Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:EXTREMITIES

EXTREMITIES

Skrajności

ocena:7
Rok prod.:1986
Reżyser:Robert M. Young
Kraj prod.:USA
Obsada:Farrah Fawcett, James Russo, Diana Scarwid, Alfre Woodard
Autor recenzji:gościnnie: Krzysztof Dylak
Ocena autora:7
Ocena użytkowników:--
Głosów:0
Inne oceny redakcji:

Gdyby przeprowadzić sondę na temat filmów, gdzie główny wątek stanowi kobieta w obliczu zbrodni gwałtu, to podejrzewam, że tytuł “Skrajności” padłby z niewielu ust. Tymczasem obraz Roberta M. Younga jest prawdopodobnie drugim po głośnych „Oskarżonych” Kaplana dziełem z lat 80, który podejmuje ten problem w sposób znaczący.

Atrakcyjna Marjorie staje się celem napaści na parkingu przez zamaskowanego motocyklistę. Unika gwałtu i ucieka. Zgłasza się na policję, lecz zostaje zlekceważona. Okazuje się, że napastnik ukradł jej dokumenty, więc kobieta zabezpiecza wejścia w domu i wymienia zamki. Niestety przeczucia sprawdzają się, pod nieobecność współlokatorek mężczyzna wkracza do mieszkania Marjorie. Terroryzuje ją, jednak kobieta stawia czoła przeciwnikowi, unieszkodliwia go. Dochodzi do zamiany ról.

Genezy filmu należy szukać w sztuce teatralnej pod tym samym tytułem, która z powodzeniem była wystawiana na Broadwayu spowodowała niemałe rozważania. Jej autor William Mastrosimone zresztą napisał scenariusz także do wersji filmowej. Trzeba przyznać, że teatralny pokaz bardziej przemawia niż sam film.. Nie oznacza, to że ekranizacja jest słaba. Współczesnym odbiorcom przyzwyczajonych do obsceniczności i nadmiernej golizny może się wydać nader łagodny. Niesłusznie.

Bardzo łatwo bowiem o przesadę podejmując tego typu historię. Nie wystarczy maksymalizacja przemocy i gwałtu na ekranie, aby poprawić jakość niskiego dzieła. Wielu twórców się o tym przekonało. W końcu rzadko udaje się połączyć artyzm, głębię z arcybrutalnością gwałtu i pomsty („Nieodwracalne” Gaspara Noe). W przypadku filmu ‘Skrajności” zostało zachowane prawidłowo wyczucie i umiar. Bardziej liczy się antyrelacja pomiędzy psychopatycznym napastnikiem , a kobietą, która mu się przeciwstawia, nie jest bierna, ma wolę walki w obronie swojego życia i godności, co miało jej zostać odebrane. Akcja przez cały niemal czas toczy się w mieszkaniu, gdzie centralnymi postaciami są: kobieta i obcy mężczyzna w nierównym starciu. Nasuwa się tutaj późniejsze, bardziej znane „Misery” Reinera, konfrontacja w domu, próba psychologicznych i fizycznych przewag, napięcie, z tym, że tam stroną negatywną była kobieta. Także „Śmierć i Dziewczyna” Polańskiego (bohaterka usiłuje ukarać byłego oprawcę) czy nawet „Funny Games” Haneke (inwazja domowa) nie są wolne od skojarzeń z filmem „Skrajności”.

Farrah Fawcett, aktorka już na zawsze utożsamiana z serialowymi „Aniołkami Charciego”, wykazała się tutaj sporym talentem ambitnego aktorstwa dramatycznego (Nominacja do Złotego Globu w tej kategorii). Nie jest to jej pierwsza podobnego typu rola, nieco wcześniej zagrała kobietę dręczoną przez męża w „Płonącym Łóżku” więc doświadczenie z tamtej kreacji przeniosła do tego filmu. Tam też była osobą, która nie poddaje się bezwolnie i bierze sprawy w swoje ręce. Zresztą jako Marjorie pojawiła się także na deskach teatru. Nie gorzej wypadł przecież James Russo w roli cynicznego, antypatycznego agresora, któremu wydaje się, że jest panem sytuacji, demonstruje swoją męską, brutalną wyższość, która wkrótce zostanie całkowicie zniwelowana.

„Skrajności” posiada ten klimat produkcji lat 80, jednak momentami za bardzo przypomina taśmowe produkcje telewizyjne z życia wzięte, co obdziera nieco ten film z głębi dramaturgicznej. Nie jest to też horror, a bardziej thriller na granicy dramatu. Nie mniej warto zapoznać się z tym filmem. Jest poprawnie zrealizowany i bardzo dobrze zagrany wciągając widza umiejętnie dawkowanym napięciem i przemocą.

Screeny

HO, EXTREMITIES HO, EXTREMITIES HO, EXTREMITIES HO, EXTREMITIES

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ fabuła
+ role Farrah Fawcett i Jamesa Russo
+ odpowiednie proporcje między przemocą, a napięciem.
+ budzi zainteresowanie rozwojem sytuacji

Minusy:

- nie jest to czysty horror
- ustępuje sztuce teatralnej
- mocno zahacza o produkcje telewizyjne

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -