Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:LIZZIE BORDEN TOOK AN AX

LIZZIE BORDEN TOOK AN AX

Lizzie Borden Took an Ax

ocena:6
Rok prod.:2014
Reżyser:Nick Gomez
Kraj prod.:USA
Obsada:Christina Ricci, Billy Campbell, Clea DuVall, Stephen McHattie, Sara Botsford
Autor recenzji:M@rio
Ocena autora:6
Ocena użytkowników:--
Głosów:0
Inne oceny redakcji:

Lizzie Borden took an axe
And gave her mother forty whacks.
When she saw what she had done
She gave her father forty-one

/Tekst dziecięcej piosenki/

Ameryka epoki wiktoriańskiej. Rodzina Bordenów uchodzi za wzór cnót i moralności. Jedyną czarną owcą jest najmłodsza córka, Lizzie (Christina Ricci). Dziewczyna lubi dobrą zabawę, szyk, ma również skłonności do mówienia nieprawdy i kradzieży. W rodzinie poddawana jest nieustannej presji. Któregoś dnia, z jej gardła dobiega głośny krzyk. Jej ojciec i macocha leżą bez oznak życia, skąpani w szkarłacie krwi. Na miejsce przybywa policja i rozpoczyna się śledztwo, mające na celu znalezienie i ukaranie winnych tej makabrycznej zbrodni. Po fali współczucia, na Lizzie pada cień podejrzenia.

Lizzie Borden to znacząca postać w amerykańskiej popkulturze i kryminologii. Sławę przyniosło jej brutalne morderstwo w Fall River w 1892 r., gdy uśmiercono jej ojca i macochę, a ona sama zasiadła na ławie oskarżonych. Sam proces odbił się szerokim echem w prasie, a sprawa była szeroko komentowana w amerykańskim społeczeństwie. I mimo że Lizzie Borden ostatecznie została uniewinniona, to wokół wydarzeń W Fall River narosło tyle pytań i kontrowersji, że po dziś dzień toczą się dyskusje, jak było naprawdę.

Kolejna próba ekranizowania makabrycznych wydarzeń roku 1892 i ich następstwa w postaci głośnego procesu, tym razem na zlecenie telewizji Lifetime, która niedawno odświeżyła również kultowe „Kwiaty na poddaszu” V.C. Andrews. Nick Gomez, reżyser i weteran sceny serialowej, reanimuje wciąż żywą w amerykańskiej świadomości historię, firmując swój obraz Christiną Ricci („Zgromadzenie”, „Burza lodowa”). Problem z „Lizzie Borden Took an Ax” polega na tym, że nie wiadomo do końca, do której szufladki go włożyć. Nie jest to do końca fabularyzowany dokument, horrorem (mimo pewnych markowań) też trudno go nazwać, a jako dramat sądowy nie spełnia swej roli. Największą wadą tego obrazu jest fakt, że zaraz na początku dostajemy reżyserską interpretację tej historii, przez co pozbawiona jest ona pierwiastka zaskoczenia i niedopowiedzeń, którymi można przecież świetnie grać w kontekście słynnego morderstwa w Fall River. Pozorną niewiadomą jest jedynie wynik końcowy procesu, lecz dla widzów obeznanych z amerykańską kulturą, nie będzie to żadna niespodzianka. Twórcy tej produkcji dość szablonowo podeszli do swego zadania, nie wnosząc zupełnie nic nowego do wydarzeń, które weszły do kanonu popkultury. Sytuację ratuje nieco wiktoriańska scenografia i drugoplanowa Clea DuVall („Żona Astronauty”, „Tożsamość”). Christina Ricci, odtwórczyni głównej roli, robi na ekranie co może, ale jej rola rozpisana jest tak restrykcyjnie, że trudno nadać granej przez niej postaci filmowej świeżości.

Widzowie, którzy pamiętają „The Legend of Lizzie Borden” z 1975 r. z pewnością obrzucą błotem obraz Nicka Gomeza ze względu na jego minimalizm, eklektyzm i odtwórczość. Pozostali, nieznający tej historii i jej filmowych inkarnacji, mogą potraktować seans w kategoriach odkrywczych, zapoznając się z jedną z najbardziej znanych wiktoriańskich zbrodni, pożartych przez popkulturę. W kategoriach czysto estetycznych można obejrzeć, bo stronie wizualnej „Lizzie Borden Took an Ax” nie można niczego zarzucić. Gorzej z poziomem interpretacyjnym, gdyż zwyczajnie rozczarowuje. Dylemat seansu musicie więc rozstrzygnąć sami.

Screeny

HO, LIZZIE BORDEN TOOK AN AX HO, LIZZIE BORDEN TOOK AN AX HO, LIZZIE BORDEN TOOK AN AX HO, LIZZIE BORDEN TOOK AN AX HO, LIZZIE BORDEN TOOK AN AX HO, LIZZIE BORDEN TOOK AN AX

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ strona wizualna
+ scenografia
+ Clea DuVall

Minusy:

- brak zaskoczenia
- minimalizm
- odtwórczość
- eklektyzm

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -