Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:COMPANY OF WOLVES, THE

COMPANY OF WOLVES, THE

Towarzystwo Wilków

ocena:8
Rok prod.:1984
Reżyser:Neil Jordan
Kraj prod.:USA / Wielka Brytania
Obsada:Angela Lansbury, Sarah Patterson, David Warner, Tusse Sillberg, Georgia Slove
Autor recenzji:Krzysztof Gonerski
Ocena autora:8
Ocena użytkowników:8.26
Głosów:19
Inne oceny redakcji:
Kamiko - 7
M@rio - 8

Wilkołak to jedna z najważniejszych figur filmowego uniwersum grozy. Wywiedziona z mitów i legend, pradawnych rytuałów i wierzeń, zadomowiła się na dobre w ekranowym świecie. Strasząc widzów przerażającymi metamorfozami i wzruszając tragicznym losem ludzi-wilków, doczekała się niezliczonej liczby filmowych opowieści. Należy do nich również "Towarzystwo wilków’ Neila Jordana, uważanego za jednego z najciekawszych twórców współczesnego kina. Obraz irlandzkiego reżysera pozostaje wśród utworów poświeconych wilkołaczej tematyce wyjątkowym, choć – niestety - odosobnionym, przypadkiem. Bo czy kiedykolwiek wcześniej Wilkołak spotykał na swej drodze Czerwonego Kapturka?

Rosaleen, kilkunastoletnia dziewczynka, wymalowała usta czerwoną kredką, po czym zasnęła. Sen, jaki ją nawiedza, jest bardzo dziwny, a przy tym bardzo realistyczny, choć nie realny. Rosaleen jest w nim tę samą dziewczynką, co na jawie, ale otoczenie uległo diametralnej zmianie: mieszka wraz z rodzicami i starszą siostrą, Alice, w tajemniczej wiosce na skraju zagadkowego lasu, z którego co noc dochodzą odgłosy wyjących wilków. To właśnie z nimi mieszkańcy wioski prowadzą nieustanną wojnę i to im przypisuje się śmierć Alice, która pewnego dnia zboczyła ze ścieżki i padła ofiarą włochatych bestii. Po tej tragedii rodzice, a zwłaszcza mieszkająca w lesie Babcia, otaczają szczególną troską Rosaleen. Dojrzewająca dziewczynka chętnie przebywa z Babcią, bo ta nie tylko nie żałuje jej życiowych rad, przestrzegając ją głownie przed pułapkami męskiej żądzy, ale przede wszystkim snuje fantastyczne opowieści o wilkach i wilkołakach. O tych ostatnich mówi, że często przybierają postać mężczyzn ze zrośniętymi brwiami. Któregoś dnia, Rosaleen zmierza leśną ścieżką do domku Babci, niosąc koszyk pełen smakowitości. Niespodziewanie zastępuje jej drogę nieznajomy mężczyzna – przystojny szarmancki młodzieniec ze... zrośniętymi brwiami.

Czy nie dostrzegamy w tym streszczeniu zaskakującego podobieństwa do bajki Charlesa Perrault`a o Czerwonym Kapturku? (bo ta wersja, a nie autorstwa braci Grimm, posłużyła Jordanowi za podstawę fabularną filmu). Spostrzeżenie jak najbardziej słuszne. Reżyserowi "Wywiadu z wampirem" od początku przyświecał zamysł, by wykorzystać wątki bajki dla dzieci i opowiedzieć paraboliczną przypowieść o człowieczej naturze. Ale Jordan robi to po swojemu. "Towarzystwa wilków", jest więc, w swej konstrukcji, opowieścią szkatułkową - bohaterowie jednych historii są narratorami innych. Związek pomiędzy tymi poszczególnymi opowieściami jest na tyle luźny, że film przypomina mozaikę poskładaną z różnych elementów, choć koncentrującą się wokół losów Rosaleen. Ale nie o fabułę w dziele twórcy "Gry pozorów" chodzi, a o jej metaforyczny sens. Gęsty od symboli obraz, w zauważalny sposób nawiązuje do freudowskiej teorii seksualności i tym samym do koncepcji superego i id.*** Wskazuje na psychoanalityczną symbolikę, nie tylko ujęcie historii Rosaleen w ramy snu, ale wizualny klucz w postaci czerwonej barwy - u Freuda symbolizującej dojrzałość seksualną. Pojawiają się tez animalistyczne symbole: wilk, wąż, sowa, ropucha - wszystkie związane z ‘grzeszną seksualnością" i ‘wilczą naturą", z którą pierwotne instynkty i popędy ( w tym seks), są kojarzone. Utwór Jordana jest więc przede wszystkim paraboliczną opowieścią o seksualnej inicjacji Rosaleen, a w tle opowieścią o fatalizmie ludzkiego losu rozdartego miedzy tym, co ludzkie i tym co zwierzęce. A sięgając jeszcze głębiej można odnaleźć jeden ze stałych motywów twórczości reżysera "Chłopaka rzeźnika": krytyczne spojrzenie na konserwatywny katolicyzm irlandzkiego pochodzenia.

Od strony wizualnej film jest popisem kreacyjnej wyobraźni Jordana, słynącego z poetyckiej duszy i z umiejętności tworzenia rzeczywistości odznaczającej się wyjątkowa plastyczną urodą. Duża w tym zasługa również autora zdjęć Bryana Loftusa oraz scenografa, Antona Fursta, wyróżnionego zresztą przez Brytyjską Akademię Sztuki Filmowej i Telewizyjnej nominacją w kategorii "najlepsza scenografia". Jego dziełem jest wioska stylizowana na XVIII wieczną osadę, a szczególnie surrealistyczny las, pełen drzew-olbrzymów, nieprzebytej gęstwiny leśnych chaszczy, grzybów wielkości człowieka i błyszczących w mroku ślepi wilków. Iście niesamowita sceneria, doskonale oddająca charakter onirycznego świata. Chociaż Jordan przez cały czas podkreśla jego sztuczność, nie traci przy tym niepokojącej poetyckości swojej mrocznej wizji. W jego filmie nawet efekty specjalne ukazujące z anatomiczną precyzją przemiany ludzi w wilki służą estetycznej kontemplacji obrazów ( odcięty łeb zwierzęcia wpada do garnca z mlekiem, zanurza się w nim, po czym wypływa w postaci ludzkiej głowy).

"Towarzystwo wilków" nie jest klasycznym horrorem, choć wilkołaczy motyw mógłby na to wskazywać. To raczej mroczna baśń podszyta Freudem o tym, że w każdym z nas, choćbyśmy się tego wstydzili, wypierali, czy bali, siedzi włochata istota, która czeka tylko na swój czas. Ale lepiej oddajmy glos Narratorowi filmu:
‘Ku przestrodze każdej dziewczynie
Taki z tej bajki morał płynie
- nie ufaj obcym na swej drodze,
bo to się różnie skończyć może.
Masz urodę, więc i rozum miej.
Wilki wszędzie czają się,
Odwieczna prawda bowiem brzmi
- im słodsze usta, tym ostrzejsze kły"

-----
***superego i id - dwie przeciwstawne struktury osobowości człowieka – w uproszczeniu - odpowiadające opozycji: świadome społeczne nakazy (superego) – nie uświadamiane popędy (id). Te ostanie podlegają kontroli ego (czyli właściwe – ja) oraz superego Zdaniem Freuda niezaspokojenie popędów id wywołuje stan frustracji, który może prowadzić do różnorodnych zaburzeń w funkcjonowaniu osobowości i nerwic.

Screeny

HO, COMPANY OF WOLVES, THE HO, COMPANY OF WOLVES, THE HO, COMPANY OF WOLVES, THE HO, COMPANY OF WOLVES, THE HO, COMPANY OF WOLVES, THE HO, COMPANY OF WOLVES, THE HO, COMPANY OF WOLVES, THE HO, COMPANY OF WOLVES, THE

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ oryginalny
+ popis kreacyjnej wyobrażni reżysera
+ zdjęcia i scenografia
+ bogata symbolika
+ skłania do refleksji nad ludzką naturą

Minusy:

- miłośnicy klasycznego horroru, a zwłaszcza gore mogą poczuć się zawiedzeni

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -