wyrzuty sumienia wydają się jeszcze bardziej podkreślać jej działanie w afekcie. W pewnym sensie przez szczerą chęć przyznania się do winy jej osoba zyskuje sobie sympatię widza. Natomiast reżyser wydaje się przez to twierdzić, że prawdziwa wina i za razem prawdziwe oczyszczenie człowieka dokonuje się w kontekście społecznym. W tym wypadku to widz ma być przekonany o braku premedytacji w zabiciu malarza, i zarazem to środowisko, w którym żyje Alice, osądza kto jest winnym śmierci artysty.

Tego typu łamigłówki i swoistego rodzaju zabawa reżysera z widzem jest obecna w większości dzieł Alfreda Hitchcocka. Ponadczasowość podobnych zabiegów sprawdza się doskonale, gdyż twórca filmowy podejmuje tematy, które są integralnie związane z człowieczeństwem. Wina, kara, zło, dobro, sumienie z pewnością ewoluują na przestrzeni dziejów jednak zawsze w mniejszym lub większym stopniu dotykają każdego ludzkiego istnienia.

Screeny

HO, BLACKMAIL HO, BLACKMAIL HO, BLACKMAIL HO, BLACKMAIL HO, BLACKMAIL HO, BLACKMAIL HO, BLACKMAIL HO, BLACKMAIL

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ dobór i gra aktorów
+ pomysł
+ charakteryzacja
+ scenografia
+ reżyseria
+ akcja i napięcie

Minusy:

- nie ma

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -