Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:SYLVIAN EXPERIMENTS, THE a.k.a. Kyôfu

SYLVIAN EXPERIMENTS, THE a.k.a. Kyôfu

Sylvian Experiments, The

ocena:4
Rok prod.:2011
Reżyser:Hiroshi Takahashi
Kraj prod.:Japonia
Obsada:Mina Fujii, Yuri Nakamura, Nagisa Katahira, So Kusakabe, Yoichiro Saito, Kimika Yoshino
Autor recenzji:Krzysztof Gonerski
Ocena autora:4
Ocena użytkowników:--
Głosów:0
Inne oceny redakcji:

Pamiętacie J-Horror Theater? Filmowy projekt nadzorowany przez producenta, Takashige Ichise - "ojca chrzestnego" współczesnej japońskiej ghost story, odpowiedzialnego za produkcję najważniejszych horrorów Hideo Nakakty i Takashiego Shimizu, miał być swoistą antologią the best of. Ichise zaprosił najzdolniejszych reżyserów tworzący w ramach J-horroru na czele z Nakata, Shimizu, Kiyoshi Kurosawą i Norio Tsurutą do współpracy przy swym projekcie, stawiając sobie ambitny cel wyjścia poza konwencję stworzoną przez serię „The Ring-Krąg”. W trzech pierwszych filmach J-Horror Theater nie straszyły widza bladolice zjawy, lecz pogrążający się w umyśle ludzki umysł i mroczne fatum. Niestety po trzecim chronologicznie filmie, „Reincarnation” projekt oficjalnie został zawieszony, a nieoficjalnie dołączono do niego „Retribution” Kurosawy oraz „Kaidan” Naktay – oba filmy nie miały jednak wiele wspólnego z założeniami projektu. Co więcej choć okazały się najwybitniejszymi obrazami zrealizowanymi w ramach J-Horror Theater finansowo pogrążyły przedsięwzięciem Ichise. Nic dziwnego, że na cztery lata projekt zamarł zupełnie, a do jego reaktywacji producent zaprosił legendarnego scenarzystę Hiroshi Takahashiego – scenarzysty serii „The Ring-Krąg”. Takahashi, który ma w dorobku jeden dziwaczny horror „Ichi of Sodom”, dowodzi swym drugim, pełnometrażowym filmem, „The Sylvian Experiments” (znany także jako „Out of Body”, „J-Horror Theater Vol. 6” lub po prostu „Kyofu”), że raczej nie powinien próbować więcej swych sił w reżyserii.

Kaori jest młodą dziewczyną, która dowiaduje się o zniknięciu swej siostry Miyuki. Pomoc w poszukiwaniu zaginionej krewnej ofiaruje chłopak, Miyuki, Motomomiya. Ślad prowadzi do matki sióstr, Etsuko, z którą dziewczyny po samobójczej śmierci ojca straciły kontakt.
Etsuko jest obecnie neurochirurgiem pracującym w prywatnej klinice, gdzie wedle informacji posiadanych przez Motomiyę, powinna znajdować się zaginiona siostra Kaori. Matka potwierdza, że dziewczyna trafiła do jej klinki po tym jak wraz z przyjaciółmi popełniła zbiorowe samobójstwo, trując się czadem w szczelnie oklejonym taśmą vanie. Etsuko zastosowała eksperymentalną terapię, dzięki której dziewczyna wróciła do życia. Niespodziewanie wystąpiły jednak efekty uboczne. Co gorsze Miyuki wraz z jeszcze jedną dziewczyną uciekły z kliniki. W miarę rozwoju akcji coraz więcej niepokojących, niewytłumaczalnych rzeczy dzieje się wokół Kaori. Wszystkie one mają związek z pewnym zdarzeniem z dzieciństwa sióstr. Pewnej nocy zakradły się one do pokoju, w którym rodzice oglądali film, przypadkowo znaleziony w piwnicy ich domu. Na czarno-białej taśmie nagrano przebieg eksperymentu, polegający na wszczepieniu pacjentom implantów do mózgu. W pewnym momencie oślepiające białe światło wypełniło cały ekran i oślepiło wszystkich oglądających. Odtąd życie rodziny Kaori nigdy nie było już takie jak kiedyś.

„The Sylvian Experiments” to podręcznikowy przykład filmu, którego intrygujący materiał wyjściowy oraz interesująca problematyka (czy istnieje życie po śmierci, czy człowiek ma duszę?) z hukiem roztrzaskał się o ekranowy konkret. Co zakrawa na ironię, zważywszy na renomę Takahashiego jako scenarzysty, historia ta, wpisująca się w schemat horroru o eksperymencie wymykającym się kontroli, poległa właśnie na końcowym etapie scenariusza. Skrypt autorstwa Takahashiego przypomina bowiem ser szwajcarski – tyle w nim dziur logicznych, irytujących niejasności i zwykłych głupot (doświadczony detektyw beztrosko pcha się w ręce niebezpiecznych, zdesperowanych osobników). Z niemal każdej sceny „The Sylvian Experiments” wybrzmiewa rozpaczliwa bezradność twórców, spowodowana deprymującą świadomością kompletnego zaniku twórczej weny. Co prawda znać ambicję Takahashiego: umiejętnie omija sięgania po zgrane do cna chwyty w rodzaju długowłosych upiorów dybiących na życie bohaterów. Widać jednak i to aż nadto, że poza ambicją stworzenia czegoś oryginalnego, najzwyczajniej nic innego nie ma widzom do zaoferowania. Na ekranie dzieją się co prawda rzeczy niewytłumaczalne, ale ostatecznie wszystko pogrąża się w fabularnym chaosie, pretensjonalnym nadęciu i komputerowo generowanych dymach i ogniach. O grozie, która wywoływała by emocje nie ma nawet co wspominać.

Jednak choć fabuła przypomina schizofreniczny bełkot, aktorzy snują się bez celu jak w sommnabulicznym transie a reżyser sam nie wie o czym właściwie chciał zrobić film, całkiem nieoczekiwanie „The Sylvian Experiments” zachowuje atmosferę sennego koszmaru. Może niezbyt strasznego, ale całkiem udanie poddającego w wątpliwość niezachwiane poczucie rzeczywistości i własnej tożsamości. Może więc nie ma w obrazie Takahashiego grozy, jest za to coś na kształt nieprzyjemnego niepokoju. Warto też zauważyć, że mimo fabularnego bałaganu gdzieś z jego głębi przebijają się ważkie egzystencjalne pytania o istotę śmierci, życie po życiu, czy ludzką duszę. Dlatego też nie przekreślam całkowicie filmu Hiroshi Takahashiego i wystawiam mu cenzurkę na „cztery czaszki”.

Screeny

HO, SYLVIAN EXPERIMENTS, THE a.k.a. Kyôfu HO, SYLVIAN EXPERIMENTS, THE a.k.a. Kyôfu HO, SYLVIAN EXPERIMENTS, THE a.k.a. Kyôfu HO, SYLVIAN EXPERIMENTS, THE a.k.a. Kyôfu HO, SYLVIAN EXPERIMENTS, THE a.k.a. Kyôfu HO, SYLVIAN EXPERIMENTS, THE a.k.a. Kyôfu

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ przyzwoita realizacja
+ niepokojąca atmosfera
+ umiejętnie unika zgranych konwencji J-horroru
+ porusza ważkie egzystencjalne kwestie życia, śmierci, ludzkiej duszy

Minusy:

- irytujący fabularny bałagan
- dziurawy niczym sito scenariusz
- brak pomysłu widoczny niemal w każdej scenie
- zero emocji
- zero grozy

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -