Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:MEN BEHIND THE SUN 4 a.k.a. Black Sun: The Nanking Massacre

MEN BEHIND THE SUN 4 a.k.a. Black Sun: The Nanking Massacre

Men Behind the Sun 4

ocena:6
Rok prod.:1995
Reżyser:Tun Fei Mou
Kraj prod.:Hong Kong
Obsada:Cheung Leung, Poon Wing, Hung Siu Tin, Geung Man Ting, Siu Wa
Autor recenzji:Krzysztof Gonerski
Ocena autora:6
Ocena użytkowników:4
Głosów:2
Inne oceny redakcji:

W grudnia 1937 r. i styczniu 1938 r., w ówczesnej stolicy Chiny, Nankin miały miejsca wydarzenia, które wstrząsnęły opinią światową. Nazwano je później masakrą nankińska. Podczas tzw. II wojny japońsko-chińskiej armia Cesarstwa Japonii uderzyła na Chiny rozpoczynając niebywale krwawą i brutalną okupację. Na drodze zwycięskiego marszu Japończyków stał Nankin, w tamtym okresie ponad milionowa metropolia. W początkach grudnia 1937 r. pierwsi japońscy żołnierze dotarli na przedmieścia ówczesnej stolicy Chin. 9 grudnia wojska okupanta przepuściły zmasowany atak na miasto. Trzy dni później chińscy żołnierze zdecydowali się na odwrót na drugi brzeg rzeki, Jangcy. Następnego dnia 6 i 16 dywizja japońskiej armii weszły do miasta i zajęły dzielnicę Zhongshan i tzw. Bramy Pacyfiku. W ciągu następnych sześciu tygodni wojska okupacyjne dopuszczały się grabieży na wielką skalę i masowych egzekucji. Większość ekspertów przyznaje, że zamordowano co najmniej 300 tys. mieszkańców miasta oraz dokonano ok. 20 tys. gwałtów (w tym zbiorowych) na kobietach, a nawet dziewczynkach. Niektórzy eksperci twierdzą, że liczba osób, które poniosły śmierć w wyniku masakry nankińskiej jest znacznie wyższa, twierdząc, że mogło zginąć nawet 340 tys. osób a 80 tys. zostać zgwałconych. Japoński rząd po dzień dzisiejszy zaprzecza tym liczbom, twierdząc, że są przesadzone, a niektórzy japońscy politycy odmawiają nawet uznania Masakry w Nankin za fakt historyczny. Czwarta część niesławnej hongkońskiej serii „Men Behind The Sun”, choć nie powiązana z poprzednimi filmami, jest właśnie o masakrze Nankin. To próba rekonstrukcji i hołd złożonym nie tylko ofiarom tragedii w Nankin, lecz wszystkim ofiarom najstraszliwszej z wojen.

„Men Behind The Sun 4” nie posiada zwartej fabuły. Wykorzystując formułę shockumentary (filmów mondo cane) jest hybrydą filmu fabularnego, dokumentalnego oraz drastycznych scen gore. Oś „intrygi” biegnie chronologicznie: od momentu wtargnięcia wojsk japońskich do Nankinu aż po ostatnie dni masakry. Kamera przygląda się kilku postaciom: młodemu Chińczyków, który z dwojgiem kilkuletnich siostrzeńców zdołał zbiec przed japońskimi żołnierzami; generałom okupanta, rozprawiającym o metodach podporządkowania sobie Chińczyków, oficerom Cesarskiej Armii rywalizującym o największą liczbę ściętych głów chińskich jeńców; Chińczykowi, który służy za tłumacza, cudzoziemcom, którzy w tzw. Międzynarodowych Strefach Bezpieczeństwa starali się ratować jak najwięcej cywilnej ludności. Wątki te są przeplatane obrazami kolejnych masowych egzekucji, gwałtów i mordów na cywilach. Pojawiają się także autentyczne zdjęcia i filmy dokumentujące rozmiar rzezi, historyczny komentarz wygłaszany zza kadru, świadectwa nielicznych ocalonych. z masakry. Co więcej Tun Fei Mou, reżyser pierwszego, najsłynniejszego filmu z serii „Men Behind The Sun”, postarał się nawet o realizację zdjęć w autentycznych wnętrzach (m.in. w prawdziwym gabinecie gen. Czang Kai szeka) oraz zapełnił fabułę historycznymi postaciami (japońskie dowództwo, oficerowie, cudzoziemcy ratujący Chińczyków – m.in. Niemiec, John Rabe, nazywany „Oskarem Shindlerem Azji”, ponieważ zdołał ocalić od śmierci ok. 250 tys. Chińczyków). Całość prezentuje zaskakująco wierną faktom historycznym produkcję.
Jednak obraz Tuna to także przedstawiciel hongkońskiego kina eksploatacji zwanego Category 3 (Cat.III). Przynależność do tego filmowego nurtu zobowiązuje, toteż prawda historyczna akcentowana jest niezwykle drastycznymi momentami. Oglądamy m.in. wyciąganie płodu z brzuch ciężarnej kobiety, dekapitacje, wrzucanie noworodka do kotła z wrzątkiem czy też scenę podpalenia żywego człowieka. Szokującą moc tych scen osłabia niestety kiepskie wykonanie: po ścięciu głowy nie kapie ani jedna kropla krwi a nieszczęsny noworodek to kukła. Są jednak w filmie Tuna dwa momenty, które sprawiają autentycznie wstrząsające wrażenie. Pierwszy to dokumentalny filmy nakręcony przez uczestnika masakry a ukazujący pacjentów szpitala w Nankin – straszliwie okaleczonych, poparzonych, zdeformowanych w skutek postrzałów i ran. Autentyczność przekazu zwiększa szok. Ale pod koniec filmu widz zostaje poddany jeszcze większej próbie odporności – oglądamy bowiem próbę gwałtu japońskich żołdaków na małej dziewczynce. Co prawda do gwałtu nie dochodzi, ale sam fakt, że kamera nie ucieka przed widokiem mężczyzn zrywających ubranie z przerażonego, bezbronnego dziecka jest doprawdy wstrząsający.

Szalenie trudno ocenić jest „Men Behind The Sun 4”, ponieważ w stopniu znacznie większym niż w poprzednich filmach serii ograniczono warstwę fabularną na rzecz dokumentalnej. Fabuła praktycznie nie istnieje a film jest pozbawiony bohatera, z którym widz mógłby się identyfikować. Niektóre sceny jak choćby wspomniana scena usiłowania gwałtu na dziewczynce czy też scena, gdy Japończycy podpalają tysiące trupów leżących wzdłuż brzegu rzeki Jangcy pamięta się długo po seansie. Z drugiej strony pseudofilozoficzno-propagandowe dysputy toczone przez japońskich oficerów pozostawiają po sobie wrażenie bełkotu (chyba, że było to świadome) i zwyczajnie w świecie nużą.

Dziwny jest to film, ponieważ pozostawia widza zdezorientowanego. Jako film fabularny nie sprawdza się zupełnie. Panuje chaos: dziesiątki postaci, z których większość kończy nakłuta na bagnet lub rozstrzelana, nużące gadki generałów o wyższości Japończyków nad Chińczykami, rwane wątki a na dodatek potęgujące wrażenie bałaganu dokumentalne wstawki i historyczny komentarz zza kadru. Ogląda się to z trudem. Z kolei jak na film dokumentalny zastanawia obecność poetyki gore wyjętej jakby ze splattera lub torture porno. Wiem, taka już uroda filmów spod znaku shockumenary, ale wszystkie te „Twarze śmierci” czy „Twarze gore” budziły we mnie zawsze nieufność. Bo tak naprawdę pod pozorami bezkompromisowych relacji z najmroczniejszych aspektów życia współczesnego człowieka zawierały jedynie odrażającą skatologię. Co więcej często okazywało się, że rzekomo autentyczne relacje z makabrycznych zdarzeń były zmanipulowane na potrzeby filmu. Na szczęście Tun niczego nie manipulował (prynajmieniej nic na ten temat nie wiadomo). Japończycy rzeczywiście rozpruwali kobietom w ciąży brzuchy i gwałcili nawet dziewczynki. Jednak próba połączenia filmu fabularnego z dokumentalnym udała się hongkońskiemu twórcy średnio. Ostatecznie jego film pozostaje rozdarty między pragnieniem dochowania wierności faktom historycznym a konwencją brutalnych filmów Cat.III. I to jest niestety mankament decydujący, że nie mogę ocenić tego filmu wysoko.

Screeny

HO, MEN BEHIND THE SUN 4 a.k.a. Black Sun: The Nanking Massacre HO, MEN BEHIND THE SUN 4 a.k.a. Black Sun: The Nanking Massacre HO, MEN BEHIND THE SUN 4 a.k.a. Black Sun: The Nanking Massacre HO, MEN BEHIND THE SUN 4 a.k.a. Black Sun: The Nanking Massacre HO, MEN BEHIND THE SUN 4 a.k.a. Black Sun: The Nanking Massacre HO, MEN BEHIND THE SUN 4 a.k.a. Black Sun: The Nanking Massacre HO, MEN BEHIND THE SUN 4 a.k.a. Black Sun: The Nanking Massacre HO, MEN BEHIND THE SUN 4 a.k.a. Black Sun: The Nanking Massacre HO, MEN BEHIND THE SUN 4 a.k.a. Black Sun: The Nanking Massacre

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ formuła shockumentary by opowiedzieć o Masakrze w Nankin
+ wierność faktom historycznym
+ kilka niezapomnianych, wstrząsających scen
+ bywa drastycznie
+ to zdarzyło się naprawdę

Minusy:

- film fabularny to czy dokumentalny? ostatecznie ani jedno, ani drugie
- bywa nudnie
- kiepskie wykonanie niektórych scen gore
- mimo próby wyważenia oceny historycznej dość jednostronny w ukazywaniu stron konfliktu

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -