Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:CINQUIÈME SAISON, LA

CINQUIÈME SAISON, LA

Anomalia

ocena:8
Rok prod.:2012
Reżyser:Peter Brosens, Jessica Woodworth
Kraj prod.:Francja / Belgia
Obsada:Aurélia Poirier, Django Schrevens, Sam Louwyck, Gill Vancompernolle
Autor recenzji:Michał Korczowski
Ocena autora:8
Ocena użytkowników:--
Głosów:0
Inne oceny redakcji:

Horror jaki jest, każdy widzi – chciałoby się rzec, parafrazując jedną z definicji zamieszczonych w pierwszej polskiej encyklopedii. I chyba nic bardziej mylnego. Intuicyjne wyobrażenie na temat horroru podpowiada co prawda to i owo, ale pod tym pojęciem niemal każdy może rozumieć zupełnie odmienną treść. Oczywiście najprościej, a zarazem najbardziej stereotypowo rzecz ujmując, można przyjąć, że zasadniczą cechą horroru jest ewokowanie grozy i przerażenia poprzez aplikowanie odbiorcy obrazów pełnych ohydy, makabry i innego rodzaju treści uważanych za odrażające. Owszem, horrorów zbudowanych według tego schematu nie brak. Wręcz wylewają się zewsząd spienionym potokiem, niczym girlandy jelit z rozciętych jam brzusznych ich bohaterów. Gdy przychodzi do lektury lub upojnego seansu filmowego z typowym dziełem z rodzaju gore, bądź slasherem, nie trzeba być wytrawnym znawcą gatunków, by wiedzieć, że z pewnością mamy do czynienia z jakąś odmianą horroru. Jednak oprócz rozrywki przypominającej rzeźnickie dożynki i chrzest adeptów masarskiego rzemiosła, groza przyjmuje nierzadko znacznie bardziej wyrafinowane i subtelne formy.

Główne nuty, jakie wybrzmiewają w opowieści o małej rolniczej wiosce, położonej gdzieś we Francji, to apatia, odrętwienie i głęboki, metafizyczny smutek. Od momentu, gdy mieszkańcom wsi, z nieznanych przyczyn, nie udaje się należycie odcelebrować ludowego święta związanego z początkiem wiosny, czarne chmury zaczynają zbierać się nad malowniczą okolicą. Stopniowo atmosferę opanowuje ciężki i depresyjny nastrój, w którego okowach znajdą się wszyscy mieszkańcy. Złowieszcza aura powoli wsącza się w życie wsi, odciskając swe piętno na całej społeczności oraz na okolicznościach przyrody, które wydatnie podkreślają wymowę zachodzących zmian.

Fiasko symbolicznego rytuału w konsekwencji zdaje się prowadzić do klęski nieurodzaju. A wraz z nią klimat coraz bardziej przywodzi na myśl jesienną depresję, która nie dość, że nie chce odejść, to jeszcze zagnieżdża się coraz głębiej, tocząc umysły swą rakotwórczą tkanką. Drobne, choć osobliwe, zdarzenie okazuje się do tego stopnia brzemienne w skutki, że jednoznacznie można odczytywać je jako katastrofę rolniczej kosmologii. Pradawnym obrzędom, których echa ostały się w kulturze chrześcijańskiej, nie stało się zadość, toteż czas nie może zatoczyć koła, a życie wraz z nim nie może się odrodzić w nieustającym cyklu. Na domiar złego żadne znaki nie zwiastują ożywczego nadejścia wiosny. Zamiast tego wioskę bierze we władanie głęboki letarg i brzemienna w skutki apatia.

Anomalia to obraz bardzo oszczędny w słowa, w którym wiele wypowiadane jest między wierszami. W postaci długich i wymownych ujęć przyrody, które impresjonistycznie dopełniają wymowę akcji i stanowią jej nieodzowne uzupełnienie. Poetyka filmu jest dość senna i niespieszna. Kolejne sceny ukazują, jak zaraza tocząca wszystkich członków lokalnej społeczności, zatacza coraz szersze kręgi. Niczym sęp szaleństwa, którego cień kładzie się na życiu mieszkańców. Zaraza z wolna tocząca rolników, daremnie wyczekujących zbawczego nadejścia wiosny, jest niczym czerw, który drąży świat i powoduje jego rozkład. Pętla metafizycznej grozy zaciska się coraz ciaśniej na bohaterach pogrążonych w lunatycznej apatii. Przewaga obrazu nad słowem oraz umiejętnie eksponowana przyroda doskonale współuczestniczą w tworzeniu obrazu metafizycznego upadku, dotychczas idyllicznej, małej społeczności.

Gęsta atmosfera, przytłaczający złowieszczy nastrój oraz powściągliwość w stosowaniu środków wyrazu są w tym filmie doskonałym i wysmakowanym substytutem dla nierzadko ordynarnego i do bólu dosłownego asortymentu współczesnej grozy. Być może apatyczność akcji i pewna doza somnambulizmu zastosowanego w Anomalii wielu widzów zniechęci, niemniej warto się chociaż spróbować się przełamać. Reżyser komponując akcję w sposób miejscami wręcz flegmatyczny i inercyjny, pełen zdawkowych komunikatów, wykreował niezwykle sugestywny i poruszający obraz dekadencji. Rozkład, stopniowa agonia i upadek wioski postępuje niczym jakaś lepka, oleista maź, która podmywa zdrowe fundamenty i pogrąża w swoich odmętach zahipnotyzowanych ludzi.

Anomalia to przede wszystkim studium upadku, przedstawione za pomocą metafor odnoszących się do bardzo starej symboliki. Reżyser przedstawił w filmie konsekwencje społecznej atrofii, w postaci rozpadu więzi oraz wystąpienia kulturowych atawizmów. Wydobytych jakby za sprawą nieodgadnionej kosmicznej katastrofy, która zapoczątkowała proces metafizycznego obumierania osady. Pomimo iż akcja Anomalii rozgrywa się współcześnie, to bardzo szybko okazuje się, że bohaterowie filmu tkwią w swym rolniczym kosmosie na tyle silnie, że pierwotne uwarunkowania szybko biorą górę nad teraźniejszą kulturą i powodują swoistą metafizyczną izolację.

Koniec końców, rozstrzygnięcie czy Anomalia to horror, czy też jednak nie pozostawiam każdemu na wyłączność. Filmowi – pomimo jawnego braku woltyżerki z krwawą kiszką i surfowania na wzbierającej fali wybroczyn – nie brak złowieszczej atmosfery i dojmującego nastroju grozy znacznie głębszej i dużo bardziej przerażające. Odwołując się do kulturowych archetypów reżyser w doskonały sposób wykreował bohatera zbiorowego, osadzając go w kontekście tyleż niepokojącym – bo bliskim i realnym, choć nieco zapomnianym – co uderzającym w iluzje, jakie na co dzień zdają się stanowić bezpieczny bastion.

Screeny

HO, CINQUIÈME SAISON, LA HO, CINQUIÈME SAISON, LA HO, CINQUIÈME SAISON, LA

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ klimat i atmosfera
+ subtelne wykonanie
+ ciekawy pomysł
+ wiele miejsca pozostawiono między wierszami
+ brak bezpośredniości
+ bardzo alegoryczny i w dużej mierze przypowieściowy – bardzo uniwersalny
+ bez tanich efektów

Minusy:

- miejscami może być trochę nudnawy

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -