Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:SHORT! SHORT! SHORT! a.k.a. Hwan-sang-geuk-jang

SHORT! SHORT! SHORT! a.k.a. Hwan-sang-geuk-jang

Short! Short! Short!

ocena:6
Rok prod.:2010
Reżyser:Lee Kyoo-man, Han Ji Kim Tae-gon
Kraj prod.:Korea Południowa
Obsada:Choo Ja-hyeon, Kwak Min-seok, Lee Hyun-woo, Kim Deanna, Kim Tae-hoon
Autor recenzji:Krzysztof Gonerski
Ocena autora:6
Ocena użytkowników:--
Głosów:0
Inne oceny redakcji:

“Film, który da się opowiedzieć, to nie jest dobry film”.
/ Michelangelo Antonioni, reżyser włoski/

“Short! Short! Short!” to film składający się z trzech historii wyreżyserowanych przez trzech różnych twórców. Pierwsza z nich, „The Famished” (reż. Lee Kyoo-man) przedstawia smutną opowieść o zmarłym mężczyźnie, za życia znanym reżyserze filmowym, który przesiaduje na widowni teatru, przyglądając się wystawianej klasycznej sztuce teatralnej. Sztuka, opowiadająca o głodnych duchach, które z niepohamowanego głodu zjadają swojej wspomnienia dziwnym trafem koresponduje z egzystencjalną sytuacją reżysera-ducha. On również stopniowo zjada własne wspomnienia, skazując się na całkowite znikniecie. W epizodzie drugim „The Loneliness of Butcher Boy” (reż. Han Jihyeh) bohaterem jest nastolatek, Tae-sik, który nie cierpi potraw z mięsa, co złości jego ojca rzeźnika. Chłopaka prześladuje także Minotaur, człowiek z głową byka, który jest prawdopodobnie mordercą odpowiedzialnym za serię morderstw, które wstrząsnęły miastem. Tae-sik spotyka także Ariadne, która wręcza mu sztylet, by zabił Minotaura. Trzecia opowieść pt.: „10 Millions” (reż. Kim Tae-gon), opowiada o reżyserze, który zostaje odsunięty od realizacji filmu, po tym jak jego ambitny film okazał się klapą. W tym samym czasie w mieście dochodzi do serii morderstw reżyserów, których filmy okazały się porażkami. Bohater tego epizodu przeczuwa, że będzie następną ofiarą.

Jeśli po przeczytaniu powyższego streszczenia wydaje się Wam ono dziwne, to Wasze odczucia są jak najbardziej właściwe. Bo „Short! Short! Short!” to rzeczywiście dziwny, osobliwy a nawet kuriozalny obraz. Trudno go jednoznacznie sklasyfikować: bo trochę w nim teatru, dramatu, ghost story, thrillera, fantasy, czarnej komedii i krwawego horroru gore. Fabuła oferuje nam wiele dziwacznych atrakcji, adekwatnych bardziej dla cyrkowych pokazów niż filmu (mężczyzna z głową byka, mała dziewczynka w świecących kapciach itp.). Rzeczywistość tylko w ostatniej historii, „10 Millions” ma coś wspólnego z tą, która roztacza się z naszych okien, choć i także w niej pojawiają się elementy rodem z sennego koszmaru. Groza, choć obecna jest w sposób najobfitszy w epizodzie „The Loneliness of Butcher Boy” ma charakter dziwnie nienaturalny, odrealniony, raczej komiksowy niż realistyczny. Poszczególne opowieści wydaje się ze sobą nic nie łączyć, a po seansie tej nietypowej antologii, dominującym odczuciem jest dezorientacja. Co właściwie obejrzeliśmy?

A jednak „Short! Short! Short!” nie należy do kategorii filmowych dziwolągów. Nie zachwyci także fanów tzw. złego kina czy miłośników np. kuriozów spod znaku Tromy. Koreański obraz jest bowiem filmem niezależnym, ale zrealizowanym przez profesjonalnych twórców (jeden z nich, Lee Kyoo-man to reżyser głośnego dramatu „Children”), prezentującym solidny poziom realizacji. Nie jest to również film, którego dziwaczność jest efektem ubocznym nieudolnego, chaotycznego scenariusza. Ba! Na dobrą sprawę w ogóle nie jest to obraz aż tak bardzo dziwny, jak moglibyśmy sobie to wyobrażać po umieszczonym powyżej streszczeniu. Z całą pewnością „Short! Short! Short!” nie wpisuje się w filmowe standardy i konwencje, choć przewrotnie z nich korzysta, sięgając choćby po postać seryjnego mordercy czy wampira (bo i taka postać się pojawia). Właściwie, gdybyśmy chcieli określić go mianem filmowego eksperymentu, bardzo byśmy się nie pomylili. Eksperymentalność omawianej składanki filmowej nie polega jednak na melanżu wielu elementów różnych gatunków i estetyk, lecz na czymś co jest naczelnym tematem filmu.

Bo choć wydaje się, że „Short! Short! Short!” to filmowa improwizacja, z luźną konstrukcją i swobodnie potraktowaną dyscypliną twórczą, to jest to odczucie podwójnie błędne. Po pierwsze, na poziomie narracji pomiędzy poszczególnymi historiami roztacza się sieć pajęczych powiązań. I tak „The Famished” z epizodem trzecim łączy… film, gdyż okazuje się, że pierwsza historia to obraz, który nakręcił reżyser z „10 Millions” i który tak bardzo nie spodobał się producentowi, że ten odstawił go od dalszej realizacji. Historię z epizodu drugiego, z opowieścią trzecią łączy motyw seryjnych zabójstw i śmierć pani reżyser, która ma miejsce pod koniec historii „The Loneliness of Butcher Boy”. Zaś wszystkie trzy nowele, składające się na „Short! Short! Short!” łączy filmowy automatyzm. Wprowadzenie do fabuły postaci reżysera, producenta, aktorów, ukazywanie sali kinowej, publiczności, demaskowanie przedstawianych historii jako fikcyjnych historii i budowanie metafilmowości – to wszystko są techniki autotematyczne. A celem autotematyzmu jest nagie, obnażone kino jako kino. I to jest najważniejszy temat tej nietypowej koreańskiej antologii. Przewija się ono we wszystkich nowelach, choć najbardziej dostrzegalny w „10 Millions”, która staje się makabryczną satyrą na środowisko filmowe. Ów autotematyzm sprawia, że pozorna niezborność i chaotyczność „Short! Short! Short!” jest jedynie… pozorna.

Dla widza jednak, zwłaszcza oczekującego konwencjonalnej rozrywki, recenzowany obraz może się okazać sporym rozczarowaniem i niespodzianką. Tym bardziej, że historia z „The Famished” wymaga wyjątkowej cierpliwości: w większości to sfilmowane przedstawienie klasycznego teatru koreańskiego, które od czasu do czasu punktowane jest scenami spoza sztuki. Jednak, gdy przebrniemy przez pierwszą nowelę, dwie pozostałe mogą nas zaskoczyć krwawymi akcentami, sporą dawką groteski i wisielczego humoru. Dla osób znudzonych filmowych konfekcją i szukających w kinie wyzwań seans „Short! Short! Short!” może okazać się niezwykle interesującym doświadczeniem. Choć, mam wrażenie, raczej jednorazowym.

Screeny

HO, SHORT! SHORT! SHORT! a.k.a. Hwan-sang-geuk-jang HO, SHORT! SHORT! SHORT! a.k.a. Hwan-sang-geuk-jang HO, SHORT! SHORT! SHORT! a.k.a. Hwan-sang-geuk-jang HO, SHORT! SHORT! SHORT! a.k.a. Hwan-sang-geuk-jang HO, SHORT! SHORT! SHORT! a.k.a. Hwan-sang-geuk-jang HO, SHORT! SHORT! SHORT! a.k.a. Hwan-sang-geuk-jang

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ pozytywnie dziwny
+ zaskakująca gatunkowo-stylistyczna mieszanka
+ bywa krwawo i groteskowo
+ Minotaur
+ dziewczynka w ciemnych okularach
+ film o filmie

Minusy:

- pierwsza nowela wymaga sporej cierpliwości
- nie każdy lubi tak pokręcone i dziwaczne filmy

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -