Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:CIAŁO CHRYSTUSA

CIAŁO CHRYSTUSA

Ciało Chrystusa

ocena:7
Rok prod.:2010
Reżyser:Patryk Jurek
Kraj prod.:Polska
Obsada:Janusz Zadura, Sylwia Złotucha, Piotr Bała, Marcin Juchniewicz, Piotr Grabowski
Autor recenzji:Ireneusz Gajek
Ocena autora:7
Ocena użytkowników:--
Głosów:0
Inne oceny redakcji:

Czy twórcy filmów offowych wybaczyć można wszelakie warsztatowe niedoskonałości, jakie wystąpić mogą w jego obrazach? Jak najbardziej. Wszak najczęściej nie dysponuje on ani wielkim budżetem pozwalającym opłacić armię specjalistów, ani zapleczem technicznym, dzięki któremu dzieło filmowe mogłoby być dopieszczone w każdym szczególe. Żadną miarą jednak autorowi kina niezależnego wybaczyć nie można kompromisów w doborze historii, jaką przedstawić chce on potencjalnemu odbiorcy. Taki reżyser bowiem jest dla siebie okrętem, sterem i żeglarzem, a wiec kimś, kto nie musi liczyć się ani ze zdaniem dysponujących pieniędzmi producentów, ani z niepisanymi zasadami głoszącymi, iż z różnych względów w kinie tzw. poważnym o pewnych tematach się nie opowiada. Patryk Jurek, autor takich obrazów „Atria Mortis” i „Rigor Mortis”, w kontrowersyjnym „Ciele Chrystusa” pokazał, iż jego ambicją jest nie tylko „sprzedawanie” odbiorcy filmów dynamicznych i pełnych przemocy, lecz także zawierających w sobie jakąś prawdę o wieloznacznej naturze człowieka.

W jednym z polskich miast ujęty zostaje poszukiwany przez Interpol seryjny morderca. Miejscowym policjantom podejrzany deklaruje, iż zeznania złoży tylko i wyłącznie jednej z funkcjonariuszek wspomnianej wyżej agendy. Kiedy ta przybywa na miejsce, komenda policji staje się areną niezwykłych wydarzeń. Wszystko wskazuje na to, iż osadzony w areszcie mężczyzna nie jest tym, za kogo wszyscy go uważają.

„Ciało Chrystusa” to intrygująca fabuła filmowa łącząca w sobie zarówno elementy horroru, jak i kina sensacyjnego. Jest ona także opowieścią o ludzkich słabościach i człowieczej skłonności do czynienia zła. Ogromną zaletą obrazu Jurka jest to, iż swoich rozważań nad genezą zła reżyser nie zamyka w biało-czarnych schematach. W „Ciele Chrystusa” nie ma jasnego podziału na bohaterów pozytywnych i negatywnych. Ten bowiem, który służyć powinien jako wzór cnót i odpowiedzialności okazuje się potworem. Inny, powszechnie postrzegany jako ktoś od zarania reprezentujący dobro, również popełnia haniebne czyny. Wreszcie główna bohaterka, matka, policjantka, autorka książek z zakresu psychologii, w imię zemsty gotowa jest do popełnienia morderstwa. Według Jurka w każdym z nas drzemie diabeł, każdy predestynowany jest do tego, by czynić zarówno dobro jak i zło.

Jednak rozważania natury filozoficzno-religijnej są tylko tłem dla intrygującej historii – świetnie opowiedzianej i pełnej zwrotów akcji. Sytuując większość wydarzeń w jednym miejscu, w budynku niewielkiego posterunku policji, Jurek ryzykował statycznością i przegadaniem filmu. Pomimo licznych dialogów reżyserowi za pomocą krótkich ujęć i licznych cięć montażowych doskonale udało się zdynamizować akcję „Ciała Chrystusa”. Bardzo często konkretne wydarzenia dopełniają to, o czym przed chwilą rozmawiali bohaterowie. Innym razem znowu dialogi stanowią komentarz dla tego, co wcześniej spotkało poszczególnych bohaterów.

Kino dla Patryka Jurka nie jest tylko i wyłącznie czczą zabawą, dzięki której twórca mógłby błysnąć przed grupą znajomych. Zarówno poprzednie jego filmy jak i najlepszy z nich, opisywane tu „Ciało Chrystusa”, udowadniają, iż autor nie tylko potrafi opowiadać za pomocą obrazu, lecz także świetnie czuje się w różnych konwencjach sztuki filmowej. Dlatego więc szkoda byłoby, gdyby Jurek nie dostał szansy pracy przy projekcie „opakowanym” w pełni profesjonalną ekipę filmową. W polskiej kinematografii ciągle bowiem brakuje twórców, których filmy reprezentowałyby kino gatunków. Z jeden strony trzymając się gatunkowych ram zapewniałyby rozrywkę, z drugiej zaś dzięki różnorakim kontekstom co bardziej wyczulonych na niuanse odbiorów zmuszałyby do refleksji. Swoimi produkcjami Patryk Jurek jako reżyser filmów offowych udowadnia, iż w tego rodzaju sztuce czuje się znakomicie. Czas więc, by ktoś pomógł mu pokazać się jako zawodowiec.

Screeny

HO, CIAŁO CHRYSTUSA HO, CIAŁO CHRYSTUSA HO, CIAŁO CHRYSTUSA HO, CIAŁO CHRYSTUSA HO, CIAŁO CHRYSTUSA HO, CIAŁO CHRYSTUSA

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ naprawdę niezła, wieloznaczna opowieść
+ tempo
+ kreacja Janusza Zadury
+ zakończenie
+ zwroty akcji

Minusy:

- techniczne niedoskonałości wynikające z ograniczeń kina offowego

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -