Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:PAGE OF MADNESS, A a.k.a Kurutta ippêji

PAGE OF MADNESS, A a.k.a Kurutta ippêji

Szalony Paź

ocena:9
Rok prod.:1926
Reżyser:Teinosuke Kinugasa
Kraj prod.:Japonia
Obsada:Masuo Inoue, Yoshie Nakagawa
Autor recenzji:Olga Piech
Ocena autora:9
Ocena użytkowników:--
Głosów:0
Inne oceny redakcji:

Niemiecki ekspresjonizm owładnął swego czasu kinematografię na całym świecie, do dziś w wielu filmach można dostrzec jego wyraźne ślady. Stało się to za sprawą powstania sugestywnego filmu „Gabinetu doktora Caligariego”, będącego owocem pracy wybitnych artystów z różnych dziedzin sztuki. Dzieło to zainspirowało twórców na całym świecie, także w Japonii.

Film Roberta Wiene, sztandarowa produkcja niemieckiego ekspresjonizmu, cieszyła się tak dużą popularnością, że dała początek specyficznej tendencji gatunkowej. Głośne echo kaligaryzmu można z łatwością dostrzec w kilku europejskich filmach z epoki kina niemego: „Genuine.Historię wampira” Wiene, czy „Von Morgens bis Mitternachts” Karlheinza Martina. Niekiedy wspomina się też o „Szalonym Paziu”, filmie z 1926 roku w reżyserii Teinosuke Kinugasa’ego. Autorem scenariusza jest Yasunari Kawabata, późniejszy literacki Noblista.

Akcja filmu toczy się w klaustrofobicznej przestrzeni szpitala dla umysłowo chorych. Po korytarzach ośrodka spaceruje mężczyzna, dozorca. Nie jest on jednak zwykłym pracownikiem. W szpitalu przebywa jego żona, cierpiąca na załamanie nerwowe po śmierci małego synka, o którego zabójstwo jest podejrzana. Poza murami szpitala toczy się zwykłe życie. Córka dozorcy pragnie wyjść za mąż… W szpitalu zaś rozgrywa się niecodzienny spektakl na granicy życia, śmierci, miłości, żalu i lęku…

Jak w swej książce „Strach ma oczy skośne” zauważa Krzysztof Gonerski, „Szalony Paź” jest filmem niezwykłym, w około którego do dziś krążą legendy. Niezwykłość dotyczy nie tylko samej materii filmowej, ale też faktu, cudownego odnalezienia jego negatywu w beczce ryżu, po tym jak kopie spłonęły w pożarze studio filmowego w Kyoto.

Można by obawiać się, że film czerpiący z ekspresjonizmu, którego akcja osadzona jest w szpitalu psychiatrycznym będzie wtórny wobec słynnego „Gabinatu doktora Caligariego”. Okazuje się jednak inaczej. Wynika to między innymi z faktu, że wyraźnie dostrzec można w filmie również wpływ francuskiej awangardy. Odzwierciedla się to głównie w środkach wyrazu: montażu i efektach wizualnych. Nie można jednak uznać filmu za niezgrabną mieszankę stylów. Dzieło Kinguasa okazuje się oryginalną produkcją grozy, oddającą ducha Japonii i wytyczającą szlaki dla japońskiego horroru.

Szaleńczy taniec Matki, przerażające figury chorych zestawiona są w filmie z obrazem miłości i żalu męża, skromnego dozorcy. Rzeczywistość szpitala przypomina opresyjny labirynt, miejsce w którym najmroczniejsze ludzkie instynkty podlegają izolacji, która na swój sposób potęguje ich siłę. Symboliczne elementy, biały kota, czy maski na twarzach postaci nawiązują bezpośrednio do protoplasty japońskiego filmu: teatru Kabuki i co za tym idzie do japońskich kulturowych wierzeń.

Widz może poczuć się rozczarowany brakiem spójnej narracji i chwytów charakterystycznych dla współczesnego kina grozy. Należy jednak pamiętać o produkcjach takich jak „Szalony Paź”, które jako filmowe dzieło sztuki, są pierwszymi głosami, zabieranymi w kinie na temat szaleństwa, czy dzieciobójstwa. Dla japońskiego kina ważną figurą jest występująca w produkcji postać Matki –Morderczyni.

Screeny

HO, PAGE OF MADNESS, A a.k.a Kurutta ippêji HO, PAGE OF MADNESS, A a.k.a Kurutta ippêji HO, PAGE OF MADNESS, A a.k.a Kurutta ippêji HO, PAGE OF MADNESS, A a.k.a Kurutta ippêji

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ kulturowy koloryt
+ poruszająca fabuła
+ środki przekazu
+ artyzm

Minusy:

- możliwa trudność w odbiorze fabuły

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -