Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:MOORING, THE

MOORING, THE

Mooring, The

ocena:5
Rok prod.:2012
Reżyser:Glenn Withrow
Kraj prod.:USA
Obsada:Hallie Todd, Thomas Wilson Brown, Karli Blalock, Larissa Hayden
Autor recenzji:gościnnie: Patryk Hertel
Ocena autora:5
Ocena użytkowników:--
Głosów:0
Inne oceny redakcji:


Odludzie, brak łączności, grupka młodzieży mająca szansę na przemyślenie swojego postępowania. Jeśli jest tam również ekipa filmowa, możliwości są dwie: albo to kolejny reality show, albo survival horror. W przypadku „The Mooring”, to drugie.

Grupa kilku młodych dziewczyn, wraz z opiekunką – Nancy, wybiera się w rejs statkiem rzecznym. Ponieważ każda z uczestniczek wyprawy ma jakieś szkolne lub wychowawcze problemy, pobyt na łonie natury pod okiem Nancy ma im pomóc w budowaniu wzajemnych relacji i uporaniu się z kłopotami. Aby do minimum ograniczyć pokusę kontaktu ze światem, od którego mają odpocząć, opiekunka zabiera dziewczynom telefony komórkowe. Wyposażone w namioty i podstawowy ekwipunek do biwakowania, płyną po malowniczej rzece, pośród lasów Idaho. Kiedy rozbijają obóz na brzegu, Nancy odpływa kawałek od swych podopiecznych i wówczas na statku psuje się silnik. Z pomocą zjawia się para, która zeszłej nocy zacumowała swoją łódź motorową, nieopodal obozu dziewczyn.

Filmy grozy, których akcja rozgrywa się na odludziu: w lesie, na pustyni, czy też na górskich ścieżkach, opierają się zazwyczaj na jednym schemacie. Potencjalna ofiara, bądź ofiary, posiadające ograniczony zapas środków niezbędnych do przetrwania (woda, pożywienie, ogień) jest prześladowana przez oprawcę, lub ich grupę. Niezależnie od tego, czy jest to człowiek, czy jakieś monstrum, góruje on nad ściganymi siłą fizyczną, wyposażeniem, oraz znajomością terenu, ponieważ to zwykle walczący o przeżycie nieszczęśnicy są najeźdźcami jego terytorium. Najczęściej również oprawca prowadzi swoistą grę ze swoimi ofiarami, ponieważ jest w stanie je zabić dużo szybciej, niż to się dzieje w przedstawionych obrazach. „Łowca” czerpie przyjemność nie tylko z samego zabijania, ale przede wszystkim ze strachu, jaki wzbudza wśród „zwierzyny”. Ich przerażenie jest potęgowane również przez fakt, że oprócz walki z przeciwnikiem, muszą ją stoczyć także z nieprzychylną przyrodą, oraz własnymi słabościami. Lista filmów opierających się na powyższym schemacie survival horroru jest bardzo długa, wystarczy wspomnieć chociażby taki klasyk jak „Wzgórza mają oczy” (zarówno oryginał z 1977, jak i remake z 2006 roku), gdzie przeciętna amerykańska rodzina trafia na tereny opanowane przez zmutowanych kanibali. W podobnym klimacie z potworami walczą także młode badaczki jaskiń w „Zejściu” (2005). Część twórców woli jednak mniej fantastyczne zabiegi i w swoich filmach, pozostając wiernymi zasadom gatunku, przeciwstawiają ludzi, innym ludziom. Takimi z kolei obrazami są „Eden Lake” (2008), norweski „Rovdyr” (AKA „Manhunt”) z tego samego roku, czy tez opisywany przeze mnie „The Mooring”.

Film posiada wszystkie wymagane cechy survival horroru. Mamy tutaj grupkę młodych dziewczyn, które radzą sobie w mieście, ale na łonie natury nawet najprostsze czynności, takie jak rozbicie namiotu, wywołują u nich maskujące bezradność uśmiechy. Mamy nieuczęszczany szlak rzeczny, otoczony przepięknymi i malowniczymi lasami Idaho. Mamy wreszcie mordercę, silnego mężczyznę, znającego tamtejsze tereny, posiadającego dobrej klasy łódź motorową, karabin snajperski i gotową na wszystko pomocniczkę. Nie należy się spodziewać, że twórcy wyjawią nam motyw działań krwiożerczej pary, nie treść bowiem jest nadrzędną wartością „The Mooring”. Nie silono się tutaj na jakiekolwiek przesłanie, film ma być dobrze się oglądającym zapisem z polowania, poprzedzonym niezbyt rozciągniętym wstępem. Na początku filmu, ciężko jest tutaj znaleźć sympatyczną postać. Opiekunka – Nancy, stara się być na siłę koleżanką swoich podopiecznych, a jednocześnie wprowadza kilka bezsensownych zasad, co oddala ją od dziewczynek. One same tez nie zaskarbiają sobie sympatii widza, są pewne siebie, rozpuszczone i aroganckie. Wreszcie Richard – morderca grany przez dobrze dobranego do tej roli Thomasa Wilsona Browna, odrzuca samym wyglądem przypominającym zapijaczonego prowincjusza, albo kryminalistę. Dopiero z czasem widz zaczyna kibicować dziewczynom, ale też raczej nie z powodu sympatii do nich, jest to raczej oczekiwanie na zwycięstwo słabszego.
Tym co może denerwować jest fakt, że sprawny mężczyzna, posiadający w dodatku karabin z lunetą nie potrafi ustrzelić garstki rozwrzeszczanych nastolatek, biegających grupką po lesie. Biorąc jednak pod uwagę fabułę filmu, trzeba sobie wziąć na wstrzymanie i pamiętać, że „nie o to chodzi by złapać króliczka...”.

W filmie Glenna Withrowa brakuje głębi, zarówno bohaterowie jak i treść są jednopłaszczyznowi. Tym co można zaliczyć na plus, jest mimo wszystko rezygnacja z konfrontowania dziewczyn z potworkami i rozegranie dramatu w - dużo ciekawszym - ludzkim wymiarze. Postać mordercy jest najlepiej zagrana w całym filmie, w dodatku dość przekonująco. Szkoda tylko, że nie ratuje to całości, od momentu pojawienia się zacumowanej nocą, nieopodal obozu łodzi motorowej, wiadomo już dokładnie co będzie dalej. Nawet zakończenie kompletnie nie zaskakuje. Sposób rozwiązania „intrygi” jest tak samo oczywisty. Najlepiej wypadają w filmie lokacje. Krajobrazy, w których umieszczono akcję filmu są jego największym atutem, momentami całkiem nieźle filmowane dają widzowi odczuć swa dzikość i wiążący się z tym niepokój. Podsumowując, film jest przeciętny, chociaż spełnia wszystkie wymagane cechy swojego gatunku. Nie jest nowatorski pod żadnym względem, kilka scen widzieliśmy już w innych filmach i kompletnie niczym nie potrafi widza zaskoczyć. Jednak dla miłośników tego rodzaju produkcji będzie pozycją nie obowiązkową, ale taką „do obejrzenia”. Dla widzów szukających przesłania, czy też głębszej treści – strata czasu.

Screeny

HO, MOORING, THE HO, MOORING, THE HO, MOORING, THE HO, MOORING, THE HO, MOORING, THE

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ krajobrazy
+ przyzwoite tempo akcji
+ postać mordercy

Minusy:

- wszystko to już było
- przewidywalny od początku do końca
- nic poza schemat tego typu filmów

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -