Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:TWISTED NERVE

TWISTED NERVE

Twisted Nerve

ocena:7
Rok prod.:1969
Reżyser:Roy Boulting
Kraj prod.:Wielka Brytania
Obsada:Hywel Bennett, Hayley Mills, Billie Whitelaw, Frank Finlay
Autor recenzji:Olga Piech
Ocena autora:7
Ocena użytkowników:--
Głosów:0
Inne oceny redakcji:

Lata 60 są kina grozy bardzo znaczącym okresem. To właśnie wtedy narodziła się „Psychoza”, dzieło prekursorskie dla współczesnych slasherów z maniakalnymi mordercami w głównej roli. Wtedy też zaczął wyraźnie kształtować się thriller psychologiczny. Właśnie na psychicznym aspekcie ludzkiej natury, społecznych uwarunkowaniach osobowości kładziony był duży nacisk. W tym okresie powstał także film Roy’a Boultinga „Twisted Nerve”.

Główny bohater, Martin, pochodzi z zamożnej, acz nieszczęśliwej rodziny. Jest on niezwykle niechętny wobec swojego ojczyma. Przyrodni brat Martina, Pete jest upośledzony. Matka zaś, chociaż bohater jest dorosłym mężczyzną, wciąż traktuje go jak małego chłopca. Skutkiem trudności rodzinnych jest stworzenie przez niego alternatywnej osobowości, Georgie’go, sześcioletniego chłopca. Martin jako Georgie zaprzyjaźnia się z uroczą Susan, nieświadomą jego podwójnej, niebezpiecznej osobowości .

Dzieło łączy w sobie elementy thrillera psychologicznego, dreszczowca i horroru. Na pierwszy plan wysuwa się wątek trudności rodzinnych Martina. W sposób wręcz psychoanalityczny przedstawione zostały przyczyny jego mentalnych dysfunkcji. Susan zdaje się być osaczana, przez Martina, który także, wraz z biegiem wydarzeń, popada w coraz większą paranoję. Zaborcze, obsesyjne uczucie Martina staje się w końcu przyczyną zbrodni.

Niejako za Freudem dostrzegamy, że seksualna perwersja, której bohater wydaje się być świadomy, jest przyczyną zaburzonych relacji z matką. Martin pragnie Susan, która jest dla niego czułą opiekunką. W jej stosunku do Georgie’go wyraźnie widać matczyne, serdeczne uczucie. Mężczyzna pragnie zatem usunąć ze swej drogi każdego, kto uniemożliwi mu „połączenie się z matką”. Bohater uważnie obserwuje swoje ciało, w tym miejsca intymne, doszukując się jakby fizycznych znamion choroby bądź niedoskonałości. Echa Freuda pobrzmiewają w filmie tak wyraźnie, że trudno je zbagatelizować. Współczesnego widza, może delikatnie irytować naturalizacja przyczyn choroby bohatera. W filmie nie spotkamy się zatem z trzymającą w napięciu zagadką: „kto zabija?”. Należy jednak pamiętać, że „Twisted Nerve” jest „dzieckiem swojej epoki”. Doskonale wpisuje się w wypracowany początkiem lat 60. nurt w kinie grozy, w którym „zło” ma biologiczne uwarunkowania.

Same zbrodnie są nieliczne i nie stanowią w filmie istotnego elementu. Oglądając tę brytyjską produkcję prawdopodobnie ani razu nie odwrócimy z lękiem wzroku. Jednakże ciężko odmówić jej opresyjnej atmosfery, trzymającej widza w napięciu. Doskonale wykreowana została postać Martina, który w raz z rozwojem fabuły staje się coraz bardziej niebezpieczny i zdeterminowany. Wyraźnie prezentuje się on na tle niewinnej Susan, która nawet swoją urodą sprawia wyrażenie osoby niezwykle delikatnej. Zresztą aktorstwo Hywela Bennetta odznacza się na tle innych. Z tego powodu to na nim skupia się uwaga widza, a inne postacie pojawiające się w filmie zostają jakby pominięte.

Niestety „Twisted Nerve” jest filmem nierównym, niekiedy ogląda się go jak depresyjny dramat, innym razem napięcie nienaturalnie szybko wzrasta. Świat zaprezentowany w obrazie jest jednak wyraźnie miejscem niebezpiecznym. W pozorną harmonię wkrada się zło, którego przyczyny nie można znaleźć w nadnaturalnej rzeczywistości. Powodem nieszczęść jest biologia, „poskręcane chromosomy”. Odczytując tą tezę metaforycznie, dojść można do wniosku, że przyczyną zła w świecie jest człowiek, a największy wpływ na niego ma jego życie rodzinne. „Twisted Nerve” jest filmem poprawnym, nawet warto pokusić się o stwierdzenie, że interesującym. Każdy kinomaniak powinien także wiedzieć, że to właśnie z niego pochodzi intrygujące pogwizdywanie, wykorzystane jako motyw muzyczny w filmie „Kill Bill”.

Screeny

HO, TWISTED NERVE HO, TWISTED NERVE HO, TWISTED NERVE HO, TWISTED NERVE HO, TWISTED NERVE HO, TWISTED NERVE

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ dobrze zbudowany klimat
+ ciekawe aluzje psychoanalityczne
+ wymowa filmu
+ dobra kreacja aktorska Hywela Bennetta
+ interesująca realizacja tematu połączenia obsesji seksualnej z osobowością dziecka

Minusy:

- przeciętny poziom gry aktorskiej
- dosłowność
- koneserzy krwawych produkcji poczują się bardzo zawiedzeni

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -