Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:DOOR 3 a.k.a Doa 3

DOOR 3 a.k.a Doa 3

Drzwi 3

ocena:6
Rok prod.:1996
Reżyser:Kiyoshi Kurosawa
Kraj prod.:Japonia
Obsada:Minako Tanaka, Akihiro Nakazawa, Ryô Amamiya, Emi Satô, Taro Suwa, Ren Osugi
Autor recenzji:Krzysztof Gonerski
Ocena autora:6
Ocena użytkowników:--
Głosów:0
Inne oceny redakcji:

„Door 3” to kolejny z wczesnych filmów Kiyoshi Kurosawy, który wprawi w konsternację osoby znające tego znakomitego twórcę jedynie z filmów w rodzaju „Pulse” czy „Bright Future”. Tym razem twórca „Cure” rozprawia się z odmianą horroru… o zombie, a przy okazji z thrillerem medycznym, filmem science-fiction, ghost story i dramatem obyczajowym. Z jakim rezultatem? Nie do końca zadowalającym, niestety.

Miyako Sasaki jest młodą, atrakcyjną sprzedawczynią ubezpieczeń na życie. W zdominowanej przez firmie mężczyzn radzi sobie doskonale; nic dziwnego, że ma realne widoki na prestiżowy awans. Przypadek sprawia, że poznaje pracującego w sąsiednim budynku przystojnego i tajemniczego managera, Mitsuru Fujiwarę. Miyako ma zamiar wykorzystać znajomość i sprzedać polisę ubezpieczeniową na życie Mitsuru. Okazuje się, że mężczyzna posiada hipnotyzujący urok i najwyraźniej ma zamiar użyć go wobec Miyako, którą chce uwieść i ostatecznie całkowicie uzależnić. I tak z potencjalnego klienta Mitsuru staje się zarówno obiektem pożądania Miyako, jak też niebezpiecznym manipulatorem. Zmienia się nie tylko jej stosunek do młodego managera, ale także jej życie. Zaczyna prześladować ją tajemnicza kobieca postać w czerwieni, w domu odbiera głuche telefony, a pod drzwiami mieszkania znajduje …wymiociny. W końcu Miyako zostaje zaatakowana przez dwie kobiety zombie…Wynajmuje prywatnego detektywa, który odkrywa coraz więcej niepokojących szczegółów z życia Mitsuru. Najbardziej jednak zdumiewającym odkryciem okazuje się poznanie okoliczności śmierci rodziców mężczyzny. Zmarli oni wskutek zainfekowania nieznanym pasożytem, który ma właściwości …afrodyzjaku. Wiele wskazuje na to, że rodzice Mitsuru nie byli jedynymi zainfekowanymi osobami…

Obraz Kurosawy, jak wskazuje cyfra „trzy” widniejąca w tytule filmu, jest trzecią częścią trylogii, której wspólnym mianownikiem są …drzwi, dalekie od uznania je za zwyczajne. (dwa pierwsze filmy wyreżyserował Banmei Takahashi, którego asystentem był przez jakiś czas Kurosawa). Drzwi broniące dostępu do mrocznej tajemnicy znajdują się także w „Door 3”, choć głównym tematem filmu twórcy „Cure” jest nie Tajemnica a wykorzystywanie seksu jako narzędzia do wspinania się po szczeblach kariery. Już pierwsza scena zapowiada tę tematykę. Miyako zamknięta w łazience, znajdującej się w firmie, nakłada perfumy za ucho i zmysłowym ruchem dłoni odgarnia kosmyk włosów opadający na twarz. Scena ma charakter wybitnie erotyczny, bo Miyako wygląda jakby szykowała się na randkę a nie do zajęcia stanowiska pracy. Odepchnięcie mężczyzny dobijającego się do drzwi łazienki sytuuje ją na pozycji kobiety nie tylko świadomej swej atrakcyjności, lecz gotowej użyć jej w razie potrzeby. Miyako jest kimś w rodzaju korporacyjnej femme fatale, która nieoczekiwanie zostaje skonfrontowana z godnym siebie przeciwnikiem. Jest nim wiotki, długowłosy Mitsuru, przypominający – nie bez powodu – wampira Lestata z „Wywiadu z wampirem”. Jak Lestat roztacza on gęstą od erotycznego magnetyzmu aurę i jak Lestat „wysysa” przejawy indywidualizmu z osób z nim się stykających. Zatrudnione w jego biurze pracownice przypominają bezwolne zombie; zombie ( już w tradycyjnym znaczeniu) stają się dwie kobiety, które prześladują Miyako i atakują detektywa w rezydencji Mitsuru. Seks w filmie Kurosawy równoznaczny jest z manipulacją i ze zniewoleniem. Akcja filmu w większości rozgrywa się w miejscu pracy, ale jest tu pewien uniwersalizm. Seks okazuje się potężnym narzędziem, które staje się szczególnie niebezpieczne, gdy używają go osoby bezwzględne. W tym miejscu skojarzenie z „Dreszczami” Davida Cronenberga wydaje się uzasadnione, zwłaszcza, że u Kurosawy mamy zmieniających się pod wpływem wyzwalającego niepohamowaną seksualność czynnika (u Cronenberga był to wirus, tutaj jest nim kijankopodobny pasożyt, żyjący w brzuchu zainfekowanej osoby).

Niestety scenariusz Chiaki Konaka, byłego autora skryptów do filmów anime („Hellsing”), który w 2004 r. napisze scenariusz do „Marebito” Takashiego Shimizu, jest najsłabszym ogniwem „Door 3”. Niespójny, chaotyczny, bez logicznego uzasadnienia chwytający się różnych konwencji kina grozy sprawia, że trudno uznać ten film za w pełni udany. A jednak jest to obraz ważny w karierze Kiyoshi Kurosawy, ponieważ właśnie w „Door 3” przyszły twórca „Pulse” i „Tokyo Sonata” demonstruje elementy swego charakterystycznego stylu. Ujawnia też swój unikalny talent do straszenia widzów w sposób dalece nieszablonowy. Wielokrotnie w filmie pojawia się – zawsze w sposób nieoczekiwany – nieruchoma, tkwiąca niczym drzazga w materialnej tkance świata przedstawionego kobieca postać w czerwieni. Fani Kurosawy wiedzą, że reżyser w ten sposób pokazuje duchy. Widzieliśmy je milczące, znieruchomiałe i gapiące się na bohaterów w „Pulse”, „Seance” , „Loft” i chyba najbardziej w „Retribution”, w którym zjawa również nosi się na czerwono. Znakiem firmowym Kurosawy stanie się bowiem specyficzne zagospodarowywanie przestrzeni wewnątrzkadrowej, gra miedzy pustką a obiektem, specyficzne podejście do ruchu wewnątrzkadrowego, opierającego się na opozycjach ruchu-bezruch. Znakomitego przykładu wykorzystania tego środka wyrazu dostarcza scena z „Door 3”, gdy koleżanka Miyako, Reiko (zainfekowana wcześniej przez Mitsuru i mu podporządkowana) dostaje się do mieszkania bohaterki. Dziwnym, spowolnionym jakby baletowym ruchem zbliża się do przerażonej bohaterki (drzwi do mieszkania były zamknięte) skrywającej się za tapczanem. Niemal identycznie zaaranżowane ujecie zobaczymy w „Pulse”, gdy jeden z bohaterów udawszy się do piwnicy, wywoła z cienia kobiecą zjawę poruszającą się w równie niesamowity przerażający sposób. Różnica będzie w kontekście: „Pulse” to po prostu wybitny film, a „Door 3” odległa zapowiedź tej znamienitości.

Screeny

HO, DOOR 3 a.k.a Doa 3 HO, DOOR 3 a.k.a Doa 3 HO, DOOR 3 a.k.a Doa 3 HO, DOOR 3 a.k.a Doa 3 HO, DOOR 3 a.k.a Doa 3 HO, DOOR 3 a.k.a Doa 3

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ zombie, pasożyty i zjawy w czerwieni? nieprzewidywalne początki filmowej kariery Kurosawy
+ dobre tempo
+ jeden z pierwszy z filmów Kurosawy, w którym pojawiają się charakterystyczne elementy jego stylu
+ sceny grozy a`la Kurosawa

Minusy:

- chaotyczna fabuła
- nie do końca udana gatunkowa mieszanka
- raczej tylko dla fanów Kiyoshi Kurosawy

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -