Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:CIRCLE

CIRCLE

Circle

ocena:7
Rok prod.:2015
Reżyser:Aaron Hann, Mario Miscione
Kraj prod.:USA
Obsada:Julie Benz, Matt Corboy, Sara Sanderson, Michael Nardelli, Carter Jenkins, Mercy Malick, Lisa Pelikan
Autor recenzji:Ireneusz Gajek
Ocena autora:7
Ocena użytkowników:--
Głosów:0
Inne oceny redakcji:

W 1997 roku Vincenzo Natali zamknął grupę ludzi w wypełnionym pułapkami sześcianie („Cube”). Aby wyjść z opresji cało, dotąd obcy sobie ludzie musieli zacząć współpracować. Szybko jednak zaczęły brać górę ich wady, uprzedzenia i aspołeczne żądze. Podobny motyw postanowili uczynić osnową swojej opowieści Aaron Hann i Mario Miscione w filmie „Circle”.

Po przebudzeniu się stojący w kręgu ludzie – pięćdziesięcioro – szybko orientują się, iż przejście w inne miejsce niż to, w którym się znajdują, grozi śmiercią. Co więcej, nie wiedzą gdzie są, jak się znaleźli w niezwykłym miejscu i dlaczego akurat w takim, a nie innym towarzystwie. Jednak najgorszą okazuje się świadomość, iż co dwie minuty przez głosowanie mają zdecydować, kto z nich zostanie pozbawiony życia.

Jak wynika z powyższego streszczenia, podobieństw do „Cube” jest sporo. Dotąd nieznani sobie ludzie, uwięzieni w niezwykłym miejscu, zostają zmuszeni do jak najszybszego zapoznania się z regułami, jakie nim rządzą. Niestety, ich poznanie okupione będzie śmiercią kilkanaściorga ludzi. Świat, w którym bohaterom przyjdzie walczyć o życie, działa według ściśle określonych zasad, nie da się od nich odstąpić. O bezwzględnym podporządkowaniu im świadczy także jego wizualna strona – przestrzeń wypełniona jest symetrycznie rozstawionymi figurami geometrycznymi. Co dwie minuty uczestnicy eksperymentu słyszą sygnał dźwiękowy, to wtedy muszą wybrać kolejną ofiarę. Wszystko zatem działa według bezlitosnego porządku.

Bohaterowie chcą przeżyć, więc błyskawicznie podporządkowują się wszystkim narzuconym im regułom. Zaraz jednak później próbują odpowiedzieć sobie na dwa pytania – kto jest odpowiedzialny za tę sytuacją i w jaki sposób można wyrwać się z matni. Pierwszą kwestię bardzo szybko porzucają (co dwie minuty ktoś musi umrzeć), krótka dysputa nad drugą kończy się konstatacją, iż ich jedną szansą jest współpraca. „Circle” nie jest filmem, którego konstrukcję oparto na dynamicznej akcji, zaskakujących woltach narracyjnych i podporządkowanej im formie, czyli krótkich ujęciach i teledyskowym montażu. Celem reżyserskiego duetu było pokazanie, jak zróżnicowana pod każdym względem grupa ludzi (rasowym, ekonomicznym, wiekowym, światopoglądowym, a nawet seksualnym) poradzi sobie w sytuacji ekstremalnej. Twórcy bowiem założyli sobie, iż tylko takie warunki obnażą w całej jaskrawości ludzką naturę, odartą z masek i kłamstw, które ułatwiają (lub utrudniają, w zależności od punktu widzenia) współegzystencję z innymi ludźmi. Z „Circle” wyłania się bardzo smutny obraz współczesnej ludzkości, nie tylko zatomizowanej, silnie zindywidualizowanej, bardzo często wyalienowanej, ale przede wszystkim pozbawionej empatii i współczucia. Pod wpływem presji bohaterowie zapominają o jakichkolwiek normach etycznych i moralnych, gotowi są zrobić każde świństwo, byle tylko przeżyć kolejne dwie minuty. Sami siebie nazywają liberałami, tolerancyjnymi i postępowymi, ale w obliczu niebezpieczeństwa ta otwartość szybko z nich ulatnia się ustępując ksenofobii, rasizmowi i homofobii. Dla prawie wszystkich bohaterów paliwem do działania staje się wybuchowa mieszanka strachu i nienawiści.

Myliłby się jednak ten, kto ustawiłby „Circle” na półce z etykietą „nudny, przeintelektualizowany bełkot”. Niewielkie rozmiary czasowe filmu, niespełna 80 min, sprawiają, iż całą historię ogląda się bez cienia znużenia. Mimo mnogości konwersacji i pozorów wizualnej statyczności, podczas projekcji nie brakuje emocji. Do samego końca bowiem nad tym co poznane góruje tajemnica. Nie wiemy, kim są ciemiężyciele ani dlaczego z pięćdziesięciorga ludzi uczynili swe ofiary. Napięcie, z czasem coraz gęstsze, kreuje niepewność co do tego, kto ocaleje. W sposobie budowania stanu lęku i wątpliwości „Circle” przypomina „12 Angry Men”. U Lumeta również akcja osadzona była w jednym miejscu, nie brakowało starć światopoglądowych, a mimo statyczności napięcie można było ciąć nożem.

Osadzenie akcji filmu w jednej przestrzeni determinuje sposób, w jaki prezentowane są wydarzenia oraz filmowy mechanizm ich łączenia ze sobą w jedną, spójną całość. Prawie cały film podporządkowany został formalnemu minimalizmowi. Fabuła rozpisana została linearnie, w realizacji ujęć zastosowano raptem trzy plany, dzięki montażowi niemalże na własnej skórze poczuć mamy presję czasu, jakiej co i rusz poddawani są bohaterowie. Zastosowane w filmie efekty specjalne nie powalają, ale nie ma to najmniejszego znaczenia, bo „Circle” to filmowa opowieść, w której nie strona wizualna, a koncept i jego rozwinięcie grają pierwsze skrzypce.

I szkoda w tym wszystkim, iż interesujący, chwilami wręcz emocjonujący, ale też i skłaniający do refleksji film, „położony” został przez epilog. „Cube” zostawiał widza z tysiącem pytań, twórcy nie wyjaśnili ani tego, kto zbudował sześciany, ani czemu miały służyć, nie mówiąc już o kluczu doboru ofiar. I podobnie jest w „Circle”... do ostatnich scen filmu. One wyjaśniają nam wszystko - kto porywał ludzi i czemu służyć miały swoiste „seanse nienawiści”. Zapewne znajdą się zwolennicy tego rodzaju finalizowania opowieści, mnie jednak zawsze bardziej intrygowały filmowe wyzwania, które przez niedopowiedzenia i niejednoznaczności na dłużej pozostawały w pamięci. Mimo powyższych zastrzeżeń zachęcam do zapoznania się z filmem Hanna i Miscione i myślę, iż dla nikogo, kto przy oglądaniu lubi trochę pomyśleć, jego seans nie będzie stratą czasu.

Screeny

HO, CIRCLE HO, CIRCLE HO, CIRCLE HO, CIRCLE HO, CIRCLE

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ intryguje od samego początku
+ miejsce akcji
+ pomysł na film
+ refleksje na temat mentalności ludzkiej
+ tempo, mimo osadzenia akcji w jednym miejscy
+ napięcie

Minusy:

- efekty specjalne
- niepotrzebny, spłycający przesłanie epilog

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -