Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:HIDER IN THE HOUSE

HIDER IN THE HOUSE

Obcy w domu

ocena:7
Rok prod.:1989
Reżyser:Matthew Pattrick
Kraj prod.:USA
Obsada:Gary Busey, Mimi Rogers, Michael McKean, Bruce Glover
Autor recenzji:Mateusz Mnich
Ocena autora:7
Ocena użytkowników:--
Głosów:0
Inne oceny redakcji:

Ognisko domowe to z definicji symbol bezpieczeństwa, wzajemnej miłości i pełnej swobody. Gdy człowiek jest "u siebie", z rodziną, może się odprężyć, zapomnieć o presji pracy czy różnego rodzaju niepowodzeniach. Nie jest zatem złym pomysłem stworzenie klimatu, który poprzez zanegowanie tak elementarnej wartości wywoła głęboki niepokój u widza - co bowiem zostaje, jeśli odbierze się człowiekowi jego poczucie bezpieczeństwa i tym samym zupełnie rozstroi najważniejsze mechanizmy rządzące jego życiem? Twórcy "Hider in the House" zaburzyli świętość domowego ogniska, wprowadzając do niego czający się i obserwujący w ciemnościach charakter, daleki jednak od czegokolwiek nadprzyrodzonego, co dało w efekcie całkiem przyzwoity obraz.

Tom Sykes (grany przez Gary'ego Buseya) po osiemnastu latach pobytu w szpitalu psychiatrycznym rozpoczyna życie praktycznie od zera - do szpitala trafił jako młody chłopak, po serii traumatycznych przeżyć, które odcisnęły niewątpliwie piętno na jego umyśle. Ciężko jest mu się odnaleźć w nowej rzeczywistości, ciężko ustatkować się i w pełni usamodzielnić. Nie stać go również na porządne lokum, zmuszony jest zatem szukać schronienia gdzie tylko się da. Jego najnowszym pomysłem jest wybudowanie sobie skrytki na dachu remontowanego jednorodzinnego domu, a w zasadzie oddzielenie drewnianą ścianą części pomieszczenia i potajemne mieszkanie tam, sprawiając wrażenie, jakoby za ścianą niczego (a tym bardziej nikogo) już nie było.

Pewnego dnia dom zostaje sprzedany i wprowadza się do niego szczęśliwa czteroosobowa rodzina Dreyersów. Relacje między jej członkami fascynują Toma - jemu nigdy nie było dane zaznać prawdziwego rodzinnego ciepła czy gorącej, bezinteresownej miłości, które wręcz promieniują od nowych mieszkańców domu. Od czasu do czasu opuszczając swój schowek na strychu, Tom zaczyna obserwować i podsłuchiwać Dreyersów, z czasem jednak sama obserwacja nie wystarczy - mężczyzna postanawia nieco namieszać w spokojnym życiu rodziny. Zaczyna się na przestawianiu przedmiotów, rozwija się jednak w bezwzględne eliminowanie wszelkich przeszkód, które groziłyby ujawnieniem jego obecności. Ale Tomowi wciąż mało - zazdrość sprawia, iż postanawia on wkraść się w szeregi szczęśliwej rodziny. Wszelkimi środkami, jakie tylko będą konieczne.

Doprawdy fascynujące jest to, jak wciągający może być wątek zaburzonego domowego bezpieczeństwa. Czy istnieje bowiem obawa gorsza od tej, iż jesteśmy obserwowani, kontrolowani bez naszej wiedzy, nawet w bardzo intymnych i krępujących sytuacjach, i to zupełnie bezsilni wobec tego problemu? Składna praca kamer ukazuje szokującą historię Dreyersów w płynny sposób, nie faszerując widza dziesiątkami zdjęć pełnych gęstego mroku i zupełnie rezygnując z przesadzonych efektów, co sprawia, że opowieść ta jest dodatkowo przystępna i prosta, zupełnie nieprzekombinowana pomimo rozlicznych wątków psychologicznych. Zrezygnowano również z jakichkolwiek nadnaturalnych wątków, co czyni "Hider in the House" opowieścią stosunkowo prawdopodobną, a więc tym bardziej zastanawiającą.

Trudno się jednak dziwić, że o tej produkcji za wiele się nie słyszy. Jest to zupełnie niezła realizacja, ale pozbawiona porywającej gry aktorskiej, która podkręciłaby nastrój i jakość filmu - postawiono chociażby na znaną z seriali i mało ambitnych produkcji Mimi Rogers ("Z Archiwum X", "The Loop", "Penny Dreadful" i cały szereg filmów katastroficznych) czy na schematycznego Michaela McKeana ("Prawdziwa zbrodnia", "Radosne Purim"). Cała akcja dąży również do dość przewidywalnego zakończenia, co jednak nie jest drastycznym błędem, a oczywistym zamknięciem klarownego problemu.

Thriller "Hider in the House" może wzmóc naszą czujność na podejrzane sytuacje oraz wyrobić w nas nawyk spoglądania przez ramię, gdy tylko czujemy, że możemy być obserwowani. Poza problemem utraty gruntu pod nogami z powodu naruszenia intymności i niezbędnego do normalnego funkcjonowania bezpieczeństwa film porusza również istotę traumatycznych wydarzeń wywołujących zmiany w psychice dziecka, które warunkować mogą jego dalszy rozwój i ewentualne zaburzenia w odczuwaniu uczuć i postrzeganiu rzeczywistości. Thriller ten to dobra dysputa na tematy, które powinny być zdecydowanie częściej poruszane.

Screeny

HO, HIDER IN THE HOUSE HO, HIDER IN THE HOUSE HO, HIDER IN THE HOUSE HO, HIDER IN THE HOUSE HO, HIDER IN THE HOUSE

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ bardzo interesująca koncepcja
+ stonowana akcja
+ brak taniego szoku, długa kreacja scen

Minusy:

- banalna gra aktorów
- przewidywalność

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -