Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:ALL NIGHT LONG

ALL NIGHT LONG

All Night Long

ocena:8
Rok prod.:1992
Reżyser:Katsuya Matsumura
Kraj prod.:Japonia
Obsada:Eisuke Tsunoda, Ryosuke Suzuki, Yoji Ietomi, Hiromasa Taguchi, Third Nagashima, Sachiko Wakayama, Yumi Goto, Ryoka Yuzuki, Yumi Kayama, Ken'ichi Mori, Keiichi Mano, Tomoyuki Shimada , Makoto Ogawa , Tomorowo Taguchi , Rusher Kimura
Autor recenzji:Adach
Ocena autora:8
Ocena użytkowników:5.89
Głosów:18
Inne oceny redakcji:
Andy Blakk - 8

Kolejny japoński horror, w którym ważniejsza od szokujących scen, jest dramaturgia tego spektaklu. To opowieść o trzech, przeciętnych nastolatkach, którzy pod wplywem brutalnego morderstwa, ktorego byli świadkami, zmieniają sie w morderców. Film rozpoczyna cykl wydanych pod tym samym tytułem horrorów, który na chwilę obecną liczy sobie już pięć części.

Początek, to przedstawienie trzech bohaterów tego filmu: Shinji Saito, Kensuke Suzuki i Tetsuya Tanaki. Reżyser zapoznaje nas z tymi postaciami w prosty sposób. Widzimy pojawiające się zdjęcia z imieniem i nazwiskiem, oraz wiekiem i zajęciem. Bohaterowie przedstawieni są tak jak przedstawia się osoby zaginione lub poszukiwane przez policję. Młodzieńcy nie znają się. Poznają się dopiero na przejeździe kolejowym, na którym są świadkami morderstwa dokonanego przez szaleńca na młodej dziewczynie. Wydarzenie jest brutalne i krwawe, wywiera olbrzymi wpływ na nastolatków. Później spotykają się w domu Kensuke Suzuki wspominając zbrodnię której byli świadkami. Piją wino. Wsiadają do samochodu i jeżdżą “po mieście”, bez specjalnego celu i kierunku. Postanawiają urządzić imprezę w następny wtorek. Każdy z nich ma przyprowadzić dziewczynę. Znalezienie sympatii na wtorkowy wieczór nie jest jednak łatwe. Tylko Shinji Saito poznaje dziewczynę, w której zakochuje się. Pozostała dwójka nie ma tyle szczęścia. Zbliża się wtorek...

To nie jest kolejna “love story” jak mogło by wynikać z powyższego opisu. To przedstawiciel japońskiego kina ekstremalnego... horroru nihilistycznego. Agresja, gniew, destrukcja, pustka te słowa najlepiej oddają istotę tego film. Reżyser stawia tezę, że każdy człowiek jest samotny. Nawet w tłumie. Te trzy osoby to przedstawiciele typowej japońskiej młodzieży, wywodzący się z trzech różnych środowisk. Shinji Saito to siedemnastolatek uczący się w “wieczorówce”. Jego marzeniem jest zostanie mechanikiem samolotów. Nie ma on w szkole wysokich ocen. Jednak jako “majsterklepka” jest doskonały. Kensuke Suzuki to nigdzie nie uczący i nie pracujący dziewiętnastolatek, wywodzący się z bogatej rodziny. Tetsuya Tanaka to osiemnastolatek, bardzo dobrze się uczący, ale nie mający przyjaciół, poza robakami, które hoduje. Dotychczasowe zachowanie tych trzech młodych mężczyzn jest normalne. Morderstwo, którego są świadkami jest dopiero pierwszym elementem, który dokonuje w nich zmianę. Elementem, łączącym ich odmienne osobowości. Postanawiają wiec urządzić przyjęcie. Wprowadza to do ich wspólnych relacji element zachowań społecznych. Rywalizacja i obawa przed wyrzuceniem poza margines społeczności, którą właśnie zawiązali. Każdy z nich musi wykazać się i sprowadzić na przyjęcie dziewczynę. Muszą spełnić oczekiwania większości. Można odnieść wrażenie, że te trzy osoby razem, to bardzo uproszczony model społeczeństwa. Zwłaszcza jego młodszej części.

Prowadzi od wydawałoby się zwykłych, codziennych zdarzeń, nie licząc sceny morderstwa z początku filmu, do “eksplozji“ w zachowaniu nastolatków. Na początku filmu wydarzenie, którego są świadkami powoduje, że wydają się być “zaginieni”. Potem stają się ofiarami. Co jest skutkiem niepowodzeń miłosnych. Wzbudza to w nich bunt. Chęć zemsty. Czy stają się oprawcami? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Zwłaszcza, że zakończenie zaskakuje.

W swoim debiucie, jeżeli chodzi o horrory, Katsuya Matsumura, często posługuje się schematami i stereotypami. Typowi nastolatkowie, zabiegani, spieszący się. O typowych dla swojego wieku zachowaniach. Mający typowe marzenia, typowe życiowe cele. Żyjący wśród typowych, innych nastolatków. Ich wyróżnikiem jest brutalne wydarzenie cała reszta ich życia jest zwyczajna i nudna. To jednak nie los, który ich połączył, podejmuje za nich decyzje. Ich zachowanie przestaje być ludzkie, tylko dzięki ich wyborom jakich na co dzień dokonują. Choć trzeba przyznać, los jest dla nich złośliwy. Najpierw styka ich ze sobą, potem poznają “niewłaściwe” dziewczyny.

Ciekawym, psychologicznym aspektem filmu jest tak duży rozrzut osobowości i ich wzajemna konfrontacja. Nieśmiałość Tanaki, pewność siebie Suzuki i asekuranctwo Saito. Pech Tanaki i Suzuki. Ten pierwszy nie ma przyjaciół. Jego życie to właściwie tylko i wyłącznie szkoła, w której wysługuje się nim silniejszy chłopak. Drugi, natomiast wywodzi się z bogatej rodziny. Mieszka w luksusowym domu, jeździ dobrym samochodem. Bogactwo nie zapewnia mu szczęścia, brakuje mu miłości rodziców. Najlepiej z tej trójki wypada Saito. To jemu, właśnie udaje się znaleźć dziewczynę. To on realizuje swoje marzenie, zatrudniając się na lotnisku przy naprawie samolotów. Wydaje się, że odstaje od pozostałej dwójki. Nic bardziej mylnego. Wybór takich postaci jest świadomy. Pozwala to reżyserowi na sprawne przedstawianie fabuły, w której jest obecnych jest kilka momentów przestoju. Działanie to jest jednak świadome. Dające widzowi sposobność do bacznej obserwacji następujących po sobie wydarzeń. Dzięki temu zmiany w psychice bohaterów wydają się bardzo naturalne i oczywiste.

Klimat budowany jest przez szereg niezbyt optymistycznych elementów. Dobrym przykładem jest histeryczny śmiech, który ogarnia bohaterów pod koniec filmu. Powoduje wrażenie nieobliczalności. Śmiech ten jest dodatkowo jedną z głównych wad. Nie wszyscy aktorzy dobrze radzą sobie z grą aktorską w tym elemencie.

Polecam wszystkim fanom filmowej ekstremy, którzy nie boją się zarówno brutalnych scen, jak i myślenia nad tym, co pokazuje szklany ekran.

Screeny

HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG HO, ALL NIGHT LONG

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ fabuła
+ klimat
+ histeryczny śmiech
+ naturalizm w zmianach osobowości bohaterów

Minusy:

- histeryczny śmiech
- braki aktorskie

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -