Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Takashi Shimizu

Krzysztof Gonerski

Jeśli filmy Hideo Nakaty można określić jako ascetyczne, sfilmowane nieco staroświecko i subtelnie straszące, to filmową twórczość Takashi Shimizu cechuje eksperymentatorski charakter, brutalność i groza wywoływana metodą szokową. Ale choć dzieli ich różnica wieku (Nakata jest jedenaście lat starszy) oraz sposób traktowania filmowego tworzywa, jedno ich łączy – obaj są symbolami „nowej fali” azjatyckiego horroru i najważniejszymi przedstawicielami J-Horroru.


Takashi Shimizu urodził się w 27 lipca 1972 r. w Maebashi City, w prefekturze Gunma. Kino pasjonowało małego Takashiego już od dziecka.<i> Kiedy byłem w podstawówce, zobaczyłem &#8222;ET&#8221; Stevena Spielberga i wiedziałem już, że też chcę robić filmy </i>&#8211; wyznał w jednym z wywiadów. Marzenie zostania reżyserem filmowym realizował z uporem i konsekwencją. Ukończył dramatopisarstwo (pod okiem zasłużonego twórcy, Ishido Toshiro) i historię sztuki na Uniwersytecie w Kinki. Następnie przeniósł się do Tokio, gdzie douczał się w Tokijskiej Szkole Filmowej pracując jako asystent na planach filmowych i w telewizji. Przez 4 lata byłem asystentem reżysera. Potem jednak zdecydowałem się pójść do szkoły filmowej. Chciałem nauczyć się więcej. W Tokijskiej Szkole Filmowej dostał się pod skrzydła jej założyciela, Kiyoshi Kurosawy, jednego z najwybitniejszych twórców średniego pokolenia, reżysera dobrze znanych miłośnikom grozy filmów - &#8222;Pulse&#8221; oraz &#8222;Cure&#8221;. Wizyjne, pełne niepokojącej atmosfery oraz wszechobecnego zła filmy Kurosawy nie pozostały bez wpływu na młodego reżysera. To Kurosawie Shimzu zawdzięczał swój telewizyjny debiut. &#8222;Gakkô no kaidan G&#8221; z 1988 r. był serialem grozy, przy którym pracował Kurosawa. Pod jego czujnym okiem młody adept sztuki filmowej zrealizował dwa odcinki &#8211; &#8222;Katasumi" oraz "4444444444". <br/>
To także dzięki Kurosawie Shmizu nawiązał znajomość z drugą niezwykle ważną osobą w artystycznej karierze reżysera, producentem Takashige Ichise (m.in. "Ring"). Ichise wspomina, że pamiętał młodego reżysera ze studiów: <i>Hiroshi Takashi, scenarzysta "Ringu", mówił mi o niezwykle zdolnym chłopaku, który chodzi do niego na zajęcia w szkole filmowej.</i> Ichise załatwił umowę z japońską firmą V-Cinema na zrobienie dwóch filmów do dystrybucji na wideo. Zdecydował, że filmy zrobi ten młody, obiecujący reżyser. <i>Powiedziałem Shimizu &#8211; Zrób te dwa filmy o czym tylko chcesz. Tylko mają straszyć.</i> Wkrótce Shimizu przyniósł scenariusz, który stał się początkiem serii &#8222;Klątwa Ju On&#8221;.<br/>
Ponieważ pojawiła się możliwość zrealizowania własnego projektu w telewizji Kansai, młody reżyser postanowił wykorzystać nadarzającą się okazję. Jego atutem był scenariusz telewizyjnej serii horrorów pt "Ju-on". Nawiązywał on do popularnych, zwłaszcza w amerykańskiej TV, filmów grozy w rodzaju "Niesamowitych opowieści", ale osadzonych w rzeczywistości i w mitologii japońskiej. Reżyser otrzymał &#8222;zielone światło&#8221; i tak w 2000 r. na ekranie telewizorów pojawił się &#8222;Ju-on. The Curse&#8221; oraz &#8222;Ju-on. The Curse 2&#8221;. Ciekawostką jest, że reżyser wykorzystał w realizacji nową technologię HDTV, umożliwiającą doskonałą rejestrację i przekaz obrazu wraz z dźwiękiem. <br/>
Sukces telewizyjnej dylogii &#8222;Ju-on&#8221; okazał się tak wielki, że w 2003 roku Shimizu ponownie nakręcił obie części opowieści o nawiedzonym domu na peryferiach Tokio - &#8222;Ju-on. The Grudge&#8221; (nagroda dla najlepszego filmu zagranicznego na festiwalu Screamfest w Los Angeles) i &#8222;Ju-on. The Grudge 2&#8221;. Kinowa wersja części pierwszej różniła się nieznacznie od wersji znanej z ekranów telewizorów, natomiast część druga zarówno fabularnie, jak i pod względem narracyjnym, odbiegała od pozostałych filmów z cyklu. Tym razem do domu Saekich wprowadza się ekipa telewizyjna, która zamierza zrealizować horror w &#8222;autentycznych wnętrzach&#8221;. Kayako i Toshio nie są już tak groźni &#8211; przed ich klątwa można się uchronić, ale niemniej znów przybędzie krwawych ofiar. Kayako zapragnie też odrodzić się w ziemskim świecie. <br/>
Na fali powodzenia &#8222;The Ring&#8221; Gore Verbinskiego, remake`u &#8222;Ringu&#8221; Hideo Nakaty, niezwykle popularną w Japonii serią zainteresowali się Amerykanie. Zaprosili do Hollywood Shimizu i powierzyli mu wartą 10 milionów dolarów produkcję remake`u swego filmu. Producentem został kultowy reżyser, dziś mainstreamowy twórca, Sam Raimi. Raimi nie krył swojego zachwytu: <i>&#8222;Klatwa Ju On" to jeden z najbardziej przerażających filmów, jakie widziałem</i> &#8211; mówił &#8211; <i>Shimizu udało się wywołać unikatowy rodzaj przerażenia. Jego styl i tempo są bezwzględne. Nie pozwala ci odetchnąć ani na chwilę. Ewidentnie wyniósł gatunek na zupełnie nowy obszar.</i> To on namówił japońskiego reżysera do ponownej realizacji oraz zgodził się na zdjęcia w Tokio, gdyż Shimizu nie znał dobrze angielskiego. W roli głównej, pielęgniarki Karen, wystąpiła Sarah Michelle Gellar, znana z serialu &#8222;Bufffy, postrach wampirów&#8221;, nie zmieniła się natomiast odtwórczyni Kayako - Takako Fuji, która aż pięć razy zagrała postać upiornego ducha. Amerykański remake zarobił 200 milionów dolarów, a szefowie Sony &#8211; zdumieni tak łatwym zarobkiem &#8211; szybko podpisali z Shimizu kontrakt na dwa sequele "The Grudge 2", oraz &#8222;The Grudge 3". <br/>
Druga część weszła na ekrany amerykańskich kin w 2006 r. Kosztowała dwa razy więcej niż część pierwsza, bo aż 20 milionów dolarów. Zyski był jednak mniejsze niż poprzednio &#8211; tylko ok. 40 milionów dolarów. Być może zmieniły się preferencje widzów a może sequel okazał się po prostu gorszy? <br/>
Ale Shimizu, którego nazwisko jest już bezwiednie kojarzone z serią &#8222;Ju-on&#8221;, ma także w artystycznym dorobku także inne filmy. Pozostaje jednak wierny gatunkowi grozy. <br/>
W tym samym 2000 r. kiedy powstały telewizyjne wersje "Ju-on", powstała także dwuczęściowa seria dokumentalna &#8211; &#8222;Shin rei bideo V: Honto ni atta kowai hanashi - kyôfushin rei shashin-kan&#8221; oraz &#8222;Shin rei bideo VI: Honto ni atta kowai hanashi - kyôfushin rei shashin-kan&#8221;. Młodemu reżyserowi na potrzeby filmu wywiadu udzielili m.in. Masashiro Sato, aktor znany z piątej i szóstej części serii &#8222;Guinea Pig&#8221; oraz Hinako Saeki, odtwórczyni roli Sadako w &#8222;Rasen&#8221; Joii Idy. <br/>
Na dużym ekranie Shimizu zadebiutował obrazem. &#8222;Tomie: Re-birth&#8221;, według scenariusza Yoshinobu Fujioka opartego na mandze Junji Ito. Była to czwarta filmowa opowieść o duchu tajemniczej dziewczynki, a jednocześnie wprawka do kinowych wersji &#8222;Ju-on&#8221;. <br/>
W 2004 r. pomiędzy realizacją japońskiej "Ju-on: The Grudge" oraz amerykańskiej "The Grudge" Shimizu w ciągu zaledwie ośmiu dni zrealizował &#8222;Marebito&#8221;. Rolę poszukiwacza duchów z tokijskiego metra zagrał kultowy reżyser, Shinya Tsukamoto, twórca cyebrpunkowej dylogii &#8222;Tetsuo&#8221;. Film uhonorowano Złotym Krukiem na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Fantasy w Brukseli. W jednym z wywiadów Shimizu zapowiedział kontynuację historii przedstawionej w &#8222;Marebito&#8221;.

W tym samym, 2004 roku Shimizu powrócił do telewizji, by wyreżyserować "Kinpatsu kaidan" &#8211; jedną nowel w ramach filmowej antologii pt &#8222;Dark Tales of Japan&#8221;, której producentem był m.in. Takashige Ichise. W tym samym roku zrealizował także dwa odcinki z trzynastu, składające się na serial &#8222;The Great Horror Familly&#8221;(2004) - &#8222;A Bizarre! ...and Great Family&#8221; (ep.12) oraz &#8222;Bizarre! ...the original Great Family&#8221; (ep.13). Serial łącząc grozę z komedią i SF, opowiadał o rodzinie Kiysohiego Imawano, która przeprowadziła się do nawiedzonego domu - najwyraźniej pochodzącego z innego wymiaru.

Nawiedzony dom, a dokładniej hotel, Ono Kanko, pojawił się także w pochodzącym z 2005 r,. &#8222;Reincarnation&#8221;. Film oznaczał powrót reżysera na ekrany japońskich kin oraz do wielu jego ulubionych wątków &#8211; klątwy ciążącej na przeklętym miejscu, okrutnej zbrodni, żądnych zemsty duchów powracających do ziemskiego świata oraz wielowątkowej narracji. Novum stanowiło bezpośrednie nawiązania (zawarte już w tytule) do reinkarnacji &#8211; jednego z filarów buddyzmu. Obraz Shmizu zrealizowany został w ramach projektu "J-Horror Theater". Nadzorował go dobry znajomy reżysera, producent, Takashige Ichise. Film pojawił się w kinach jako trzeci w kolejności, po "Infection" Masyuki Ochiaiego oraz "Premonition" Norio Tsuruty.

Rok później w słynnej wytwórni Nikkatsu, znanej z produkcji odważnych a często szokujących filmów z nurtu pinku eiga , powstał obraz fantasy&#8222;Ten Dreamy Nights&#8221;. Shimizu wziął udział w jego realizacji jako jeden z dziesięciu reżyserów zaangażowanych w tę produkcję. Twórca &#8222;Ju-on&#8221; znalazł się w doborowym towarzystwie m.in. obok wybitnego twórcy, weterana japońskiego kina, Kona Ichikawy, reżysera m.in. słynnych &#8222;Ogni polnych&#8221; (1959). Każdy z artystów nakręcił po jednej noweli, które złożyły się na tytułowe &#8222;dziesięć nocy&#8221;. Dla Shimuzu było to także &#8211; na szczęście krótkotrwały rozbrat &#8211; z kinem grozy.

W 2007 r. dwaj twórcy, symbole azjatyckiego horroru &#8211; Shimizu i Hideo Nakata otrzymali szansę współpracy przy tym samym projekcie. Spotkanie na szczycie nastąpiło, co prawda na ekranie telewizorów, w mini-serialu, ale fakt z pewnością godny odnotowania. Serial, o który mowa nosił tytuł "Kaiki Daisakusen - Second File", a obok Shimizu i Nakaty udział w nim wziął także młody reżyser Kitura Tsugumi. Także w tym roku zrealizował wespół z Keisuke Toyoshimą, zwariowana historię z poragnicza horroru, SF i komedii - "Ghost vs. Alien 03".

Najbliższą przyszłość Shimizu związał z trzecią &#8211; i jak zapowiada - ostatnią odsłoną opowieści o zabójczej klątwie. &#8222;Ju-on. The Grudge 3&#8221; zapowiadana jest na roku 2008. Na razie wiadomo, że Shimizu nie tylko reżyseruje, ale jest też autorem scenariusza. Takako Fuji ma po raz szósty wystąpić w roli Kayako, natomiast na ekranie nie zobaczymy już Yuya Ozeki w roli Toshio, który po raz ostatni wystąpił w serii &#8222;Ju-on&#8221; w amerykańskim remake`u pierwszej części. Po raz drugi za to pojawi się jego następca, Ohga Tanaka.

Kończąc prezentację sylwetki Takashi Shimizu, oddajmy mu już jeszcze raz głos. <i>Naprawdę lubię kręcić horrory </i>&#8211; wyznał - <i>bo jest to interesujące. Ale chciałbym spróbować również czegoś innego, może mógłbym nakręcić horrory inne niż dotychczas, może coś z suspensem albo thriller?. Ale filmem, który naprawdę chciałbym teraz nakręcić jest komedia.</i>

Kto wie, zatem, czy w trzeciej części &#8222;Ju-on&#8221;, nie zobaczymy Kayako w wersji komediowej? Shimizu na pewno będzie chciał nas zaskoczyć.


Dodatkowe:<br/>
Filmografia<br/>
Ju-on: The Grudge 3 (2008) (zapowiadany)
Ghost vs. Alien 03 (2007)
Kaiki Daisakusen - Second File" (2007) TV mini-serial
Ten Dreamy Nights (2006)
The Grudge 2 (2006)
Reincarnation (2005)
The Great Horror Family (2004)
- A Bizarre! ...and Great Family (2004) TV odcinek
- Bizarre! ...the original Great Family (2004) TV odcinek
The Grudge (2004)
Dark Tales of Japan TV (2004) (nowela: "Kinpatsu kaidan")
Marebito (2004)
Ju-on: The Grudge 2 (2003)
Ju-on: The Grudge (2003)
Tomie: Re-birth (2001)
Shin rei bideo V: Honto ni atta kowai hanashi - kyôfushin rei shashin-kan (2000) (V)
Shin rei bideo VI: Honto ni atta kowai hanashi - kyôfu tarento taikendan (2000) (V)
Ju-on 2 (2000)
Ju-on: The Curse 2 (2000)
Ju-on: The Curse (2000)
Gakkô no kaidan G (1998) (TV) - odcinki: "Katasumi" and "4444444444")
Writer:

Zobacz także:


HO, Takashi Shimizu HO, Takashi Shimizu HO, Takashi Shimizu HO, Takashi Shimizu HO, Takashi Shimizu HO, Takashi Shimizu HO, Takashi Shimizu HO, Takashi Shimizu
HO, Publicystyka - Takashi Shimizu
HO, Publicystyka - Takashi Shimizu
HO, Publicystyka - Takashi Shimizu
HO, Publicystyka - Takashi Shimizu
HO, Publicystyka - Takashi Shimizu
HO, Publicystyka - Takashi Shimizu
HO, Publicystyka - Takashi Shimizu
HO, Publicystyka - Takashi Shimizu
HO, Publicystyka - Takashi Shimizu
HO, Publicystyka - Takashi Shimizu
HO, Publicystyka - Takashi Shimizu
HO, Publicystyka - Takashi Shimizu

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -