Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:SUSPIRIA

SUSPIRIA

Odgłosy

ocena:9
Rok prod.:1977
Reżyser:Dario Argento
Kraj prod.:Włochy / Niemcy
Obsada:Jessica Harper, Stefania Casini, Flavio Bucci, Miguel Bosse
Autor recenzji:Piotr Sawicki
Ocena autora:9
Ocena użytkowników:7.73
Głosów:149
Inne oceny redakcji:
Mr Filth - 9
Drachu - 9
Flaco - 7
Molly - 8
Kinson - 9
QQ - 10
Skaraś - 7

"Suspiria" to chyba najsłynniejszy włoski horror i jednocześnie najbardziej reprezentatywny przedstawiciel stylu Dario Argento. Istotnie, w półtorejgodzinnym filmie kumuluje się wszystko to, co u Mistrza najlepsze: niesamowita surrealistyczna atmosfera, szokujące sceny uśmiercania i wspaniała uroda wizualna. Ale zacznijmy po kolei.

Susan Bannion, młodziutka Amerykanka, przyjeżdża do Freiburga aby zacząć naukę w sławnej szkole baletowej. Z miejca przeraża ją niepokojący klimat jaki tam panuje. Wkrótce zaczynają dziać się dziwne rzeczy. Jedna z uczennic ginie zamordowana okrutnie przez jakieś tajemnicze monstrum, na poddaszu lęgną się obrzydliwe larwy, zewsząd dochodzą ponure odgłosy. Robi się coraz bardziej strasznie, a tymczasem władze szkoły sprawiają wrażenie, jakby niczym się nie przejmowały. Wkrótce Susan odkrywa dlaczego...

W porównaniu z wcześniejszą o dwa lata "Głęboką czerwienią", Argento kładzie w "Suspirii" wyraźnie mniejszy nacisk na konstrukcję intrygii, a większy na ukazanie przerażającej irracjonalności wszechobecnego Zła. Jest ono - inaczej niż w poprzednim filmie - metafizyczne: może przybrać każdą dowolną postać, kryje się w każdym zakamarku oraz w rzeczach z pozoru najbardziej przyjaznych. W kulminacyjnych momentach reżyser koncentruje się na niebywale wyszukanych i makabrycznych scenach śmierci. Uczennica, która ginie na początku filmu, rozbijając szybę spada z wysokości kilku pięter a lecące za nią długie odłamki szkła dosłownie przygwożdżają ją do podłogi; na koniec przybija ją do posadzki olbrzymi drewniany cyrkiel. Inna ofiara powoli tonie w niekończących się zwojach drutu, które dodatkowo wrzynają się w jej ciało. Niewidomy pianista zostaje rozszarpany przez własnego owczarka-przewodnika...
Ostatnia wymieniona scena oraz ta z deszczem larw, świadczą o dużym wpływie "Suspirii" na twórczość Lucio Fulciego, w którego filmach ("The Beyond", "City of the Living Dead") zło również wymyka się jednoznaczym klasyfikacjom. Argento jednak nie jest aż tak radykalny jeżeli chodzi o epatowanie brzydotą i makabrą, toteż w jego filmie przemoc - choć okrutna - jest jednak widowiskiem niezwykle estetycznym. Decyduje o tym zapewne niezwykłość sposobów zadawania śmierci, ale nie tylko. Także sam wizualny charakter jej przedstawiania, który znacznie odbiega od obrzydliwości tradycyjnego gore: martwe ciała doskonale komponują się w kadrach z otoczeniem, płynna czerwień krwi kontrastuje fakturą ze statyczną czerwienią murów szkoły. Są to widoki wręcz niebezpiecznie piękne, kiedy zwłoki kobiet stają się ozdobnym ornamentem i tak już barokowej scenografii. Zawdzięczamy je Luciano Tavoliemu, wybitnemu operatorowi włoskiemu, który wcześniej współpracował z Antonionim przy "Zawodzie: reporter", a w 1982 roku raz jeszcze spotka się z Argento, tym razem na planie "Tenebry". Efekt ich wspólnej pracy przy "Suspirii" to obok monochromatycznych kadrów, w których dominuje kolor czerwony (krew, ściany budynku szkoły i inne elementy dekoracji) także takie, gdzie nastrój osiągany jest, jak w teatrze, kolorowym swiatłem i demonstracyjnie sztuczną, bajkową scenografią. Przy tym operator nie ociera się o kicz; warstwa obrazowa "Suspirii" jest niezwykle wysmakowana i współtworzy niesamowity nastrój filmu.
A propo nastroju, trzeba koniecznie wspomnieć o jeszcze jednym ważnym budulcu atmosfery w tym filmie - o elektronicznej muzyce w wykonaniu kapeli The Goblin, stale współpracującej z Argento od czasu "Głębokiej czerwieni". Ścieżka muzyczna, z niezapomnianym motywem przewodnim, budzi grozę nawet słuchana osobno, z płyty, a jako - część składowa - "Suspirii" czyni ten film do granic przerażającym. Jeśli nie wierzycie, urządźcie sobie seans po ciemku, nastawiając dźwięk odpowiednio głośno - poskutkuje.

"Suspiria" to wielki klasyk gatunku: reżyserski i operatorski majstersztyk, o sile oddziaływania, której nie jest w stanie zepsuć nawet nieco banalne rozwiązanie zagadki (jak się powiedziało wcześniej, fabuła nie jest w tym filmie najważniejsza). To jeden z najlepszych filmów niepokojącej atmosfery.

Trzygroszówki

Mr Filth przyznał ocenę 9 i napisał:

Suspira" jest napradę świetnym włoskim horrorem. Bardzo podoba mi się soundtrack. Muzyka, którą na nim można usłyszeć jest bardzo oryginalna i tworzy niesamowity klimat. Również tajemnica ginących osób została wykonana bardzo dobrze, przez co film trzyma w napięciu od początku do końca. Niestety, sama końcówka została lekko niedopracowana. I to właśnie przez nią "Odgłosy" tracą swój wdzięk. Mimo to polecam obejrzeć ten film, chociażby przez wzgląd na oprawę dźwiękową. Jest to doskonały przykład włoskiego kina grozy.

Krzysztof Gonerski przyznał ocenę 8 i napisał:

A mnie, w przeciwieństwie do moich szanownych kolegów redaktorów, muzyka irytowała. Zbyt natrętna i ilustracyjna, sugerująca widzowi "o, teraz w tym momencie, masz się bać". Osobiście uważam,że w horrorze najlepiej sprawdza się... cisza. A co do reszty, to zgadzam się z autorem recenzji. Przmyślana ( z wyjątkiem spartaczonego finału) produkcja, potrafiąca zaintrygować opowiadaną historią i jej wizualną stroną.

Screeny

HO, SUSPIRIA HO, SUSPIRIA HO, SUSPIRIA HO, SUSPIRIA HO, SUSPIRIA HO, SUSPIRIA

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ absolutny klasyk;
+ symbol włoskiego kina grozy;
+ surrealistyczna atmosfera;
+ muzyka;
+ efekty akustyczne;
+ zdjęcia;
+ scenografia;
+ świetnie zainscenizowane sceny śmierci;
+ film, którym inspirował się Fulci;
+ najbardziej reprezentatywne dzieło Argento.

Minusy:

- niezbyt wyszukane rozwiązanie intrygi...

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Ciekawostki:

Zobacz ciekawostki do filmu

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -