Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:ENTER THE VOID

ENTER THE VOID

Wkraczając w pustkę

ocena:10
Rok prod.:2009
Reżyser:Gaspar Noe
Kraj prod.:Francja / Włochy / Niemcy
Obsada:Nathaniel Brown, Paz de la Huerta, Cyril Roy, Olly Alexander
Autor recenzji:Joanna Konik
Ocena autora:10
Ocena użytkowników:6
Głosów:1
Inne oceny redakcji:

Filmy opowiadające kolejne historie ludzi uzależnionych od narkotyków ukazują różnorodne stadia zależności i pokazują zarazem swoistego rodzaju zezwierzęcenie istoty ludzkiej. Trzeba jednak wyważyć, na ile proszki uświęcają życie człowieka, a na ile próbują go zepchnąć na margines społeczny, by w końcu doprowadzić do śmierci istoty ludzkiej. Z pewnością po obejrzeniu filmu Gaspara Noe wątpliwości będą się piętrzyć w nieskończoność. Zatem czy „Enter The Void” jest tylko filmem o używkach? Z pewnością uzależnienie to zbyt mało znaczące słowo, by mogło opisać wszelkie aspekty egzystencji ludzkiej na świecie.

Swoiste zło, kryjące się w używkach tym razem napotyka dwójkę rodzeństwa. Szczęśliwe dzieciństwo Oscara i Lindy kończy się śmiertelnym wypadkiem samochodowym ich rodziców. Rozdzielone rodzeństwo po osiągnięciu dojrzałości spotyka się, by rozpocząć nowe życie na łonie społeczeństwa. Jednak śmierć rodziców ostatecznie prowadzi do skrajnej nieporadności społecznej dzieci. Warunki finansowe i marzenia o spokojnym życiu drastycznie rozbijają się o przeciętne możliwości każdego obywatela. Dla Oscara handel narkotykami staje się jedyną możliwością zarobienia pieniędzy na wymarzony wyjazd do Japonii. Linda podejmuje pracę striptizerki w japońskim klubie. To właśnie Kraj Kwitnącej Wiśni jest upragnionym neonowym rajem, dla którego warto żyć. Egzystencja w chińsko-japońskiej dzielnicy, ubarwiona o kolejne nadużycia narkotykowe sprawia, że bohaterowie zanurzają się w błyszczącej pustce życia.

Film opowiedziany jest częściowo z perspektywy lotu ptaka co sprawia, że widz z jednej strony czuje się wszechwiedzącym bogiem, z drugiej jednak chce sterować ludzikami widzianymi na ekranie, a nie może tego zrobić. Osobami wydaje się kierować ślepe przeznaczenie. Brak możliwości manipulacji bohaterami sprawia, że widz zastanawia się czy przypadkiem nie widzi zdarzenia z perspektywy wędrującej duszy głównego bohatera. W końcu patrzy na jego bliskich, którzy nie potrafią pogodzić się z jego śmiercią. Tak czy inaczej widz utrzymywany jest w świadomości ogromnego dystansu do historii dziejącej się na ekranie. Co oczywiście automatycznie wywołuje chęć bycia w niej, a nie patrzenia na zaistniałą sytuację. Dodatkowo odpowiednie zakręcenie akcji sprawia, że odbiorca, tak samo jak bohaterowie, tak mocno chce być w Japonii, że nie zwraca uwagi na to, iż nadal tkwi w tym samym miejscu. Swoista niemożność poruszenia się, ingerencji, zmiany pozycji wciąga bezgranicznie widza, równocześnie wskazując na to coś, co trzyma go w tym właśnie stanie. Czym zatem jest magiczne „coś”? Domniemania można mnożyć w nieskończoność. Większość z nich koniec końców ociera się, w mniejszym lub większym stopniu, o pojęcie pustki.

Film jakim jest „Enter The Void” trudno opisać słowami. Wydaje się, że w zasadzie jest to dzieło, które poprzez obraz wywołuje w widzu falę skrajnych emocji. Dlatego też opisanie go słowami byłoby możliwe tylko w momencie zdystansowania się zarówno do obrazu jak i do uczuć nim wywołanych. Tymczasem film ten wydaje się ciągle żyć w świadomości odbiorcy. Podobnie jak muzyka, która wydaje się słyszana, mimo to, że dawno opuściliśmy salę koncertową. Dlatego też film ten można oglądać w kółko, mając ciągle różnorodne i piętrzące się w nieskończoność wątpliwości, obawy, złudzenia.

Screeny

HO, ENTER THE VOID HO, ENTER THE VOID HO, ENTER THE VOID HO, ENTER THE VOID HO, ENTER THE VOID HO, ENTER THE VOID HO, ENTER THE VOID

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ odpowiednio wyważona akcja
+ niesamowita kreacja aktorska
+ reżyseria
+ pomysł
+ świadoma zabawa kolorem

Minusy:

- brak

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -